Muffin mandala /avagy a süti készítés mint önkifejezési forma

A mandalázásról  már  írtam  több bejegyzést is korábban. Első találkozásámtól kezdve 
http://freinetnk.blogspot.hu/2012/10/freinet-tabor-mandala-keszito-muhely.html a tanítói munkámban  használt változatairól a későbbi évtizedek során. 
http://freinetnk.blogspot.hu/2014/06/mandala.html
Különösen sokat  használtam pályám  utolsó másfél évtizedében a gyerekek belső feszültségeinek oldására. Olyannyira fontos nekem ez  a terület, hogy   külön blogot is létrehoztam a mandalák és kör   varázsának témájára
 
A gyerekekben   természetesen módon bennünk  van a körbe  rendezés igénye. S ha még egy pici segítséget is kapnak hozzá, - pl.  egy praktikus  kínáló tálat, vagy egy kör alakú tányért, máris  létrehozzák saját    mandalájukat. Amin  egységgé formálódik a különböző gyerekek munkája. Esztétikai  élménnyé válik, igazi  mandalává. Megnyutató teljességgé. Ha csak egyetlen egy is  hiányzik még vagy már  róla, érezzük a teljesség hiányát, zavaró hatását. Így minden   gyerek munkája alapvetően és nélkülözhetetlenül fontos az egészhez. Nincs  szép vagy  csúnya csak teljes vagy hiányos  forma. Ennek  megélése, átélése  egy osztály vagy csoport életében meghatározó erejű dolog. 
 
A muffin elkészítéseének fázisait persze nem lehet és nem is kell  egyformán elosztani. Itt a rátermettség, a kedv,  az akarat   elég  ha 2-3  gyerek  "kezébe" öszpontosul. Felnőtt is kell a sütő használatához persze. A végeredményt, a díszítés és elerendezés adja, amiben viszont minden gyerek jó ha  részt vesz.Öröm tevékenység ez!
 
Ha  Freinet-terminológiával élünk : a szabad  önkifejezés egy természetes megvalósulása. Ha  Csíkszenmihályi Szabó Péter terminológiájával  akkor  a flow élményét   mondhatjuk rá. De mindegy is milyen  cimkét  ragasztunk rá.  A létrejött eredmény  elbűvölő és  elfogyasztható is  egyben, ami más esetben nem mondható el. Így minden   érzékszerv   használatbavételre kerül.
Végigkísérve azt a folyamatot míg  a  lisztből, tojásból, tejből, margarinból és  cukormázból a   kémia kölcsönhatás következtében (3-os tananyag környeztismereből a fogalom megértetése és elsajáttítatása)  létrejön ez a muffin mandala. S mennyivel élvezetesebb és maradandóbb ismeret mint a tankönyv eröltetett  feladatrendszere ebben a témakörben.
 
 

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...