A környezetismeret tantárgy keretében az alsó tagozat minden évfolyamán tananyag a lakóhellyel való ismerkedés. Tanulmányi séták, ismeretterjesztő írások feldolgozása által.
A harmadikos tanulók már komoly teljesítményre képesek e téren is. Első Freinet-es osztályommal immáron harmadik Nagykovácsi könyvünk készült el 1993-ban. Az előző években is már tudatosan tervezett sétákon ismerkedtek a faluval, s készítettek is róla könyveket sok színes, élménydús rajzzal, rövid szövegekkel. Itt azonban már minőségi változásnak lehetünk részesei.
Nagykovácsi igen régi település. Már a római birodalom idejében is lakott volt, hegyoldalán szőlőtermesztés folyt. A katonai szolgálatot kitöltött harcosok telepedtek meg itt. Ennek tárgyi emlékeiből a mai napig is megtekinthető jópár a katolikus templom kertjében, templomfalában.
Egy harmadikos tanulónak azonban mégiscsak Mátyás király kora áll közelebb az ismereteihez, lelkéhez, így az ahhoz való kötődés jól rögzíti, hogy a falu, nevét is a Mátyás király ide települt / telepített kovácsaitól kapta. A Budai Vár közelsége és egyben hegyekkel ölelt zártsága ideális hely lehetett számukra.
Zivatarosabb időkben a falu többször elnéptelenedett. Az1780 -as években azonban újra benépesült, mégpedig szászokkal, Templomot építettek, később iskolát is.
Az egyik csoport a falu építészeti értékeit vette sorra. Rajzban , riportokban örökítették meg a helyszínen amit láttak, hallottak. Építészmérnök szülő segítségével olyan ismeretekre tettek szert mindeközben ami nem általános / átlagos ilyen korú gyerekek .
A másik csoport a falu földrajzi adottságaival, természeti értékeivel foglalkozott, kiterjesztve a környezetvédelemre is. Lesz-e vizünk 2000-ben?- teszik fel az egyik oldalon kérdést (1993)-ban. S nem volt ok nélküli az aggódás, mert akkor még nem volt a falunak csatorna hálozata, s bizony sok helyen a patakba folyt be a szennyvíz. (Azóta megoldódott ez problémája a falunak)
A két csoport a kirándulás után , rajzokból, írásokból, saját készítésű fényképekből, montázsokból egységessé "gyúrta össze " az élményeket, s így kapta meg végső arcát a NAGYKOVÁCSI könyv
A pár éve még a házak nélküli hegyoldalak ekkor kezdtek utcahálózattal gazdagodni.
A hegyekkel ölelt szűk. un. zsák falu, elkezdett gazdagodni, terjeszkedni
Számomra azt a mély kötődést jelenti amit az ANYAFÖLD jelent s amihez egy életen át kötődik az ember , bárhova is kerül később.
Freinet írja egyik összefoglalójában, hogy rajzoljanak, fessenek minél többet a gyerekek, mert azok sokkal több információt hordoznak , mint a szavak. S valóban!
Ezek a képek felidézik bennem színükkel a föld kézbevételének érzésést kertézkedés közben. Ami akkor természetes volt számomra, s mamár csak emlék. De a színekkel mégis visszaidéződik jóérzése is.
A meredek hegyoldalak akár kopárak, vagy fákkal teltek, kirándulásra csábítók voltak. Védők és megnyugtatók.
Freinet írja egyik összefoglalójában, hogy rajzoljanak, fessenek minél többet a gyerekek, mert azok sokkal több információt hordoznak , mint a szavak. S valóban!
Ezek a képek felidézik bennem színükkel a föld kézbevételének érzésést kertézkedés közben. Ami akkor természetes volt számomra, s mamár csak emlék. De a színekkel mégis visszaidéződik jóérzése is.
A meredek hegyoldalak akár kopárak, vagy fákkal teltek, kirándulásra csábítók voltak. Védők és megnyugtatók.
Időnkét azonban ijesztővé váltak. Mint pl. a pár hónappal korábbi erdőtűz idején, amit a tűzoltók csak nagy erőkkel tudtak megfékezni.
A rajz azonban nem akkor, hanem a Nagykovácsi könyv elkészítésekor keletkezett.