A Freinet
pedagógia, tanulást segítő eszköztára kevés olyan egyedi vagy új elemet
tartalmaz – amit ne használt volna más irányzat. Viszont a munkakártya és nyomda az, amit Freinet alkalmazott először.
Legalapvetőbb és legfőbb „eszköz” maga a
pedagógus. Ez egyfelől hatalmas szabadság, másfelől viszont folyamatos
alkalmazkodás a felmerülő problémákhoz, helyzetekhez a pedagógus részéről. S ez
által permanens tanulás és fejlődés is a tanítói munka szakmaiságát
tekintve
A Freinet pedagógia adaptálásának elején a
munkakártyák használata által kaptam ez
első fontos visszaigazolást a tekintetben, hogy egy ismertetésre,
feldolgozásra szánt tananyag egyidőben , többféle módon való „tálalása”
nagyobb hatásfokkal képes teljesíteni a célkitűzéseimet.
Ezek nagy szavaknak tűnnek, de remélem nem azok, mert
a munkakártya választós feladatok nem csupán egy – egy tananyag közvetítést,
hanem tanulóim önismeretét, döntéshelyzetekben való jártasság szerzését is
fejlesztették, szolgálták szinte
észrevétlenül.
Egyik fontos élményem ezzel kapcsolatban épp, egy
nagyon jó képességű, munkáját odafigyeléssel végző kislányhoz kapcsolódik.
Matematikából rendre olyan feladatokat választott, amik kudarccal végződtek
számára. Mindig becsúszott valami apró gikszer. Javasoltam a segítség kérést
tőlem, de Ő egyedül akarta elérni a vágyott célt. Egy héten áttartott a
„kudarcgyűjtés”, míg a végén nagyon elkeseredett, s így egy hosszabb beszélgetésre
leültünk ketten. (természetesen a teremben a többiek között, csak félrehúzódva
egy a beszélgető sarokba) S elmondta nekem, hogy neki a nehezebb feladatokat
kell választani, mert tőle ezt várják el. Kérdeztem, hogy ki várja el? - A
szülei! Válaszolta. Így rögtön világossá vált számomra , hogy teljesíthetetlen helyzet elé került
a gyerek, S ebben a bizonytalan helyzetben ő, - nagyon érthetően- a szüleihez igazodott, s nem a saját vágyait
követte. Ezért ezt a helyzetet a szülőkkel is meg kellett beszélnem, (
négyszemközt természetesen) hogy segíteni tudják ők is tanítványomat abban,
hogy merje meghozni a a sajátvágyai
szerinti döntés a feladatválasztás kérdésében
A szüleinek abban teljes igazuk volt, hogy lányuk
képes a nehezebb feladatok megoldásara, viszont attól, hogy ez követelményként,
elvárásként ott lebegett a szeme előtt, leblokkolt, s képtelen volt „átugrani az
akadályt”. Nagyon elfogadó, szerető szülei voltak, így könnyen meg tudtam velük
beszélni, hogy lányuknak szüksége van arra, hogy lehessen „gyengébb” is. A
kislánnyal meg megállapodtam, hogy a következő két hétben olyan feladatokat
választ amiről tudja, hogy „fél kézzel”
is megoldja.
Nehezen, de elfogadta, s be is tartotta. Eleinte
kicsit szégyellte, nem tudott igazán örülni annak, hogy simán, nagyobb
feszültségek nélkül abszolválta a feladatokat, de pár nap múlva határozottan
fellélegzett, és újra a régi mosolygós derűs kislány lett. Én nem szóltam neki
a 2. hét letelte után
vártam, hogy mi történik. Adott magának még egy jutalomhetet. Ennek
nagyon örültem, mert tudtam, hogy ez tényleg az ő saját döntése. Eddig
elfogadta csak, amit a felnőttek javasoltak neki. De ezt a döntést saját maga
hozta meg. S utána az történt, amit magamban
gondoltam erről az egész helyzetről . Visszatért a nehezebb feladatok közé, viszont segítséget
kért ha elakadt, s egyre magabiztosabb lett tudásában. Ha nagyon fáradt vagy szomorú volt akkor viszont belső akadály nélkül újra valami könnyebbet vállat egy-egy napon. Ő volt viszont, aki elsőként
készített tanulói munkakártyát. Ami
viszont az egész osztálynak kedvencévé vált azonnal. Sokan elővették
szabad idejükben, nézegetni, beszélgetni a feladatok kapcsán a saját élményeikről.
A munkakártya miden részlete az ő munkája,
- képválogatása az újságokból
- azok elrendezése
- a háttér kitalálása megfestése
- s nem utolsó sorban a feladatok is.
Nagyon jó érzés volt viszontlátnom a feladatok megfogalmazásban,
- hogy van bennük kimondottan a szöveg elolvasást visszaigazoló feladat,
- kíváncsiság társak irányában(Neked mi tetszett a legjobban?)
- Valamint a szövegtől már tovább is lépve a saját élmények közlésének lehetősége is.
A munkakártyák választása mindig felrázta a
gyerekeket. Nem volt minden tanórán, de igyekeztem minden nap
valamelyik tananyaghoz kapcsolva biztosítani számukra ezt feladatvégzési formát.
Ezeket magam hoztam létre az elején. Később
segítséget kaptam egy nálam hospitáló
főiskolás lánytól, KOMÁROMI KATALIN tól ,-
aki mára elismerést szerzett magának az óvónők, és az óvónőképzés körében is felkészültségével, szakmai munkájának színvonalával. Mamár
Őnála hospitálnak főiskolások! S
kivel aztán egy életre szóló
barátsággá alakult a közös munkakártya, társasjáték, és egyéb oktatási
segédeszköz gyártás.
Nekem viszont egy nagyon jó szellemi játék volt.
Találok-e kapcsolódási pontot hozzájuk?
A feladatok választása, vagy épp nem
választása, elutasítása azonnali visszajelzésként működött. Sokszor izgultam,
hogy x vagy y tanulóm azt a munkakártyát, választja-e amit valójában kicsit az Ő kedvéért is, készítettem. Viszont következetesen nem
szóltam bele a döntéseikbe. Ha valaki
tanácstalanul állt ott és nem tudott
dönteni akkor arról beszélgettem vele
,hogy mi az ami miatt nem tud dönteni.
Ilyenkor általában kiderült, hogy van
egy olyan rész a feladatok között amit már nem tud teljesíteni és ezért nem meri
bevállalni. Ezek teremtették a legjobb lehetőséget számomra, hogy ott
lépjek be az ő tanulási folyamatába ahol
valóban neki arra
szüksége volt. A sikeres
feladatvégzések viszont erőt adtak
számukra a nehezebb feladatok
vállalásához, segítség kéréshez.
A segítségkérés - ezt tapasztaltam-, az egyik legnehezebben megtehető lépés egy gyerek számára. Egyedül akarják leküzdeni azokat az akadályokat is, amiket esetleg nem tudnak. Ami teljesen érthető, hiszen iskolás koruk előtt azt tanulták meg, magukról, hogy képesek voltak megtanulni járni, beszélni, öltözködni. Ha sorozatosan kudarcuk van magukkal szemben, akkor feladják és inkább nem végeznek el semmit a feladatból.
A segítségkérés - ezt tapasztaltam-, az egyik legnehezebben megtehető lépés egy gyerek számára. Egyedül akarják leküzdeni azokat az akadályokat is, amiket esetleg nem tudnak. Ami teljesen érthető, hiszen iskolás koruk előtt azt tanulták meg, magukról, hogy képesek voltak megtanulni járni, beszélni, öltözködni. Ha sorozatosan kudarcuk van magukkal szemben, akkor feladják és inkább nem végeznek el semmit a feladatból.
A munkakártya tehát nem egyszerűen egy feladatlap, amin vannak képek, kérdések, hanem sokkal több annál. Tükrözi készítőjének
gondolat és érzelmi világát. Támpontot, segítséget ad egy
konkrét fogalom, helyzet
megéréséhez, mélyebb megismeréséhez.
Olyan plusz információkat
képes megjeleníteni tömören ,
célzottan amit egy feladatlap nem tartalmaz.
A munkakártyákra később még visszatérek, mert ez
olyan nagy terület a
Freinet pedagógia eszköztárát tekintve, amit nem lehet, még egy hosszabb bejegyzéssel
sem kellő mértékben feltárni. Külön fejezetet érdemel!