Betűkártyák -kétbetűs

 Igény mutatkozott rá, ezért  egy bejegyzésben jelenítem meg az összes betűkártyát. Praktikus   gyakorlásra, nem csupán első osztályban. 























A kártyák szabadon nyomtathatók saját használatra. Ha  kereskedelmi forgalomba kívánja használni  kérem a : kora.zsuzsa@gmail címre írjon !

Szorzótábla mini projektek 5.rész a 3-as szorzó

 Így a közepe táján  nem árt egy kis felmérést végezni az eddig elsajátítottakról.

Az elején ugyanúgy  indul , mint a korábbiak,  majd  egy-egy alkalomra (a szokásos  kezdő és  záró  szorzózósormondást megtartva) EGY felmérőlap kerül. Természetesen önállóan, segítség nélküli  megoldással.  Végül kiértékeléssel.  

Igaz a gyerekek  is  mérik  ez által a tudásukat, de valójában a pedagógusnak  tükör ez ,eddigi munkájáról.Megláthatja korrektül, hogy min kell  javítani, erősíteni, s mi az ami beépült már .









Szorzótábla mini projektek 4. rész a 2-es szorzó

Elérkezett a 2-es szorzósor ideje. Az előző 3-4 hét  intenzív tanulása magával hozza  az elfáradást. Ez mindig  így van egy teljesen  új ismeret megértése és bevésődése folyamatában.  Ilyenkor jó könnyíteni, azzal, hogy a  korábban már  jó szinten rögzült  tananyagot veszem elő. A 2-es szorzó megtanulása nem megy  nehezen . -ezért is veszik előre  a hagyományos  rendszerben, amellyel sikerül becsapni magunkat, de ami súlyosabb a gyereket is. Mert azt hiszi, hogy majd  az összes ilyen egyszerű lesz. S persze mindig kiderül, hogy nem így van, s  jönnek egy idő után a nyüglődések, a meg nem tanult szorzótáblák. miatt. -

 Én most épp ezt a könnyen rögzíthetőséget  használom ki egy kis  "pihenésre", erőgyűjtésre, mert a 7-es, meg a 9-es még hátra van a nehezek közül. 

Itt is  változatlanul érvényes  minden alkalommal, elvárt  kezdő és befejező gyakorlat az adott szorzósor  gyakorlása. 

Vannak azonban újítások. A kettes  csoportalkotást félig már elvégeztem,  nem egyenkét kell kivágni, a képeket, melyeken egy adottt állatból 2-2- látható. íremélhetően hat az érzelmeikre pozitívan  néhány  
Jó esetben már önállóan el tudják végezni a soralkotást és az összeadásos és a  szorzásos alak  felírást is. 



Nem kell csodálkozni, ha  páratlan szám is bekerül a sorba. Általában elfelejtik  a két szempont közül az egyiket. Ezért is kell gyakoroltatni újra és újra.  
Ne fogadjuk el a választ, ha nincs a papíron maga a számolás.  Fontos látni, hogy megtanulta-e, le tudja-e írni az algoritmusos folyamatot  kétjegyűek összeadásánál, kivonásánál. 
(Pl 36+17= 36+10+7= ...../ 36-17 =37-10-7= )


Érdemes  ezt a nyelvi különlegességet is megmutatni a  páros  számok kapcsán.Ha már megtanulta, hogy  matematikában minden  szám páros aminek az utolsó számjegye 0-ra, 2-re, 4-re, 6-ra,-8-ra végződik. Ez majd később az  oszthatósági szabályok tanulása idején -amikor már ezres körben mozognak -  fontos alap lesz számára. Nyugodtan  foglalkozzunk itt azzal, hogy a vettem egy cipőt, az nem azt jelenti, hogy félpár cipőt vettem. Azt  nem tudom megtenni.


A szöveges feladat számomra az egyik legfontosabb  rész. Itt derül ki, hogy  valóban elolvassa-e  a szóvégződéseket is   pontosan, valóban érti-e amit olvasott, s hogy képes-e  lejegyezni az adatokat, megfogalmazni  magát  a problémát? Most még kis számokkal dolgozik, s lehet, hogy azonnal rávágja  a megoldást, de ha  nem gyakorolja be, magát  a megoldási struktúra lépéseit, később sok problémája lesz a szöveges feladatok megoldásával. Itt rálátunk, arra is,hogy  a megtanult  szorzásokat tudja-e  alkalmazni is, vagy még  a mechanikus rögzítésnél tart?


Szorzótábla mini projektek 3.rész: a 6-os

 Kedves kollégák, szülők, gyerekek! Minden  mini szorzós projektemet nagy  örömmel, szeretettel készítem, és boldogsággal tölt el a munka vele, de ez  kiemelkedik számomra  az eddigiekből. Személyes érintettségem okán.

A hét elején, az egyik kivételesen  napfényes reggelen egy vadlúd csapat  húzott el felettem. Nem tudtam lefényképezni,mert mire elővettem a telefonom, már oly messze  jártak, hogy értelmetlenné vált a kattintás.  Elhatároztam akkor,hogy a  6-os szorzót köréjük építem fel. 

Ma  ráakadtam egy fényképre a neten, amin egy 4300 évvel ezelőtti  falfreskón gyönyörű vadludak legelenek. Egészen mélyen érintett. Akik készítették, akik  akkor gyönyörködtek benne, már  porrá váltak, de megmaradt  örömük, a vadlúdjaik láttán. Nem hiszem, hogy tudták, hogy honnan jöttek, de biztosan ugyanúgy örültek a megérkezésüknek, mint én a minap a látványuknak felettem a magasban,.

4300 év távolságból. időn és téren át  összeköt velük egy hangulat,  egy örömteli érzés. Megrendítő érzés.A festészetnek domborműveknek,szobroknak  olyan mély, megnyugtató, energetizáló  ereje  van, amire újra és újra  rácsodálkozom.

Elisabet Freinet  festőművész volt. Bizonyára az ő személelete tükröződik a szabadrajz, szabad-alkotás koncepciójának fontosságában, s ehhez én nagyon mélyen.kapcsolódom.

----------------------------------------------------------------- 

Ez az egység, most  erősen  a tömeg mértékegységekkel kapcsolatos virtuális élményszerzést  szolgálja ki.

Remélem  kellemes   , örömteli  feladatmegoldásokat eredményez.

Újra elmondom, hogy a szorzósor a foglalkozás elején és végén  elengedhetelen, a munkakártyák sorrendje a 3. kártyától variálhatóak,











Szorzótábla mini projektek 2.rész a 4-es szorzó

 Mint  ahogy a 8-as  szorzósor ( régi nevén :szorzótábla) itt is a  4-es szorzó minden alkalommal  elő kell kerüljön, kezdés és zárásként is  egy-egy foglalkozás alkalmából!

 Amikor eljut oda  a gyerek, hogy fejből le tudja írni  magát  a sorozatot  akkor már  gyakorlatilag   félig tudja is. Persze nem kell ennyivel megelégedni, a  gyakorlás  továbbra is szükséges,de  engedjük  nézni, miközben szorzatokra kérdezünk rá. Látni fogjuk az arcán, hogy mikor  rögzült már teljes biztonsággal. 

A mostani   munkakártyasorozat. (hasonlóan az előzőhöz) más tananyagokat elevenít fel, vagy alapoz meg.  matematikai, geometria  fogalmak  megtanítást  is  tartalmazza, miközben a munkáltató része, akár mechanikusnak is mondható. Azonban közben  fejlődik a megfigyelő, és új fogalommal való ismerkedős  cselevése is. , Feladat lesz a különböző  számolási algoritmusok  gyakoroltatása is. 

Talán el kell mondanom azt is, hogy  mi a Freinet  pedagógiában a munkakátyák szerepe?  Ezek maguk a "tankönyvek". A gyerekekre  nincs  ráömlesztve a tk-ek + munkafüzetek tömege az év elején. Mivel nincsenek is! Témakörökként,  mini  vagy  nagyobb projektekben fokozatosan jelenik a tananyag maga. Ami  természetesen megegyezik hazánk  tananyagával. 

A másik fontos jellemzője, hogy a munkakártyák biztosítják az órák szervezési módját, azzal, hogy a  gyerekek  szabadon választhatnak az adott  (minimum 2)   kártyák közül, viszont az azon lévő feladatok elvégzése  kötelező (segítségnyújtással ha szükséges) . Az eredményességről szóban,vagy  írásban  számot kell adniuk minden esetben.. 

A munkakártyák bekerülnek az osztály "könyvtárába", bármikor   elővehetőek , elvégezhetőek  újra, vagy gyakorlásként, esetleg hiányzás miatti tananyag pótlásként. Ez mint egy  tudásbázis  az osztály közös tulajdona. 

A jelenlegi mini projekt kártyáihoz: .

Az első munkakártya a projekt indító kártyája, ezzel indít  a pedagógus/ szülő .

Az ezt követő kártya és  vágólap az első feladata a gyerekeknek. Amivel nem egyidőben lesznek   valószínűleg kész, de  meg lehet-/ adott esteben akár kell is!  egy időtartamot határozni.Ez semmiben sem különbözik  egy  "hagyományos" pedagógiától. Nyílván ellenőrzéssel kell zárulnia, meg a tapasztalatok megfogalmazásával a gyerekek részéről. 

Ezt követi  a magának a  4-es szorzósornak  a megismerése.A zölddel írt rész a pedagógus/szülő számára  segítség, hogy hogyan építse fel a a kérdéseket a gyakorláshoz.





Innentől  viszont  a munkakártyák a választhatóság   sávjába  kerülnek. Mindenkinek  végig kell haladni mindegyiken, de maga dönti el
 milyen sorrendben,
 mihez kér  segítséget (tanártól, társaitól).

 Egy  45 perces időtartamba kb 2.max 3  munkakártya fér  bele, úgy, hogy a foglalkozás első közös pontja a szorzósor gyakorlása, csakúgy mint a záró feldatsora is  az. 
Kétlépcsős szöveges feladat, ami  a 4-es szorzó két elemének használatára épül, kombinálva, a vonalzó használattal, hosszmértékkel és a szabályos kicsinyítés alkalmazásával. 
 Ha ezeket  jobban szeretnék elmélyíteni más  adatokkal  végeztethetünk  gyakorlásokat.


Ez a tömegmérés kicsi egységeinek  megtapasztalásával kombinált szorzósor gyakorlásos  feladat, valamit utalás a környezetismeret tanagyag lényeges  tudáskörére, az érzékszervekre.
Még másodikos  korban is gyakran előfordul, hogy a gyerek úgy szelektálja a megtanultakat, hogy  az egyes  tantárgyak anyagát  elkülöníti a másik tantárgytól, s nem tud átkapcsolni. Ennek a gátlásnak a feloldásásra szolgál itt a feladat.

Egyrész , szövegértelmezési  feladat, ami  nem annyira bonyolult, megtervezni már kevésbé, mert  felmerül, hogy térbeli, vagy "rálátós" legyen. Viszont  mindenképpen  arról kell  gondolkodnia, hogy ennek a testnek hány oldala van?  A test és síkidom fogalmi  különbsége a cél. (sokszor a tető lemarad a számolásban )


Egyszerű kombinatorikai  feladat, vegyítve  újra a négyes szorzósor használatával. 
A feltételknek való megfelés  vizuális megjelenítése. A részeredmények  összeadása a többi elemmel. Ez remek  terep az összeadási algoritmusok gyakorlására  is.   


Ez a két   kártya kivételesen   csak meghatározott sorendben  végezehető el, Nem  kell egy napon, de mindenképp a sorrendiséget betartva. Bevezésre kerülnek itt fontos geometria  fogalmak/ elnevezések,valamint kerületszámítások, és halamazlkotások.

Jó lehetőseget ad annak megértésére , gyakorlására , hogy mi a különbség-  a szöveg értelmezést tekintve  -, hogy  valami  4x3  vagy 3x4 , holott az eredményük ugyanaz?
 (nem gond, ha olyan szorzást kérdezünk ami még nem volt  tananyag, mert csoportalkotással és azok  összeadásával ki tudja számolni  
  Rávilágítunk közben arra, hogy nyelvünk milyen pontosan fejezi  ki a különbséget ebben az esetben is,. Valamint, hogy nem csupán a végeredmény érdekes a matemetikában, hanem a hozzá vezető értelmezési tartomány is.