Szorzótábla mini projektek 2.rész a 4-es szorzó

 Mint  ahogy a 8-as  szorzósor ( régi nevén :szorzótábla) itt is a  4-es szorzó minden alkalommal  elő kell kerüljön, kezdés és zárásként is  egy-egy foglalkozás alkalmából!

 Amikor eljut oda  a gyerek, hogy fejből le tudja írni  magát  a sorozatot  akkor már  gyakorlatilag   félig tudja is. Persze nem kell ennyivel megelégedni, a  gyakorlás  továbbra is szükséges,de  engedjük  nézni, miközben szorzatokra kérdezünk rá. Látni fogjuk az arcán, hogy mikor  rögzült már teljes biztonsággal. 

A mostani   munkakártyasorozat. (hasonlóan az előzőhöz) más tananyagokat elevenít fel, vagy alapoz meg.  matematikai, geometria  fogalmak  megtanítást  is  tartalmazza, miközben a munkáltató része, akár mechanikusnak is mondható. Azonban közben  fejlődik a megfigyelő, és új fogalommal való ismerkedős  cselevése is. , Feladat lesz a különböző  számolási algoritmusok  gyakoroltatása is. 

Talán el kell mondanom azt is, hogy  mi a Freinet  pedagógiában a munkakátyák szerepe?  Ezek maguk a "tankönyvek". A gyerekekre  nincs  ráömlesztve a tk-ek + munkafüzetek tömege az év elején. Mivel nincsenek is! Témakörökként,  mini  vagy  nagyobb projektekben fokozatosan jelenik a tananyag maga. Ami  természetesen megegyezik hazánk  tananyagával. 

A másik fontos jellemzője, hogy a munkakártyák biztosítják az órák szervezési módját, azzal, hogy a  gyerekek  szabadon választhatnak az adott  (minimum 2)   kártyák közül, viszont az azon lévő feladatok elvégzése  kötelező (segítségnyújtással ha szükséges) . Az eredményességről szóban,vagy  írásban  számot kell adniuk minden esetben.. 

A munkakártyák bekerülnek az osztály "könyvtárába", bármikor   elővehetőek , elvégezhetőek  újra, vagy gyakorlásként, esetleg hiányzás miatti tananyag pótlásként. Ez mint egy  tudásbázis  az osztály közös tulajdona. 

A jelenlegi mini projekt kártyáihoz: .

Az első munkakártya a projekt indító kártyája, ezzel indít  a pedagógus/ szülő .

Az ezt követő kártya és  vágólap az első feladata a gyerekeknek. Amivel nem egyidőben lesznek   valószínűleg kész, de  meg lehet-/ adott esteben akár kell is!  egy időtartamot határozni.Ez semmiben sem különbözik  egy  "hagyományos" pedagógiától. Nyílván ellenőrzéssel kell zárulnia, meg a tapasztalatok megfogalmazásával a gyerekek részéről. 

Ezt követi  a magának a  4-es szorzósornak  a megismerése.A zölddel írt rész a pedagógus/szülő számára  segítség, hogy hogyan építse fel a a kérdéseket a gyakorláshoz.





Innentől  viszont  a munkakártyák a választhatóság   sávjába  kerülnek. Mindenkinek  végig kell haladni mindegyiken, de maga dönti el
 milyen sorrendben,
 mihez kér  segítséget (tanártól, társaitól).

 Egy  45 perces időtartamba kb 2.max 3  munkakártya fér  bele, úgy, hogy a foglalkozás első közös pontja a szorzósor gyakorlása, csakúgy mint a záró feldatsora is  az. 
Kétlépcsős szöveges feladat, ami  a 4-es szorzó két elemének használatára épül, kombinálva, a vonalzó használattal, hosszmértékkel és a szabályos kicsinyítés alkalmazásával. 
 Ha ezeket  jobban szeretnék elmélyíteni más  adatokkal  végeztethetünk  gyakorlásokat.


Ez a tömegmérés kicsi egységeinek  megtapasztalásával kombinált szorzósor gyakorlásos  feladat, valamit utalás a környezetismeret tanagyag lényeges  tudáskörére, az érzékszervekre.
Még másodikos  korban is gyakran előfordul, hogy a gyerek úgy szelektálja a megtanultakat, hogy  az egyes  tantárgyak anyagát  elkülöníti a másik tantárgytól, s nem tud átkapcsolni. Ennek a gátlásnak a feloldásásra szolgál itt a feladat.

Egyrész , szövegértelmezési  feladat, ami  nem annyira bonyolult, megtervezni már kevésbé, mert  felmerül, hogy térbeli, vagy "rálátós" legyen. Viszont  mindenképpen  arról kell  gondolkodnia, hogy ennek a testnek hány oldala van?  A test és síkidom fogalmi  különbsége a cél. (sokszor a tető lemarad a számolásban )


Egyszerű kombinatorikai  feladat, vegyítve  újra a négyes szorzósor használatával. 
A feltételknek való megfelés  vizuális megjelenítése. A részeredmények  összeadása a többi elemmel. Ez remek  terep az összeadási algoritmusok gyakorlására  is.   


Ez a két   kártya kivételesen   csak meghatározott sorendben  végezehető el, Nem  kell egy napon, de mindenképp a sorrendiséget betartva. Bevezésre kerülnek itt fontos geometria  fogalmak/ elnevezések,valamint kerületszámítások, és halamazlkotások.

Jó lehetőseget ad annak megértésére , gyakorlására , hogy mi a különbség-  a szöveg értelmezést tekintve  -, hogy  valami  4x3  vagy 3x4 , holott az eredményük ugyanaz?
 (nem gond, ha olyan szorzást kérdezünk ami még nem volt  tananyag, mert csoportalkotással és azok  összeadásával ki tudja számolni  
  Rávilágítunk közben arra, hogy nyelvünk milyen pontosan fejezi  ki a különbséget ebben az esetben is,. Valamint, hogy nem csupán a végeredmény érdekes a matemetikában, hanem a hozzá vezető értelmezési tartomány is.

Szorzótábla mini projektek:1.rész a 8-as

 Miért épp a 8-assal kezdem?

  •  Ez az egyik legnehezebben ( a 7-s szorzó a másik)  megtanulható a gyerekeknek.Viszont a legváltozatosabb gyakorlási lehetőséget is  biztosítja.
  • A juhok  sokan  alkotnak egy nyájat, így  bőséges  számmennyiséggel  dolgozhatunk. Tapasztalataik megállapításaik - saját élménnyé   válva- új és új energiákat adnak a továbbhaladáshoz. 
  • Közben a szorzótábla tanulási menetét  remekül  lehet   általa szemléltetni, gyakoroltatni és  sok érdekes  feladattal be lehet  hozni  más  területeket könnyedén, amelyek az ismétlést, vagy későbbi  tananyag előzetesét  alkotják. 

Természetesen munkakártya jellegű ez is ,így a modulok a projekten  belül variálhatóak, előbbre  vagy  hátrébb  kerülhetnek. Választhatnak a gyerekek, hogy  melyikkel szeretnének foglalkozni. Az indítás  természetesen itt is    meghatározott,  Ez  az első 3 munkakártya + az azt követő szorzósor  felírása,  gyakorlása.  a következő munkakártyák azonban  felxibilisek.



A  feladat ehhez a birkanyájhoz:" karámokba " rendezni a  birkákat 8-as  csoportokat alkotva .vágással, ragasztással, a csoportok körbehatárolásával . 

Ezzel előkészítve a bennfoglalás  fogalmának megismerését, megértését. 

A halmazalkotás  gyakorlása, és

sororozatalkotás 8-as mennyiséggel,



Az elvégzett feladat  után jöhet a 8-as  szorzósor leírása, és a hozzá tartozó  gyakorlás elvégzése.
Ez az amit minden egyes alkalommal  beleszövök a napi  munkába. Ha egy hétig -két hétig tart a projekt, akkor is minden alkalommal  erre  időt kell szánni. Ez a központi eleme a projektnek.


Napokon keresztül úgy gyakoroltassuk, hogy a kérdésre adott választ a szorzósorról  olvassa  le! Ez nagyon fontos, mert a vizuális rögzítés az auditívval együtt erősebb. Ahogy rögzül a tudása, úgy  fog eltünni  a ránézése is,mert  fejből gyorsabb lesz már  mondania. Ez az idő azonban nagyon egyéni, viszont ha nézheti akkor nem fog véletlenszerű válaszokat adni. Az alábbi csak példa  kedvünk szerint  változtathatunk akár napon belül is, ha valami  döcögősebb arra gyakrabban rákérdezve. 
Fontos a bázispontokra újra és újra  visszatérni, minden szorzótábla tanításakor  (az  5x, 10x-ehez) 

1x8    5x8   10x8  1x8   5x8   10x8   1x8   5x8     5x8  5x8   4x8  5x8   4x8   1x8   2x8   5x8   10x8  5x8     4x8     3x8  5x8     6x8    7x8    5x8     6x8    7x8  10x8    9x8     8x8   10x8   9x8     8x8

s végül magának a sorozatnak elmondása :
8   16   24   32  40  48   56   64   72   80

s befejezésül   kétszer  háromszor   rákérdezni 
az 5x8 -ra  és a 10x 8 ra.

Végül tegyük fel a kérdést, hogy tudnánk -e 80 cm-es  vonalat  rajzolni a füzetlapunkra?. Ami  persze  első  gondolatra, lehetelennek tűnik számukra, de  elkanyarodva (többször is)  természetesen  megoldható nekik is. Ez jó alkalom a vonalzóhasználat gyakorlásra, valamint a sorozat  vizuális megjenítésére,  és annak   szemléltetésére, hogy  mennyivel egyszerűbb szorzással  kifejezni, mint tagonkként leírni 10x egymás után a 8 +8-ot. Így  meg is érti, hogy mi a szorzás szerepe.
Második naptól  kezdjünk a sorzósor leíratásával MAJD BENNE 1x, 5x 10x-es  tagot  bekarikáztatjuk, vagy négyzetbe  foglaljuk. Ezt  a tanóra végén is  ismételjük meg , lezárva az  napi munkát. 
Így keretbe  foglalja a 8-as  szorzósor az  aznapi munkát. Mindezt addig  tegyük így, míg   egy új szorzótábla nem következik. Látni fogjuk pár nap után, hogy szinte  észrevétlen bevésődik  a szorzósor ,s könnyedén tud  válaszolni bármelyik  elemét kérdezzük meg. 

Közben  pedig 
szöveges, 
logikai,  
halmazalkotási, 
mértékegységekkel  kapcsolatos, 
geometriai,  
helyiérték táblázatos  feladatok   
használhatók fel. 

Mind a 8-as szorzó / bennfoglaló körbe  tartozóak. Lehet . egy -egy  munkakrtya  csupán az aznapi  feladatféleség gyakorlásának indító motívuma is. Pl a kerületszámítás megalapozójának , s ráépítve  egy sor hasonló rajz+ számítássala  a kerület fogalmának elmélytése.  Míg másik kártya a tömegmértékegységek, vagy hosszmétékegységek hétköznapi  ismeretével annak  gyakorlása  más példákon keresztül.
Mivel  projket alapú, jól beilleszthető pl egy  figyelemgyakorlat új ismeret egyesítésével a  Birka városának kártyájával.  A lényege, hogy legyen  egy  indító kártya  amire a tanár és tanuló is egy  folyamatot fel tud építeni.  S nem  utolsó sorban,  a kártyákhoz bármikor  vissza lehet  térni a későbbiekben, esetleg  hiányzó tanuló esetében a tananyag pótlásnak azt a formáját adja amiben a többi  is részesült. 

Sorrendjében  flexibilis munkakártyák:
bár követ egy logikai sort mert az első  6 kártya összekötő eleme a "birka",  manuális tevékenységgel  is . A másik 3:  régi vagy új  fogalom (ki hol tart a tananyagban) elmélyítését szolgálja. A nyolc út  rejtélye  logikai  játék  nem  igazán ismert, de érdemes megvenni, mert egyrészt remek olvasmány a felnőttnek, másrészt  komoly gondolkodást fejlesztő a hozzátartozó  logikai játék. Felnőttek  gondolkodását is megdolgoztatja, és manuális!














Ez nem  a gyerekek kezébe készült, hanem a szülőnek /pedagógusnak