Mivel a gyakorlatban is látom, hogy hogyan halad egy-egy gyerek a játékaimmal a számfogalom rögzülésében szót ejtek most azokról a finomhangolásokról is amely szükséges- gyerekfüggően - egy-egy fogalom kialakításakor.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi96_dpoSEEldwq-0nQTNIQo78sK9Iqejm7GNnm7S5UTVcpu8563tuNostYsxH_H524sM_AOBfPJi0nZYFJTssGhtHH9t8jbrF_5WiXnPVcNonFWQ-AjMdZKdLQlvnzgWcZTDpb9z6I6J6H/w200-h113/WP_20210925_17_59_04_Pro.jpg)
Viszont egy fontos fogalmat a : a NULLA alatti számok fogalmát nem egyszerű szemléletessé tenni. Ilyenkor legjobb ha előveszünk egy hőmérőt és egy pohár hideg vízbe beleteszünk jégkockákat, s látni (tapasztalni fogja) hogy a mért értéke egyre jobban csökken, minél több jégkocka kerül a pohárba. S egyszercsak eléri a 0 fokot. Ha tovább növeljük a jégkocka mennyiséget a hőméró áttér a negatív tartomámyba. Láthatja, érzékelheti is, hogy a 0, az egy határérték, ami azonban nem a valóság határa is egyben. Így könnyebb lesz megértenie, hogy ha 1ből -2-t veszünk el, az nem nulla lesz, hanem az nullánál kevesebb lesz!. Biztosan látott már korábban is ilyesmit, de akkor az nem tudatos, célzott megfigyelés volt, most viszont ha tudja, hogy mit és mire kell figyelni, a hatásfoka is sokkal jelentősebb számára.
Bár a pl. a kezén nem tudja ezt kivonáskor megcsinálni, de gondolkodás szintjén ( a fenti kisérlet mefigyelése után) képes az analógia megértésére, alkalmazására. Képes lesz eleinte -vizualizálni újra és újra magában a hőmérő értékváltozást, mindaddig- amíg automatikussá nem válik számára, hogy a 0 alatt is van számtartomány. Sokszor "odaugrik" gondolatban ehhez az élményhez, kísérlethez,mert kell a tapasztalati megerősítés itt is , mint a pozitív tartományban is korábban az ujjai, korongjai használata-
Az az egy biztos azonban, hogy csak akkor épült be a tudásába ez, amikor már nicnsn szüksége se látványos számolgatásban se magában történő vizualizálásban sem, segítséget nyújtani magának. Ez gyerekekként más és más időben jön el. S ha ez itt a 2-3-4-es számkörben rögzül, akkor későbbiekben nem újra a hiányzó alaprészek megteremtéséhez kell visszaugranunk, hanem csak adaptalni kell az új számkörre. Sok későbbi felesleges munkát megspórolhatunk vele, ha erre itt hagyunk /teremtünk elég gyakorlatot, bevésődési időt, akkor a későbbiekben nem kell ezzel már foglalkozni,
Azért is fontos ez, mert majd a 10-es átlépésnél -főleg mikor kivonnás közben kell átlépni egy-egy kerek tizest - újra előjön ez a gondolkodási szisztéma. Újra vissza kell menni "kályhához egy ideig", hogy az analógiás gonodolkodásának következő fokozatára léphessen. De sokkal hamarabb átülteti magában az analógiát, mintha újra és újra meg kellene ismernie, mi is történik a 20, 30, --90 estében, ha azt csökkenő irányban kell átlépnie.