![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiJqNDo7moVZwlg-ubT9fqLxMTYgme05czxgUEiF_R2u12O-azMN6gBl79STej6kVxqIiL4aZQvqXfmf4g6OEWW4UB2hoOTeSsdixTZJYcskBeukgIGwt_G9f_xhhN5cgytQhxGIkhmthh0/s400/012.JPG)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiKd4Irih2OVCOlB7kJJC-oi1pvSiREGlu1IZuUtG3BIpAzpHlfdh7fsHC70JynbU8FxxT3xhvTrhWfBhCDT1fa3oFoq_1_t952GZwH4r8a_YxRgiU8QBuNF1ZaD8wbvACwwr9A1hpv2sQ9/s320/014.JPG)
Az épületekkel történő ismerkedés építészmérnök szülő segítségével jött létre. Ez által új szemmel kezdtünk nézni a falu építészeti emlékeit.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgvsplnJFXxdmN4IzI0mJNQaWmEcM8ZZQxi871ma35DIxbFsQqp6AJKfMVPnX5HpbJ5lmYZxnkMfoUqM8v2RJLHwQ4Mslm5o0v7goO4wh0EEcx4Hy20yLjfP_ChHO5SefUdN5P_VNATfrxD/s320/011.JPG)
Nem csupán vizuális élményként, hanem más nézőpontból közelítve a régi épületekhez, feltárultak szépségeik, érdekességeik is.
Megismerkedtek a gyerekek a födém, alap, vályog , boltív, zsalu, tervrajz, makett fogalmával, mégpedig úgy, hogy mindazt a valóságban is láthattak, és szakszerű válaszokat kaphattak felmerült kérdéseikre.
Megtudták, hogy milyen fázisokon megy keresztül egy épület "megszületése". Milyen szakmák együtt munkálkodása szükséges hozzá, s azt, hogy bármelyik hiánya milyen következményekkel járhat.Tehát egy komplex képet kaptak.
Ilyen "szemüvegen át" nézni aztán a környezetet , egészen más hozzáállást eredményez, mint munkafüzetben kitölteni az aktuális oldal feladatsorát.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjdZi3rdLdOr3aeykqkiv2W1Br5U5Pesn7t_TpXXQ6l1eIqIPK0Ut7dEUPfqn4p2fJ1p9Q7xbZtpi00cN6yWc_o_qRuo_W2z4teZxw7XQqFZZ2_WCRp2xHWXjlX0GZyVCJ1MW9C7Fk572wv/s320/007-001.JPG)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhqkuh_kVvpGPoZ_ykiZdo6AuG-I9TgzjIh9jjL-J1iF4H-33Hira0DI7xcKyUUkizSG2crMbcLWxF7vBFWHpQhH96cC9Gx-X_Zb0GZwd4jOdexQl2lwjCcH9ZHR0s-52oECDNtVoTv_2-E/s320/010.JPG)
A Freinet pedagógia jó néhány dologban különbözik a többi alternatív "reform" pedagógiáktól
Az egyik mindenképpen ezek közül a szülők, - esetleg különböző szakemberek- bevonása a tanítás folyamatába.
Ennek igen komoly pozitívumai voltak. Egyfelől a szülők így jobban megismerték az iskolai tevékenységet, reális képet tudtak kialakítani az ott folyó munkáról. Ennek következtében támogató magatartásuk szilárd volt. Temészetesen nem vélemény - és kritika mentes, viszont őszinte és megfontolt, együttműködő.
A gyerekek valóban azt érezhették, hogy egy nagy közösség tagjai, ahová szüleikkel együtt tartoznak. S nem utolsó sorban az ismeretek tárháza sokat bővült mindenki számára, személyes élményeikhez kötődve .
Más úgy megismerkedni egy pékséggel asztalos műhellyel, vagy akár a helyi vízi világgal, épületekkel, csillagokkal, hogy hol egyik, hol másik szülő az, aki szakembere is területnek . Könnyebb kérdezni , elfogadni gondolatokat attól akit nap mint látunk, akit ismerünk.
Mint ahogy ez korábbi bejegyzéseimben már részletesen bemutatásra is került
A falunak legrégebbi két szintes épülete a "kastély" . Építése az 1800-as évek közepére tehető.
A Wattay-Teleki-Tisza kastély klasszicista épülete és parkja jó állapotban őrződött meg a Földművelésügyi Minisztérium kezelésében. (Történetéről a Nagykovácsi Tisza kastély kereséssel számos jó írás, fotó található, erre nem térek most ki)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjXKCzk8_0dBl5FLxYan-CMGXfB8_FRk0JUBTCGXtoG_WQInwzDCyGtwkcVx8Y-sE-I2ZmksClbJnD0Ikn0gIn76lNmbtVqTJDiIP2_oij-5uVgJQ7mp1eYl-vicBIED8zSA7sCYCJFBksu/s320/003.JPG)
Ez volt a Nevelő otthon , ahonnan diákjaim egy része járt hozzánk.
Így ott jártunkkor az osztály megtekintette nevelő otthonos társaik , hálószobáját és tanuló termeit az ebédlőt, játékaikat, és a hatalmas , szépen gondozott parkot. Beszélgettek kollégáimmal , akik szülő pótlóként irányítgatták a nevelő otthonos gyerekek életét, segíttették tanulásukat.
A fényképeket a gyerek készítették a kirándulás alkalmával.
Így utólag sajnálom, hogy ebből a kirándulásból kimaradt az iskola, különösen a régi iskola "felfedezése". Mamár bele venném azt is.