Ebben a részben a matematika területén használt munkakártyákról lesz szó. Szemelvények, kedv csinálók csupán.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiX8JDsu1euIaZ7D39MwvDNSNV9qyK5SHg2HeqObz1H-KayPsXdKqT6RlA4Vrqr_xk7CQXe-VTwnfTqp6mVTSzvJ4nU1lHs4vh8LlQxtMOGZzVgetx5G1OVBHsElYPkNn9f25STnZ9Xglo/s200/050.JPG)
A tantárgy alapjainak lerakásakor nagy szerepet kaptak a munkakártyák , s ahogy bővült a tantárgy ismeretanyaga, úgy követte azt a munkakártyák stílusbeli változása is.
A matematikában a nyomtatott szöveg értelmezéséhez kapcsolódó részt én mindig kicsit később kezdtem tanítani első osztályban, mint általában szokás. Csak akkor, amikor már az összes betűt ismerték tanítványaim, - (ami nem azt jelentette, hogy szóban nem foglalkoztunk szeptember és december között matematikai feladatokkal Ez idő alatt megtanulták a számok és műveleti jelek értelmezést, írását. Kialakult biztos számfogalmuk 10-es körben nagy gyakorlatot szerezve abban, hogy hogyan lehet számokkal, jelekkel kifejezniük azt, amit szavakkal elmondtak, vagy hallottak).
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgq2KRNk5D9U-0HoRkgeMnZZwlMBKX_DoMfaWBUcZ5qZjwyR8caiWAXZoDPHA9mPKuthNeUuYaJ2xG0ANaj-dsKtAYacqgQqZRIqAXUeFwk2XMOzRslU2EQ52DpPuAxYNAt1BUNn73KjdM/s200/048.JPG)
Szöveges feladatokat csak az után adtam a kezükbe, hogy ismerték a betűket és el tudták olvasni -legalább szótagoló szinten - az eléjük kerülő szöveget.
Az első ilyen munkakártyákon számozás is található. A számmal keleltt jelölniük, hogy melyiket választották elvégzére. Két szinten lehetett ezekkel a munkakártyákkal foglalkozni. Volt egy kötelező rész. az volt a betűjeles és egy csillagos rész ami már nem volt kötelező, de a tapasztalatom az volt, hogy sokan elvégezték azokat a feladatokat is, legfeljebb segítséget kértek hozzá társuktól vagy tőlem. Persze a feladatokat szándékosan úgy állítottam össze, hoyg legyne benen egy kis távlat, ami gondolkodásra késztetett, nem csupán mechanikus számolásra , és válaszadásra konicionált
Egyéni fejlesztésnél is elég volt csak visszatekinteni arra , hogy meddig jutott el a munkakártyákban tanulóm, s máris lehetett azzal foglalkozni ami számára problémát jelentett- Sokszor társuk segítségét kérték , vagy akár együtt értelmezve oldották meg ezeket a feladatokat. Így a feladatok mégiscsak eljutottak mindenkihez. Akkor amikor már készen állt a tanuló arra, hogy beépítse saját tudásrendszerébe.
A munkakártya tehát a differenciálásra is kiváló eszköz volt. s mint egy tankönyv megőrizte a legfontosabb ismeretanyagot.
A matematikában a nyomtatott szöveg értelmezéséhez kapcsolódó részt én mindig kicsit később kezdtem tanítani első osztályban, mint általában szokás. Csak akkor, amikor már az összes betűt ismerték tanítványaim, - (ami nem azt jelentette, hogy szóban nem foglalkoztunk szeptember és december között matematikai feladatokkal Ez idő alatt megtanulták a számok és műveleti jelek értelmezést, írását. Kialakult biztos számfogalmuk 10-es körben nagy gyakorlatot szerezve abban, hogy hogyan lehet számokkal, jelekkel kifejezniük azt, amit szavakkal elmondtak, vagy hallottak).
Az első ilyen munkakártyákon számozás is található. A számmal keleltt jelölniük, hogy melyiket választották elvégzére. Két szinten lehetett ezekkel a munkakártyákkal foglalkozni. Volt egy kötelező rész. az volt a betűjeles és egy csillagos rész ami már nem volt kötelező, de a tapasztalatom az volt, hogy sokan elvégezték azokat a feladatokat is, legfeljebb segítséget kértek hozzá társuktól vagy tőlem. Persze a feladatokat szándékosan úgy állítottam össze, hoyg legyne benen egy kis távlat, ami gondolkodásra késztetett, nem csupán mechanikus számolásra , és válaszadásra konicionált
Egyéni fejlesztésnél is elég volt csak visszatekinteni arra , hogy meddig jutott el a munkakártyákban tanulóm, s máris lehetett azzal foglalkozni ami számára problémát jelentett- Sokszor társuk segítségét kérték , vagy akár együtt értelmezve oldották meg ezeket a feladatokat. Így a feladatok mégiscsak eljutottak mindenkihez. Akkor amikor már készen állt a tanuló arra, hogy beépítse saját tudásrendszerébe.
Később, a nem tisztán Freinet módszerrel tanított osztályaimban is használtam ezeket a kártyákat, s azt tapasztaltam, hogy a szöveges feladatok megoldását náluk is fejlesztette, s örömmel foglalkoztak a szöveges feladatokkal, akkor is, ha más területen esetleg problémáik voltak.
A matematikai munkakártyákon is nagy szerepe van a képanyagnak, mert segíti a tanulót az értelmezésben, a feladat "elképzelésében"
Aktivitásra szólít, nemcsak számolásra, hanem tervezésre, a képzelet, a próbálgatás, gondolkodás működtetésre inspirálja.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEji78IehSEL99IP5wgGc9Iwy5LKbemFkHPS_Y8FkaWz6N8RA3Wf3ZmDq7O8cYiIEelGKy2rBCS9QhHlRSOY3kDLhpA9YwJJo2jzS-ayYwY4mCbMVKUa5ISof88J8dBS0zVg1iqonxbeFGc/s200/055.JPG)
Az itt ulsónak választott munkakártyám már a kapcsolatteremtést is konkrétan megcélozta a képzőművészet és a matematika között
Én ezt akkor csak érzésből, a saját tanuló éveim, saját tanulási módszereim alapján ,valamint Freinet pedagógiai elveinek addigi ismeretei alapján készítettem és használtam.
S igen meglepődtem mikor ugyanezt egy tudományos cikkben láttam viszont pár év múlva.
Az, maga is érdekes azonban, ahogy ez a cikk a kezembe került. Egyik akkori tanítványom nagymamájától kaptam elismerésként, köszönetképp munkámért. Ő pedig tudományos területen dolgozott, kutatóként. Máig a legfontosabb visszajelzések között tartom számom, s skkor megerősített abban, hogy fontosak ezek a képes munkakártyák. segítika tanulót a feladatok értelmezésében. A képzelő erőt először segíteni kell, pl képekkel ahhoz, hogy az később önállóan tudjon működni.
A cikk a Fizikai szemle 1993/2. számában jelent meg a Vélemények rovatban Robert S. Root-Bernstein: A tudományban rejlő művészet címmel (74-76). Részlet a cikkből:
Aktivitásra szólít, nemcsak számolásra, hanem tervezésre, a képzelet, a próbálgatás, gondolkodás működtetésre inspirálja.
Az itt ulsónak választott munkakártyám már a kapcsolatteremtést is konkrétan megcélozta a képzőművészet és a matematika között
S igen meglepődtem mikor ugyanezt egy tudományos cikkben láttam viszont pár év múlva.
Az, maga is érdekes azonban, ahogy ez a cikk a kezembe került. Egyik akkori tanítványom nagymamájától kaptam elismerésként, köszönetképp munkámért. Ő pedig tudományos területen dolgozott, kutatóként. Máig a legfontosabb visszajelzések között tartom számom, s skkor megerősített abban, hogy fontosak ezek a képes munkakártyák. segítika tanulót a feladatok értelmezésében. A képzelő erőt először segíteni kell, pl képekkel ahhoz, hogy az később önállóan tudjon működni.
A cikk a Fizikai szemle 1993/2. számában jelent meg a Vélemények rovatban Robert S. Root-Bernstein: A tudományban rejlő művészet címmel (74-76). Részlet a cikkből: