No, de ki használ mamár hagyományos betűnyomdát? Digitalizált világunkban mint egy őskövület , jelenik meg maga a szó, és a hozzá kapcsolódó szerkentyű is. S ez bőven elég is ahhoz, hogy elavult, macerás, kivitelezhetetlen, kissé megmosolyogtató dolognak is tűnjön, az egész , s általa részben a pedagógia is. S ez teljesen érthető, hiszen mintha a vasalót a mángorlóval helyettesítenénk. S ki akarna manapság ruhát mángorolni. Senki.
Azonban Freinet pedagógiában a NYOMDA , mint ismertetőjegy nem az ólombetűs betűnyomdáról szól, bármennyire ezt idézi fel a nyomda szó bennünk, hanem arról amit a nyomda képvisel.
- Rögzítését, tartóssá tételét a gondolatoknak, elképzeléseknek, érzéseknek, terveknek.
- A maradandóságot: újra olvasható, újra nézhető, tartalmat.
- Szöveges és grafikus, képi "közléseket"
S ez bizony valóban az egyik legfontosabb , sőt mondhatom nélkülözhetelen elem egy Freinet osztályban /csoportban. Egyáltalán nem kell hozzá hagyományos nyomda. Simán létrehozható, akár egyetlen ceruza és papír felhasználásával, s valamilyen másolási technikával. "NYOMDAI TERMÉK" ,
- Ez lehet újság,
- vagy könyv terjedelmű,
- tematikus,
- vagy napló jellegű
Valójában ezek mindegyike megjelenik egymás mellett egy Freinet osztály életében. Hozza az élet magával. A közlendő, az esemény alakítja, hogy aktuálisan melyik lesz a legmegfelelőbb az adott célnak.
Úgyhogy a "nyomda" valóban az egyik vízválasztó a tekintetben, hogy a tanár felvállalja -e maga számára ezt a pedagógiát vagy sem. Tapasztalatom szerint ez az a "technika" ami választóvonal az elkötelezettség és "csipegetek ebből is egy kicsit magamnak" mentalitás között. Kevesen vállalják, az biztos.
Oka is van természtesen, hogy miért ódzkodnak a pedagógusok, vagy leendő pedagógusok épp ettől a Freinet technikától.
Az ok nagyon egyszerű és nagyon érthető emberi dolog.
A "nyomda technika" szerepe a Freinet pedagógiában :
Ebben a "technikában" a pedagógus
A nyomdai termékekek létrehozása az osztályan csoportban, nagyon jó terepe annak, hogy saját magunkban is tisztázzuk, megfogalmazzuk azokat az erkölcsi, mentális értékeket, amiket fontosnak , átadandónak tartunk.
Szilárd kitartás is igényel ezen értékek mellett a tanév 175 napján keresztül dolgozni.
Tudni kell olykor nemet mondani, ha egy másik személy megszégyenítésére irányulna egy írás vagy kép, s egyúttal segíteni, azt is, hogy a konfliktus megoldódjon pl két gyerek között. Ez meglehetősen macereás és egyáltalán nem könnyű része a pedagógiának. Akár Freinet akár hagyományos vagy valamilyen más alternatív pedagógiát vallunk magunkénak.
Viszont, ha a gyerekek kezébe adtuk az önkifejezés ezen lehetőségét, jól működő " felelős szerkesztőként " kell működnünk. Teret adni mindenkinek, de őrködni afölött, hogy a megnyílvánulás ne legyen az osztályban senkire nézve bántó, sértő. Vagyis megtanítani a gyerekeket , hogy az írott szónak/képnek is tiszteletben kell tartania az olvasóját, nézőjét. Ez csak interakcióban lehetséges.
Viszont felelősségteljes magatartásra neveli a gyerekeket!. Nem szavakkal, tettekkel! Sok egyéb más mellett ez az egyik legfontosabb hozadéka.
Ugyanakkor megőriz belőlünk is, diákjainkból is, a hétköznapjainkból morzsákat, ami nagy ajándék ezen a pályán.
Én mindenkit csak biztatni tudok e technika használatára.
A "nyomda technika" szerepe a Freinet pedagógiában :
- a tanuló önálló alkotó tevékenységét,
- és véleményalkotó szerepét célozza meg.
Ebben a "technikában" a pedagógus
- az elfogadásról,
- toleranciáról,
- de az értékek képviseltéből szintúgy,
- mint konfliktusok átlátásából,
- kezelni tudásáról tesz tanubizonyságot
A nyomdai termékekek létrehozása az osztályan csoportban, nagyon jó terepe annak, hogy saját magunkban is tisztázzuk, megfogalmazzuk azokat az erkölcsi, mentális értékeket, amiket fontosnak , átadandónak tartunk.
Szilárd kitartás is igényel ezen értékek mellett a tanév 175 napján keresztül dolgozni.
Tudni kell olykor nemet mondani, ha egy másik személy megszégyenítésére irányulna egy írás vagy kép, s egyúttal segíteni, azt is, hogy a konfliktus megoldódjon pl két gyerek között. Ez meglehetősen macereás és egyáltalán nem könnyű része a pedagógiának. Akár Freinet akár hagyományos vagy valamilyen más alternatív pedagógiát vallunk magunkénak.
Viszont, ha a gyerekek kezébe adtuk az önkifejezés ezen lehetőségét, jól működő " felelős szerkesztőként " kell működnünk. Teret adni mindenkinek, de őrködni afölött, hogy a megnyílvánulás ne legyen az osztályban senkire nézve bántó, sértő. Vagyis megtanítani a gyerekeket , hogy az írott szónak/képnek is tiszteletben kell tartania az olvasóját, nézőjét. Ez csak interakcióban lehetséges.
Viszont felelősségteljes magatartásra neveli a gyerekeket!. Nem szavakkal, tettekkel! Sok egyéb más mellett ez az egyik legfontosabb hozadéka.
Ugyanakkor megőriz belőlünk is, diákjainkból is, a hétköznapjainkból morzsákat, ami nagy ajándék ezen a pályán.
Én mindenkit csak biztatni tudok e technika használatára.