Mint ahogy a 8-as szorzósor ( régi nevén :szorzótábla) itt is a 4-es szorzó minden alkalommal elő kell kerüljön, kezdés és zárásként is egy-egy foglalkozás alkalmából!
Amikor eljut oda a gyerek, hogy fejből le tudja írni magát a sorozatot akkor már gyakorlatilag félig tudja is. Persze nem kell ennyivel megelégedni, a gyakorlás továbbra is szükséges,de engedjük nézni, miközben szorzatokra kérdezünk rá. Látni fogjuk az arcán, hogy mikor rögzült már teljes biztonsággal.
A mostani munkakártyasorozat. (hasonlóan az előzőhöz) más tananyagokat elevenít fel, vagy alapoz meg. matematikai, geometria fogalmak megtanítást is tartalmazza, miközben a munkáltató része, akár mechanikusnak is mondható. Azonban közben fejlődik a megfigyelő, és új fogalommal való ismerkedős cselevése is. , Feladat lesz a különböző számolási algoritmusok gyakoroltatása is.
Talán el kell mondanom azt is, hogy mi a Freinet pedagógiában a munkakátyák szerepe? Ezek maguk a "tankönyvek". A gyerekekre nincs ráömlesztve a tk-ek + munkafüzetek tömege az év elején. Mivel nincsenek is! Témakörökként, mini vagy nagyobb projektekben fokozatosan jelenik a tananyag maga. Ami természetesen megegyezik hazánk tananyagával.
A másik fontos jellemzője, hogy a munkakártyák biztosítják az órák szervezési módját, azzal, hogy a gyerekek szabadon választhatnak az adott (minimum 2) kártyák közül, viszont az azon lévő feladatok elvégzése kötelező (segítségnyújtással ha szükséges) . Az eredményességről szóban,vagy írásban számot kell adniuk minden esetben..
A munkakártyák bekerülnek az osztály "könyvtárába", bármikor elővehetőek , elvégezhetőek újra, vagy gyakorlásként, esetleg hiányzás miatti tananyag pótlásként. Ez mint egy tudásbázis az osztály közös tulajdona.
A jelenlegi mini projekt kártyáihoz: .
Az első munkakártya a projekt indító kártyája, ezzel indít a pedagógus/ szülő .
Az ezt követő kártya és vágólap az első feladata a gyerekeknek. Amivel nem egyidőben lesznek valószínűleg kész, de meg lehet-/ adott esteben akár kell is! egy időtartamot határozni.Ez semmiben sem különbözik egy "hagyományos" pedagógiától. Nyílván ellenőrzéssel kell zárulnia, meg a tapasztalatok megfogalmazásával a gyerekek részéről.
Ezt követi a magának a 4-es szorzósornak a megismerése.A zölddel írt rész a pedagógus/szülő számára segítség, hogy hogyan építse fel a a kérdéseket a gyakorláshoz.
Innentől viszont a munkakártyák a választhatóság sávjába kerülnek. Mindenkinek végig kell haladni mindegyiken, de maga dönti el
milyen sorrendben,
mihez kér segítséget (tanártól, társaitól).
Egy 45 perces időtartamba kb 2.max 3 munkakártya fér bele, úgy, hogy a foglalkozás első közös pontja a szorzósor gyakorlása, csakúgy mint a záró feldatsora is az.
Kétlépcsős szöveges feladat, ami a 4-es szorzó két elemének használatára épül, kombinálva, a vonalzó használattal, hosszmértékkel és a szabályos kicsinyítés alkalmazásával.
Ha ezeket jobban szeretnék elmélyíteni más adatokkal végeztethetünk gyakorlásokat.
Ez a tömegmérés kicsi egységeinek megtapasztalásával kombinált szorzósor gyakorlásos feladat, valamit utalás a környezetismeret tanagyag lényeges tudáskörére, az érzékszervekre.
Még másodikos korban is gyakran előfordul, hogy a gyerek úgy szelektálja a megtanultakat, hogy az egyes tantárgyak anyagát elkülöníti a másik tantárgytól, s nem tud átkapcsolni. Ennek a gátlásnak a feloldásásra szolgál itt a feladat.
Egyrész , szövegértelmezési feladat, ami nem annyira bonyolult, megtervezni már kevésbé, mert felmerül, hogy térbeli, vagy "rálátós" legyen. Viszont mindenképpen arról kell gondolkodnia, hogy ennek a testnek hány oldala van? A test és síkidom fogalmi különbsége a cél. (sokszor a tető lemarad a számolásban )
Egyszerű kombinatorikai feladat, vegyítve újra a négyes szorzósor használatával.
A feltételknek való megfelés vizuális megjelenítése. A részeredmények összeadása a többi elemmel. Ez remek terep az összeadási algoritmusok gyakorlására is.
Ez a két kártya kivételesen csak meghatározott sorendben végezehető el, Nem kell egy napon, de mindenképp a sorrendiséget betartva. Bevezésre kerülnek itt fontos geometria fogalmak/ elnevezések,valamint kerületszámítások, és halamazlkotások.
Jó lehetőseget ad annak megértésére , gyakorlására , hogy mi a különbség- a szöveg értelmezést tekintve -, hogy valami 4x3 vagy 3x4 , holott az eredményük ugyanaz?
(nem gond, ha olyan szorzást kérdezünk ami még nem volt tananyag, mert csoportalkotással és azok összeadásával ki tudja számolni
Rávilágítunk közben arra, hogy nyelvünk milyen pontosan fejezi ki a különbséget ebben az esetben is,. Valamint, hogy nem csupán a végeredmény érdekes a matemetikában, hanem a hozzá vezető értelmezési tartomány is.