Lakóhely váltásomat munkahely váltás is követte , épp az ezredforfulón.
Így pályám utolsó 12 évében Budapest egy kis létszámú iskolájában beszéd problémás és /vagy tanulási problémákkal küzdő gyerekeket tanítottam. Az iskola speciális irányának köszönhetően egy-egy osztály maximum 12 fős lehetett, s minden évfolyamból csak egy osztály működött.
Ebben az iskolában más szisztéma szerint oktattunk, mint azt korábban tettem. Tantárgy csoportosan , két pedagógussal és iskolaotthonos rendszerben. Belülről átélve ezt a szisztémát azt kell mondanom, hogy a magyar pedagógia egyik legnagyobb baklövése. A lehető legjobban megnehezíti a gyerekek tanulási, haladási munkáját, Ami a tanulási problémákkal küszködő gyereknek, aztán még inkább káros
Természetesen kitartó gyakorlásukkal megszelídítették maguknak a peonzát, s bemutatókat tartottak egymásnak. A játék heve aztán lankadt, de megmaradt egy közös emlék róla, a PEONZA könyv amit újra és újra a kezükbe vettek. Ezt én rajzoltam ezt meg x,y , milyen szép - de jó volt !
Itt átlapozható a Peonza könyv mindkét oldalról
http://prezi.com/j0wqwki-ldpc/peonza-elmenykonyv-mexico-mini-projekt-2011/
http://prezi.com/ufjnpbip4hug/peonza-elmenykonyv-magyarorszag-mini-projekt-2011/
Így pályám utolsó 12 évében Budapest egy kis létszámú iskolájában beszéd problémás és /vagy tanulási problémákkal küzdő gyerekeket tanítottam. Az iskola speciális irányának köszönhetően egy-egy osztály maximum 12 fős lehetett, s minden évfolyamból csak egy osztály működött.
Ebben az iskolában más szisztéma szerint oktattunk, mint azt korábban tettem. Tantárgy csoportosan , két pedagógussal és iskolaotthonos rendszerben. Belülről átélve ezt a szisztémát azt kell mondanom, hogy a magyar pedagógia egyik legnagyobb baklövése. A lehető legjobban megnehezíti a gyerekek tanulási, haladási munkáját, Ami a tanulási problémákkal küszködő gyereknek, aztán még inkább káros
Freinet pedagógiám teljes körű alkalmazásáról le kellett mondanom. Első kollégámmal azonban - mindketten akkor kezdtünk az adott iskolában tanítani - a legtöbb szemléletbeli kérdésben azonos hullámhosszon voltunk, így a Freinet pedagógia néhány elemét alkalmaztuk is, mint pl. a beszélgető kör, életünk könyve, kisebb projektek.
Amikor azonban Ő elment az iskolából tovább kellett szűkítenem a Freinet pedagógiás elemeket, hiszen nem lehet egy osztályt két szögesen ellentétes módon irányítáni. Azonban az életünk könyvét sikerült továbbra is életben tartanom- bár csak arra az időszakra vonatkozott amikor én voltam a gyerekekkel. S természetesen az óráimba amit csak lehetett bevittem a Freinet pedagógia eszköztárából, de ez már nem egy egységes rendszer volt így.
Viszont megtapasztaltam , hogy egyes elemei is mekkora energiákat tudnak mozgósítani a gyerekben.
Így került sor a PEONZA miniprojektre is. Teljesen véletlenül, tervezetlenül, a 2. osztály vége felé.
Egyik kora tavaszi délelőtt váratlanul minden alsó tagozatos diáknak és az őket épp tanító pedagógusnak, asszisztensnek a tornaterembe kellett menni, valamilyen bemutatóra.
A teremben 2 sötét bőrú férfi akrobatikus mutatványokkal kápráztatott el mindenkit, egy műanyag pörgő tárgy és egy tőle független zsinór párosításával. Villámgyors precíz mozdulatok, és versengő hangulat lett úrrá pillantok allatt a temben. Melyikük tudja tovább pörgetni, feldobni, megemelni, kezére , nyakára tenni, a közben folytonosan pörgő valamit az egy méteres madzag segítsével ?
Az osztály fiait egyből rabul ejtette ez a játék. Vagy sport ? (mint később megtudtam ez Európai Uniós projekt keretében működő ismerterjesztő projekt volt)
Szerencsére ketten kaptak a bemutatóktól egy-egy peonzát ajándékba, s mikor visszamentünk a terembe dőlt belőlük a számtalan megfigyelés, vélemény, kérdés.
" Hol van Mexicó?
Milyen sötét a bőrük! Milyen ügyesek !
Többen is azonnal szerették volna tudni a mutatványokat -hiszen olyan könnyűnek látszott. Amikor azonban kezükbe vették a pörgettyűt és eldobták ahogy az láttak az bukdácsolva elbukott. Másodszorra és harmadszorra sőt ötödszörre is. Tapasztalthatták, hogy ez bizony tanulási folyamat útján megszerezhető tudás.
Másokban Mexicó keltett fel érdeklődést, s elővették USBORN gyermek lexikonomat hogy tájékozódjanak kicsit.
Ami először feltűnt nekik az az volt, hogy Mexicónak és hazánknak ugyanazok a színek vannak a zászlójában csak fordított sorrendben,. Ezzel a felfedezésel elkezdtek mélyebben érdeklődni Mexico iránt.
Környeztismeretből meg épp Magyarország volt a tananyag. ezért, úgy gondoltam kössük össze a kettőt.
S előálltam javaslatommal, hogy készítsünk egy közös könyvet a két országról, hamár ugyanazok a színek vannak a zászlójukban csak épp fordított sorrendbe.
A könyvet is majd két oldalról lehet vágiglapozni. Ha a magyar vonatkozású részt akarja valaki olvasni akkor a pirosnál kezdi, ha a mexicoit akkor pedig a zöld oldalán kell kezdeni.
Szerencsére volt az iskolai könyvtárban mexicói támájú összefoglaló, tájairól, jellegzetességeiről népi viseleteiről. Számtógépen pedig kinyomtathattuk MEXICO térképét.
Nagy lelkesedéssel álltak neki az ismerkedésnek e tőlünk oly távoli országgal.
Csodálatos érzés volt nekem újra ugyanazt a buzgalmat, odafigyelést, tenni akarást látni, ami annyira ismerős volt Freinet-es osztályaimból. S újra megállapítottam magamban , hogy a FREINET pedagógia eszköztára képes aktiválni bármilyen helyzetű, hátterű gyereket.
Kizáróan szabadidős órákban dolgoztunk a könyvünkön. De ezen rövid idő alalatt is egy sor olyan dologgal találkoztak ami remélem hasznukra lesz a későbbiekben.
- Megtapasztalták, hogy a számítógép ismeretek tárháza is, nemcsak játék lehetőség.
- Különböző népek kultúrájában vannak hasonlóságok és különbözőségek, de épp ezért érdemes sorba venni azokat.
- Egységbe rendezve az ismereteket önálló alkotássá válik amit Ők maguk hoznak létre.
- Egy egyszerű játék is több lehet, mint azt az ember elsőre gondolná
- Ráirányították figyelmüket a külvilágra. Észrevették, hogy lépten-nyomon mexicói ismeretekre bukkantak (a napilapokban áruházi prospektusokban)
- Megtanultak egy sor olyan dolgot ami közvetlenül nem tananyag ebben ez évben, de jó kapcsolódási pont lesz majd később ha újra felbukkan. (pl. honnan való a paprika, paradicsom).
- Közben remekül érezték magukat, és lelkesen rajzolták, írták , amit a könyvükbe szántak. ALKOTTAK.
Természetesen kitartó gyakorlásukkal megszelídítették maguknak a peonzát, s bemutatókat tartottak egymásnak. A játék heve aztán lankadt, de megmaradt egy közös emlék róla, a PEONZA könyv amit újra és újra a kezükbe vettek. Ezt én rajzoltam ezt meg x,y , milyen szép - de jó volt !
Itt átlapozható a Peonza könyv mindkét oldalról
http://prezi.com/j0wqwki-ldpc/peonza-elmenykonyv-mexico-mini-projekt-2011/
http://prezi.com/ufjnpbip4hug/peonza-elmenykonyv-magyarorszag-mini-projekt-2011/
e