![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjpfsVW9-RCwd_1eMN31dm62ufPlIN1aDNJwdeobF6ViHSYoCZ3VyVhfGQjAgbSOAP-34WDPEU_kRtxRI-Y6wCEn13Zia_a6Xr50KJ3yuo0rEvguASV7yLKiMEX7Ub0zVkpscHLP2PDv9ma/s1600/064.JPG)
A következő egység , az l-b-h-k-betűk tanítása volt, hiszen mindegyik ugyanúgy kezdődik. Már talán írtam, de megismétlem itt is, hogy én az írott betűk tanítását mindig akkor kezdtem el amikor a nyomtatott betűk tanítása már befejeződött. Így az egyáltalán nem okozott problémát már számukra, hogy apró különbségeknek milyen fontos szerepe van a betűt illetően. Hiszen azt már megtanulták a nyomtatott betűk tanulása folyamán. Sőt itt épp az volt a könnyebbség számukra, hogy azonosan kezdődnek ezek a betűk.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhq72aF9CfpO3GUH7fXgpEA6nybJ4xCGJV8IDZI7QALaqPbKBJcuFqDfMCeS-eI9wQylCDLczUnC7If9kjow9cr97O16YWdN1JuHgSfxr6GMFy_FT8CI9J6yXAlI4TQ0vOm0MLtq258KNKb/s1600/066.JPG)
S , hogy miért is azonnal értelmes szavak írásával gyakoroltak? Nagyon egyszerű a magyarázat. A Freinet pedagógiában igen fontos szerepe van az un. szabad szövegnek.
Freinet elsők között egy betű nyomdát vásárolt tanítványainak, hogy azzal tudják saját szövegeiket megalkotni és persze sokszorosítani is.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiaWYvO8HLs_7CKKedfAvoTJG76XWPMZl6B8Jy2QGwKkcNCofdcDGQtP8nx56z7mPfWtGiBQx3thlqV62UHj6vc1QpbXUTdF4aoW14kfPDc2NA1w5YoWZMDBNy9mfYwN-e9NK1AFKcr8TRG/s1600/067.JPG)
Az én osztályaimban is volt betű nyomda (KIS BETŰS) , amelyet az olvasás tanulás sorrendjében kaptak meg betűkként. S mire az írás tanítás elkezdődött, addigra Ők már készítettek saját - nyomtatott- szövegeket. (Sőt már az első osztály újságunk is megjelent az előtt, mielőtt az írott betűk tanítása elkezdődött volna Kedvenc betűm címmel.)
Így számukra az a legtermészetesebb dolog volt, hogy a betűk, a szavak megjelenítésre valók, s meg kell tanulni pontosan ahhoz, hogy használni tudják
. Az év eleji befektetés - a betűk jellemzőinek pontos megismerése, keresése, olvasási gyakorlatok felépítése itt is kamatozott. Ki lehetett hagyni az értelmetlen betű alakítási technikákat