Egy átlagos Freinet-s nap jellemzői jól megmutatják, hogy miben tér el ez a pedagógiai szemlélet a hagyományos pedagógiától, s miért kapcsolhatók az un. alternatív pedagógiák közé.
Mi az ami nincs a Freinet pedagógia rendszerében, ami a hagyományos pedagógiára jellemző.
Nincs 45 perces tanórákra és óra közi szünetekre osztott napirend.
Nincs csengetési rend, csengetés.
Nincs csukott ajtók mögötti tanítás-tanulás.
Nincs padsorokba ültetés.
Nincs pedagógus által kialakított ültetési rend.
Mi az ami viszont van:
Van heti és napi terv.
Van beszélgetőkör és plénum
Van önálló döntés a feladatok vállalásában és a feladatvégzés sorrendjében.
Van egyéni haladásiütem és egyéni segítségnyújtás
Van felelősség a munkavégzésben a gyerekek és pedagógus számára is.
Van lehetőség különböző munkaformák gyakorlására.
Van saját pihenő és szabadidő a gyerekek számára.
Van műhely, osztály könyvtár, és pihenő rész a termen belül.
Van állandó lehetőség a szabadrajzolásra, tárgyalkotásra, szabadmozgásokra.
Ezt követően az osztály általában eldönti, hogy melyik tanulási területtel akar kezdeni.
(3-4 osztályban ez már természetesen így működik, első osztályban az azért ezt a pedagógus dönti el )
A téma felvetése, indítása a pedagógus által történik. Ez többnyire egy rövid idejű frontális formát jelent, amit a gyerekek önálló vagy csoportban végzett munka formái követik. Ezt segítik a munka és feladat kártyák, amelyek változatos tevékenységeket ajánlanak fel az adott témával kapcsolatban, s egyben választási lehetőséget adnak a tanulóknak is. A feladatvégzés után az osztály újra összeül és mindenki elmondja, hogy Ő mit választott, s mit végzett el? Így teljes és részletes kép lesz arról a feldolgozási munkáról ami a téma kapcsán megtörtént. Ez általában 45-60 perces időtartam után történik meg.
Az első nagy egység után van egy hosszabb (25-30 perces) pihenő, tízóraizó idő.
Majd az újabb tanulási területtel folytatódik a munka hasonló rendszerben.
A téma felvetése, indítása a pedagógus által történik. Ez többnyire egy rövid idejű frontális formát jelent, amit a gyerekek önálló vagy csoportban végzett munka formái követik. Ezt segítik a munka és feladat kártyák, amelyek változatos tevékenységeket ajánlanak fel az adott témával kapcsolatban, s egyben választási lehetőséget adnak a tanulóknak is. A feladatvégzés után az osztály újra összeül és mindenki elmondja, hogy Ő mit választott, s mit végzett el? Így teljes és részletes kép lesz arról a feldolgozási munkáról ami a téma kapcsán megtörtént. Ez általában 45-60 perces időtartam után történik meg.
Az első nagy egység után van egy hosszabb (25-30 perces) pihenő, tízóraizó idő.
Majd az újabb tanulási területtel folytatódik a munka hasonló rendszerben.
A pedagógus egész nap változóan foglalkozik a tanulókkal egyenként, vagy kisebb csoportokkal ott és abban amire nekik szükségük van. S ott és abban nyújt segítséget a gyerekeknek ahol arra szükség van.
Minden gyereknek van természetesen saját padja, ahol a személyes tárgyai van, s ami az ő privát világa, s nem elfoglalható engedély nélkül másnak Ide bármikor " visszavonulhat". Ezek azonban nem sorba rendezve, hanem csoportokba rendezve.
A tanítási nap folyamán a gyerekek nyugodtan abbahagyhatják az épp végzett feladatot ha elfáradtak, megéheztek vagy WC-re kell menniük. A tapasztalatom azonban az, hogy a gyerekek -mint ahogy a felnőttek is szeretik végigvinni a megkezdetett munkájukat, s utána iktatják be maguknak a pihenést. Mivel teljesen változó, hogy kinek mennyi időre van szüksége (pl a matematikai) feladat sor elvégzésére, az is változó hogy ki mit csinál éppen. van aki már a szabadidős tevékenységével van elfoglalva, van aki meg épp a pedagógus egyéni fejlesztésében vesz rész. Vannak akik csoportosan készülnek egy előadásra, vagy végeznek valamilyen tanulási tevékenységet
Az osztálytermek van egy un. műhely része, amit bárki használhat - kérdezés nélkül- a nap folyamán azzal a feltétellel, hogy maga után rendet kell hagynia. A " műhely sarok" különböző fontos eszközökkel van felszerelve. (festékek, ecsetek, ceruzák kréták, papírok , ollók stb.) Ide bármikor bemehet "alkotni" bárki egyénkét vagy akár csoportosan.
Van az osztálynak még egy fontos része, ahol a használható, könyvek,, munkakártyák és kényelmes ülő helyek - laticelek vannak összegyűjtve. Ide be lehet vonulni és olvasni, nézegetni, zenét hallgatni, beszélgetni a társakkal)
Nagyon fontos része egy Freinet teremnek: a számítógépnek és nyomtatónak kialakított rész. Itt készülnek az osztály újságok, s itt lehet a számítógépes programokat is használniuk a gyerekeknek. ( s mamár persze egy digitális tábla is. ami sajnos nekem nem volt. Viszont volt az első pillanattól kezdve ahogy lehetett projektor a számítógéphez.)
Ezek a tárgyi- elrendezésbeli különbségek , de jól jellemzik a szemléletbeli különbségeket is . Ebben az elrendezésben és szabály rendszerben nem lehet hagyományos módon tanítani. Önálló és kiscsoportos feladat végzések, és saját ütemben történő haladások a jellemzőek. Az a fontos amit már elért a munkájával szorgalmával egy - egy gyerek, s az, hogyan tudnak együtt dolgozni, együtt létrehozni közös dolgokat.
Természetes része a napnak az is ha egy - egy szülő bejön, s ő ad át valami új ismeretet, tevékenység formát az adott egységhez kapcsolódóan a gyerekeknek. (Természetesen ezek előre egyeztetett események.)
Ezek a tárgyi- elrendezésbeli különbségek , de jól jellemzik a szemléletbeli különbségeket is . Ebben az elrendezésben és szabály rendszerben nem lehet hagyományos módon tanítani. Önálló és kiscsoportos feladat végzések, és saját ütemben történő haladások a jellemzőek. Az a fontos amit már elért a munkájával szorgalmával egy - egy gyerek, s az, hogyan tudnak együtt dolgozni, együtt létrehozni közös dolgokat.
Természetes része a napnak az is ha egy - egy szülő bejön, s ő ad át valami új ismeretet, tevékenység formát az adott egységhez kapcsolódóan a gyerekeknek. (Természetesen ezek előre egyeztetett események.)
A nap végén fontos rész még az osztály életében, az un. PLÉNUM. Itt megint körbeülnek a gyerekek a pedagógussal, és "lezárják" a napot. Ez kb 20-percnyi idő arra, hogy mindenki elmondja mire haladt a feladatok elvégzésben? Mi volt kellemes vagy kellemetlen a számára.
Nálam a tanterem ajtaja állandóan nyitva volt. A gyerekek így bármikor kimehettek a WC-re elintézni ügyeiket. vagy akár csak egyedül lenni egy kicsit Amikor az iskola többi osztályának szünete volt, gyakran bejöttek korábbi osztályaim tanulói egy kicsit "szippantani" a régi életük légköréből. s gyakran odaültek valaki mellé és segítettek nekik a feladataikban. Elmesélték életük apró történeteit.