Az új játékot
- a csomagküldő szolgálatok elterjedése.
- az Auchan, Mancs őrjáratos kupongyűjtése
- és a pár éve félretett karácsonyi csomagolópapírom
ihlette.
A játék nagyon egyszerű.:
A csomagküldő szolgálat az átalakított dobókocka alapján viszi a házakba a csomagokat. Mindegyik házba a dobásnak megfelelő mennyiségű "csomag érkezik ". Egyenlőre a külsejével kifelé, majd amikor a csomagok "kibontásra" kerülnek látható válik, hogy mit rejtenek a csomagok. .
Első játékoknál még nem kell rögzíteni a bontást, de később már hasznos, ha le is írják számokkal, kezdőbetűkkel, hogy lássák papírra lejegyezeve amit megállapítanak a csomagok tartalmáról.
Ahhoz, hogy még érdekesebb legyen a játék. készítettem un. " ajándékokat" is azon "megrendelők" számára akik több , mint 6 tárgyat rendeltek. Amik természetesen véletlenül alakulnak ki, és a "csomagbontás " után lesznek láthatóak. Ezek a téglalap alakú alátétek.
Van még egy lehetőség a számolásra, maguk a csomagok borítói. Mert nem egyformák , 4 különböző változatuk van, bár a mérteük egyformák ( pont ez volt az, ami a papír tárolására késztetett pár évvel ezelőtt, mert érzetem, hogy ezt még valamire jól fel lehet használni. S itt a lehetőség! A dobás általi menyiséget, a csomagok külleme alapján is lehet bontani.
A játékot lehet ketten, hárman, vagy négyen is játszani
Az átalakított dobókockáról is pár szó:
Bármilyen 1-6-os dobokócka egy filctoll segítségével könnyedén átalakítható.
Az 1 pötty köré a sarkokba rajzolva újabbakat máris 5 pötty lesz.
A 2 pötty mellé 1-1- pötty rajzolásával 4 pöttyöt kapunk.
A 3 pötty. szintén kiegészhető a két ürüs sarok ra rajzolt pöttyel 5 értékűre.
Ebből az következik, hogy gyakoriságban az 5 pötty vezet mert három 5 pöttyös oldal lett az átalakítás során.
4 pöttyös oldalból is kettő lesz, míg 6 pöttyből marad az 1(gyári) oldal.
Ezzel a dobókockával dobva , a csomagok összetételét tekintve nagyon hatásosan gyakorják a gyerekek 4-5-6 felbontást.
Aki ezt sikeresen megoldja szintén kaphat jutalmat. Mégpedig: Mancs őrjáratos figurákat . Virtuálisan persze. Az egész elfér egy teásdobozban. Másfél dobozból pedig- illendően a játékhoz-,csomagszállító autót is készíthetünk pár perc alatt.
A Dominó is könnyen alkalmazható a 4-5-6 mennyiség rögzítésére, és a relációk gyakorlása is egyszerre.
Ha van két dominó vagy dominó kártya készlet, akkor egy gyors és jó hangulatú "párbajjal" máris a játék és gyakorlás összekapcsolása történhet meg.
Első lépésben azonban ki kell választani azokat a dominókat, amelyeken a két térfélen együtt nincs több, mint 5 pötty. Korlátozott mennyiségünk lesz,a 0-0-tól 0-5-ig (0-1, 0-2, 0-3, 0-4, 0-5, 1-1, 1-2, 1-3, 1-4 , 1-2, 2-3, 3-1, 3-2,) Úghogy ezek elég gyors jétékmenetet adnak, miközben folymatosan a z 5-ön belüli bontások gyakorlása történik, viszont a játék egy "párbaj" amit csk folyamtos számolással lehet lejátszani.
a Játék menete:
Lefordítva. találomva kivesznek a szemben lévő játékosok a saját dominóik közül egyet és felmutatják egymásnak. ,Könnyen el lehet dönteni kinek van több "pöttye"? Ő elvehet magának egy piros korongot. Amennyiben döntetlen az állás, akkor mindketten 1-1 kék korongot nyertek.
Addig tart a játék, amíg az összes dominó el fogy. Közben pedig akaratlanul is rögzül bennük EGY ADOTT MENNYISÉG .RÉSZEKRE OSZTÁSA.
A számkör bővítés során természetsen egyre több dominó kerül "beválasztásba" a játék során. Így végső soron a 18-as számkörig bővülhet ez a játék, miközben a folyamatos gyakorlás biztosítja a számok mennyiségi és bontásos alakjának rögzülését is.
------------------------------
Fontos szólnom a tudás ellenőrzésről is. Kellenek az objektív pontos adatok a gyereknek is önmaga tudásának értékéről! A felnőttnek is kell valami objektív mérce, hogy megtörtént-e valóban az ismeret tudássá alkulása, . Hiszen csak akkor lehet a következő fokozatra lépni, ha az adott számkör rögzült teljes mértékben.
Nem azt mondom, hogy ne játszanak a nagyobb számkörű játákokkal, de addig ne hagyjuk jóvá az adott számkörbeli tudását, amíg az nem tökéletes (vagyis teljesen hibátlan) Ez az elején macerás egy kicsit, mert adott esetben több napon át meg kell próbálkozni a "felméréssel" , de megtanulja a gyermek eközben , hogy mi az elvárás a számlálásban/számolásban . S ez az igényesség kihat majd a fejlődésére. megtanulja, hogy addig kell gyakorolnia (jelen esetben persze "játszania" az adott játékkal , amíg a számolás, bontás nem tökéletes.
Ez feladat elkülönül az eddigi játékoktól, bár a megjelenése hasonló. (Lehet külön lapra elkészíteni én azonban a csomagküldős játékom hátoldalra készítetem el. )
A gyereknek tetszés szerint választva az állatok "tasakjába" rejtett lapokon lévő számolásokat kell szóban elvégezni. Egyszerre csak egy lapot veszek ki . Akkor van vége amikor minden lap elfogyott. Közben ki fog derülni, hogy milyen területeken vannak bizonytalanságok, hibázások. Ha vannak ilyenek ( s bizonyára lesznek) akkor csak annyi a dolgunk, hogy elmondjuk, holnap újra megprólja. S addig ne adjunk neki a következő számkörből ellenőrző feladatokat, amíg az adott kör nem tökéletes. A lapocskákat összekeverve, másnap ugyanazok a feladatok más sorrenden, kerülnek elé. Amikor teljesen hibátlan akkor mondjuk meg neki, hogy teljesítette a célt! Adjuk oda neki az ellenőrző lapokat, hogy beragasztva a füzetébe láthassa bármikor, hogy elérte az elé kitűzött célt, büszke lehet magára!
Amikor a 4-5-6 os számkör ellenőrzésére kerül sor, már növelni kell az ellenőrző lapok számát is, így nem 2 hanem 3 lapocska kerül majd minden egyes állat tarsolyába a lapokon 3-3 feladattal, továbbra is. Amit csak akkor kaphat meg, amikor hibátlanul megoldotta szóban az összeset.
-------------------------------------------------
A hőmérséklet játék, amit már a 2-3-as számfogalomnál bevezettem, továbbra is kell, hogy maradjon napi szinten 3-5 szöri gyakorlásként. Gyors, egyszerű, folyamatos visszajelzést ad gyereknek, felnőttnek egyaránt a rögzülés szintjéről. Most még nem bővítem a kártyákat. Marad minden a régiben. Majd a következő (7-8-9-es) egységnél ! Viszont már meg lehet mutatni a gyereknek, egy számegyenesen, vagy egy hőmérős eszközön, ami az elsősöknek egyébként is van a csomagjukban, hogy a nulla alatt is van számtartomány, Ugyanolyan léptékű és számú, "csak" a jele más. egy kis vizszintes vonalkával több , s amihez a negatív szó tartozik.Fontos, hogy ne várjuk tőle a pontos negatív értéket! Az a lényeg, , hogy megtanulja a fogalmat, hogy lássa, a számegyenes mindkét irányba halad. Bőven elég ha azt mondja , hogy 1-ből 3 az kevesebb mint 0. A futás a felállással kezdődik ! Alapokat kell lerakni! Stabilakat, érthetőeket, szemléleteseket!