Freinet felesége. Elisa Freinet is írt tanulmányokat, könyveket a FREINET pedagógiáról
Ősz Gabi fordításában ebből ídézek egy részt 28-29-old)
A környezetismeret tananyag lakóhelyem - hazám - közlekedés témaköre hívta életre a következő könyvet.
Vagyis épp fordítva . mint a tanulmányokrajzokból kiinduló könyvük esetében, itt a természettudományos anyag adott inspirációt a , rajzolásra, festésre
Vagyis épp fordítva . mint a tanulmányokrajzokból kiinduló könyvük esetében, itt a természettudományos anyag adott inspirációt a , rajzolásra, festésre
Álmodozásokból, ábrándozásokból, meseszerű elemekből , kirándulás-élményekből állt össze. Szabadidős tevékenységként egy újabb ÉLMÉNYKÖNYV.
Nyitó és záróoldala egy-egy térkép ami kis magyarázatra szorul talán. A többször megjelenő INTÉZET térképegységek tekintetében.
A községben működött a 60-as évek elejétől a 90-es évek közepéig egy nevelőotthon, (a gyerekek megfogalmazásában: intézet), azon gyerekek elhelyezése, tanulásának biztosítása érdekében akik olyan részein éltek az országban ahol az iskolába járás szinte megoldhatatlan lett volna. Eleinte kimondottan az edrészetben dolgozók gyermekeit fogadták be a nevelőotthonba. 20-25 év után - az erdészek is beköltözén a közelebbi falvakba, városokba már csökkent az erdészgyerekek száma, viszont még mindig sok gyerek volt akik tanyavilágban, vagy nagyon szegény körülmények között éltek. Így a 80-as évek közepétől már ők alkották ennek a gyerekközösségnek nagy részét. Viszont mindig a községi iskolába jártak.
Iskolásként én is olyan osztályba jártam, s nagyon szerettem azt a sokszinűséget amit egy ilyen osztály jelentett, hiszen az ország minden nagy tájegységéből voltak osztálytársaim. Más-más nyelvjárásokkal, szokásokkal.
Amikor tanítani kezdtem volt iskolámban, kértem, hogy hagy tanítsak olyan osztályban ahol "intézetis" gyerek is vannak. S kaptam is rá végig lehetőséget, amíg működött a nevelőotthon.
Freinet így fogalmaz a kommunikációs technikákról: a rajzokat, albumokat illetően
"Az osztályon belül is szükségesek kommunikációs struktúrák, amelyek a gondolatcserét szolgálják. Meg kell oldani, hogy a csoporton belüli rendszeres bemutatók ne vegyenek el túl sok időt, ezért olyan technikákat alkalmazzunk amik biztosítják a gyorsaságot........az albumot - kézírásosak és illusztráltak- lehet lapozgatni, akár kifüggeszteni, lehet cserélni más osztályokkal KONKRÉT KOMMMUNIKÁCIÓS ESZKÖZÖK, különösen olyan gyerekeknél ahol a nyelvi kifejezés nehézséget okoz. "
Celesztin Freinet (Ősz Gabi fordításában 36.old)
Az A3-as méretű alkotások mindegyike egy-egy gyermek önálló alkotása. A vaddisznó, a róka és a tigris figyelő fejformája. mérete, képen elfoglalt helyzete együttesen sugározza azt az erőt, -mondhatnám fölényt - amit megtestesít. Szavakkal csak hosszú mondatokkal lehetne kifejezni pontosan azt ami a képről mind "leolvasható"
Míg az őz, a ló és sündisznó oldalnézetben és mozgásban lévő ábrázolása épp az ellenkező hatást fejti ki. Barátságossá, az emberközelivé teszi ezeket az állatokat. (A kép nem tartalmazza az összeset ami a könyvben van)
Mások ugyanez könyv oldalaira az utazás témakör - számukra fontos- eszközeit rajzolták le, kiváló megfigyelőképességgel, rajztechnikával. S készítettek mellé igen részletes ismertetőt is.
A teljes könyv itt lapozható át.
http://prezi.com/isooftd8bljq/orszag-konyv/