Az első osztály nagy varázsa az olvasás és írás, számolás elsajátítása .
Ehhez mérhető változás azt gondolom, csak a felállás, járás és beszéd elindulásához hasonítható a kisgyermek és szüleik életében.
Ehhez mérhető változás azt gondolom, csak a felállás, járás és beszéd elindulásához hasonítható a kisgyermek és szüleik életében.
Én ezt mindenképpen el akartam kerülni , s ezért kidolgoztam egy saját rendszert, - Freinet- szellemiségűt.
Így 1990 szeptemberében más saját készítésű tankönyvvel, az akkori Művelődési Minisztérium által jóváhagyott, engedélyezett olvasás tanítási rendszerrel indultam neki a tanévnek.
Voltak kísérleteim, hogy tankönyvemet megjelentethessem, de ez sajnos nem sikerült. Valószínűleg 1989-90-ben az egész elképzelésem, annyira új, és szokatlan volt, hogy nem merte egyetlen kiadó sem vállalni.
Így maradt "csak" az az eredmény , hogy én taníthattam a saját könyvemből.
Az igazi eredménye azonban a diákjaimban realizálódott. Elmondhatom nyugodt szívvel, hogy első Freinet osztályomban kipróbált, majd a későbbiekben minden osztályomban alkalmazott olvasás tanítási projektem teljes sikert eredményezett minden tanulóm esetében. Azon tanulóknál is akik súlyos disz-es tünetekkel rendelkeztek, ők is a többiekkel azonos időben megtanultak olvasni.
Freinet összes nagy eszköz rendszerét "bevetve", a nyomdától, a munkakártyákon , a különböző érzékszervi gyakorlatokon át, s azokat az önkifejezés különböző formáival kombinálva igazi projektként működő egységgé vált betű és olvasástanítási projketem..
A sikeres teljesítéshez azonban az írott betűk tanítását / tanulását fél évvel eltoltam, és a csak januárban kezdődött. Az eredményességet tekintve azonban ennek nem voltak semmilyen káros következményei. Év végére teljesítték a tantárgyi kövteleményeket, jó szinten tanulóim.
Most közre adom betűkhöz készített motivációs munkakártyaim mellett, a tanmenet részleteket is , amelyek a projekt megvalósításairól szólnak, s egy idősek magával a projekttel. - Azzal a megjegyzéssel, hogy bár nem jelent meg a módszert rögzítő könyvem , az mégis szerzői jogvédelem alatt áll az Artisjus Jogvédő Hivatal által-
Bár ez a legnagyobb és talán a legjelentősebb projektem amit többször is (minden ezt követő osztályomban ) maradéktalanul és sikeresen megvalósítottam, a legnehezebben összefoglalható is egyben.
Nem tudok igazán dűlőre jutni magammal, a közreadás stílusát tekintve. Minden egyes eleménél írjam-e le a szakmai aspektusokat is (nagy a kísértés), vagy hagyatkozzam csak a feladatok rendszerének leírásáa.
Megpróbálom úgy áthidalni ezt a bennem lévő feszültséget, hogy az első pár betű tanítását övező munkát teljességgel feltárom, -talán nem tántorít el senkit végigolvasástól-. Majd a betűkhöz kapcsolódó munkakártyákat, a gyerekek akkori munkáinak dokumentumaival, és a tanmenet részletekkel kiegészítve jelenítem meg a többit
Annál is inkább mert valójában a folyamatnak lényege egy betűtanulási-rögzítési algoritmus elsajátítása a gyerekek által, úgy, hogy akár önálló továbblépésre is képesek legyenek.
Persze a felnőtt háttérben lévő szerepe elengedhetetlen, De amint a gyerek rálép arra az útra, hogy megtanulja hogyan tanulhatja meg egy betű hangját, képét rögzíteni a maga számára, önjáróvá is válik, s feltartóztathatatlanul halad tovább a betűtanulás, olvasóvá válás útján is. Mindenki, a disz-es és beszéd problémásnak diagnosztizált is.
Pályafutásom során módszeremmel , több olyan gyereket is megtanítottam fél év alatt olvasni - és tanulni is egyben- akiről szakértői vizsgálat állapította meg hogy súlyos disz- es problémája van, s a hagyományos rendszerben nem is sikerült elsajátítania a betűk ismeretét. Ebben, a teljes személyiségét használó, segítő módszerben azonban rálelt saját erősségeire, a saját útjára, s képes volt megtanulni olvasni úgy mint bárki más, s onnatól kezdve sikeresen tejesítette a felsőbb osztálybeli követelményeket is. Jól példázva, hogy az iskolai kudarcok egy jelentős része, a hiányos betű ismeretből, olvasási problémákból következik.
Visszatérve azonban a betűk tanulásáoz, az első betű nem is lehetne más mint az
betű, amely ilyen örömteli folyamat lehet, mint ahogy azt, egykori tanítványomnak gondosan színezett betűje mutatja, Füzetének borítólapján.
Nem tudok igazán dűlőre jutni magammal, a közreadás stílusát tekintve. Minden egyes eleménél írjam-e le a szakmai aspektusokat is (nagy a kísértés), vagy hagyatkozzam csak a feladatok rendszerének leírásáa.
Megpróbálom úgy áthidalni ezt a bennem lévő feszültséget, hogy az első pár betű tanítását övező munkát teljességgel feltárom, -talán nem tántorít el senkit végigolvasástól-. Majd a betűkhöz kapcsolódó munkakártyákat, a gyerekek akkori munkáinak dokumentumaival, és a tanmenet részletekkel kiegészítve jelenítem meg a többit
Annál is inkább mert valójában a folyamatnak lényege egy betűtanulási-rögzítési algoritmus elsajátítása a gyerekek által, úgy, hogy akár önálló továbblépésre is képesek legyenek.
Persze a felnőtt háttérben lévő szerepe elengedhetetlen, De amint a gyerek rálép arra az útra, hogy megtanulja hogyan tanulhatja meg egy betű hangját, képét rögzíteni a maga számára, önjáróvá is válik, s feltartóztathatatlanul halad tovább a betűtanulás, olvasóvá válás útján is. Mindenki, a disz-es és beszéd problémásnak diagnosztizált is.
Pályafutásom során módszeremmel , több olyan gyereket is megtanítottam fél év alatt olvasni - és tanulni is egyben- akiről szakértői vizsgálat állapította meg hogy súlyos disz- es problémája van, s a hagyományos rendszerben nem is sikerült elsajátítania a betűk ismeretét. Ebben, a teljes személyiségét használó, segítő módszerben azonban rálelt saját erősségeire, a saját útjára, s képes volt megtanulni olvasni úgy mint bárki más, s onnatól kezdve sikeresen tejesítette a felsőbb osztálybeli követelményeket is. Jól példázva, hogy az iskolai kudarcok egy jelentős része, a hiányos betű ismeretből, olvasási problémákból következik.
Visszatérve azonban a betűk tanulásáoz, az első betű nem is lehetne más mint az
betű, amely ilyen örömteli folyamat lehet, mint ahogy azt, egykori tanítványomnak gondosan színezett betűje mutatja, Füzetének borítólapján.