Az 1989-1996 közötti időszak jelentős fejlődési pálya volt
a Freinet pedagógia általános
iskolai alkalmazhatóságának
- Egyrészt rendszeressé váltak a Freinet - táborok / találkozók. Volt év , hogy két továbbképzésre is futotta a lelkesedésből, elszántságból, és az anyagi lehetőségekből.
- Sokunk pár ezer forintjából létrehoztuk a Magyar Freinet Alapítványt
- Elindult , és éveken át rendszeresen megjelent a Freinet Magazin, amelyben szót kapott mindenki aki úgy gondolta van mondani valója a Freinet –pedagógia alkalmazását, gyakorlati munkáját illetően.
- Rendszeresen összejöhettünk a Belvárosi Művelődési Házban (Bp. V. ker. Molnár u.) Ott volt mindenki, aki az un. Alternatív, vagy reform pedagógiák valamelyikével szimpatizált. A Waldorftól a Rogersen át, a Montessori és Jena-plán, a Lauder későbbi magyarországi elindítói, tanárai ugyanúgy, mint a különböző oktatási főiskolák, egyetemek tanárai, adjunktusai. Iskola kutatók, pszichológusok. Mindazok, akiket érdekelt, érintett a változtatás igénye.
- 1990-ben megjelent az első nagy összefoglaló kiadvány a Freinet -vel könnyebb címmel , az Esztergomi Vitéz János Tanítóképző Főiskola kiadásában . ( Ballangó Jánosné, Galambos Rita, dr. Horváth H. Attila, Staudinger Beáta szerkesztésében)
- Az ország lekülönbözőbb iskola típusaiban Attila vagy Rita vezetésével ismertetőket - rendkívüli nevelési értekezleteket- tartottunk páran, a Freinet pedagógia lényegéről, gyakorlatáról.
- A Pécsi Pedagógiai Nyári Egyetemen 4 éven át volt Freinet fakultáció is, szintén Attila és Rita vezetésével, s amelyben-háromban magam is vezethettem egy-egy műhelyt.
- 1990 tavaszára vállaltam, Klér Andreával (akivel a Búbánatvölgyi Freinet találkozón barátkoztunk ösze) hogy megszervezünk egy újabb, Búbánatvölgyhöz hasonló nemzetközi tábort / találkozót. Amely létre is jött 1990 április első napjaiban, tavaszi szünetben.
A tábor helyszínéül sikerült bérelnünk a Nagykovácsi Erdészeti Nevelő Otthonnak helyet adó Tisza kastélyt, minden szolgáltatásával együtt. Így igazán ideális helyszínünk volt a nemzetközi találkozóhoz. 50-60 fő volt a résztvevők száma, s többen az ott átélt élmények hatásra kezdtek hozzá munkájukban a Freinet pedagógia adaptációjához munkájukban. s később jelentős sikereket, hírnevet szerezve maguknak munkájuknak. A kastélyhoz tartozó nagy ős fás park, és a remek időjárás együttesen lehetőséget adott mindenkinek a szabadban való élmény gyűjtésekhez a haiku és ELf vers formák gyakorlásához. A tágas tanuló termek, meg a manuális tevékenységekhez adtak ideális teret. A kastélyban volt a szállás, 2- 4 -6 személyes szobákban. Modernnek számító , ízléses bútorzattal, Az étteremről nem is beszélve, ahol először sikerült megvalósítanunk, hogy a vegetáriánusoknak külön ebéd készüljön.
A nemzetköziséget 3 pedagógus képviselte. Walter és Marija Németországból és Líz nevű kollégánk Hollandiából. Mindhárman nagyon jól ismerték a Freinet pedagógiát, és gyakorolták is munkájukban minden nap. Másrészt nagy nemzetközi tapasztalattal is rendelkeztek, hiszen többször részt vettek a NEMZETKÖZI FREINET TALÁLKOZÓkon, a RIDEF-en is. Amelyet minden évben egyébként más országban tartanak több száz pedagógus részvételével,a világ minden tájáról. a mai napig,
Mindhárman tartottak nekünk műhelyt is.
Marija által ismerkedhettünk meg a jógá-val, s más relaxációs mozgás formákkal. Ami 1990-ben igencsak különlegességnek számított. Nem voltak még akkor Magyarországon jóga stúdiók, esetleg könyvekből lehetett valamilyen ismerettel rendelkezni e téren, főleg falun. A másik műhely amit Ők vezettek nekünk még ennél is rendkívülibb volt. S ez a MANDALA műhely volt. Én ott hallottam először - gondolom nem voltam ezzel egyedül- a mandalázásról. S mivel Freinet - táborban az ismertető szövegeknek van a legkevesebb tere, természetesen SAJÁT ÉLMÉNYŰ TANULÁSI formában. Amit a Freinet tábor Nagykovácsi. Mandala készítő műhely c írásomban részletesebben leírtam http://villanasok.blogspot.hu/2008/08/kapcsoldsi-pontok.html
Ez az ismeret aztán az életem során sokszor újra és újra szerepet kapott ha szükségem volt akár saját magamnak, akár diákjaimnak a lecsendesedésre. Itt készített egyik mandalám később, a törtek tanításánál kép kirakóvá válva, oktatási eszközzé minősült át.
Én is sok gyereknek, felnőttnek adtam tovább, remélem. (Utolsó osztályom egy mandalacsokorral búcsúzott tőlem az idén)
Én is sok gyereknek, felnőttnek adtam tovább, remélem. (Utolsó osztályom egy mandalacsokorral búcsúzott tőlem az idén)
Walter igazán hasznos tapasztalatait osztotta meg velünk, a téren, hogy a zene és a különböző tevékenységek milyen kapcsolatban állnak egymással.
Líz a Haiku és az ELf verselés szabályaival ismertetett meg bennünket. Amiket később szintén használtam munkám során a gyerekekkel. Mindkét vers-szerkezeti forma akkor még csak az egyetemen magyar szakot végzettek számára volt talán ismert. Nem lehett még HAIKU-s köteteket látni a könyvespolcokon. Egyáltalán a pillanat költészetéről azt hiszem semmit sem tudtunk. Itt viszont gyakoroltuk, elmélyülve egy levél, vagy fadarab , csigaház, vagy virág nagyszerűségében. Felüdülést, kikapcsolódást nyújtva. Líz instrukciója, igen egyszerű volt, : Sétáljunk a parkban és gyűjtsünk magunknak egy "tárgyat" (növényt, fadarabot, csigaházat, kavicsot, követ) bármit, ami megszólít, és a haiku szabályainak megfelelő versformában rögzítsük élményünket, gondolatunkat, érzéseinket. Ez teljesen más hozzáállás volt a Freinet-vel akkor ismerkedőknek , mint, amit továbbképzésről tudtak. Csak úgy sétálgatni, magunkra figyelni, a helyett, hogy jegyzet tömbbel kézben szorgosan írnánk az előadó szavait, bizony feszültség keltően új volt. Belső ellenállással, kétségekkel , a téren, hogy ez továbbképzés- egyáltalán.
A vers írásra szánt idő leteltével kicsit feszengve, bizonytalansággal, mások viszont fellélegezve, megkönnyebbülve , ült körbe a műhely csapata. Mindenki elmondhatta, hogy érezte magát, s persze kiderült, hogy a feszültség valamelyik formája mindegyikünkben ott volt. A versek elkészültek, amelyek az újságban aztán meg is jelentek.
Ezzel az érzelmi tapasztalattal - hogy nem dőlt össze a világ attól, hogy továbbképzésünk sétából, belső központunkra figyelésből, s azoknak szavakba öntésből állt, az ELF-el már sokkal könnyebben boldogultunk. Főként, hogy nem egyedül, hanem kis csoportokban hoztuk létre a 11 szavas verseket. A csoportok szimpátia alapján jöttek létre.
A vers írásra szánt idő leteltével kicsit feszengve, bizonytalansággal, mások viszont fellélegezve, megkönnyebbülve , ült körbe a műhely csapata. Mindenki elmondhatta, hogy érezte magát, s persze kiderült, hogy a feszültség valamelyik formája mindegyikünkben ott volt. A versek elkészültek, amelyek az újságban aztán meg is jelentek.
Ezzel az érzelmi tapasztalattal - hogy nem dőlt össze a világ attól, hogy továbbképzésünk sétából, belső központunkra figyelésből, s azoknak szavakba öntésből állt, az ELF-el már sokkal könnyebben boldogultunk. Főként, hogy nem egyedül, hanem kis csoportokban hoztuk létre a 11 szavas verseket. A csoportok szimpátia alapján jöttek létre.
A külföldi kollégák által vezetett műhelyek remekül kiemeltek bennünket a napi gondjainkból, feltöltöttek bennünket. Új utakat mutattak egyfelől magunk jobb megismerésére, másrészt diákjainkkal kapcsolatos munkánkban.
A tábor központi témája egyébként a középpont, a kör, a pont volt. Tehát ezek a műhelyek nagyon pontosan épp ennek a témának a megismerést, megélést szolgálták. Megteremtve és feloldva is azt a feszültséget ami kell egy új ismeret, információ célba jutásához.
A tábor központi témája egyébként a középpont, a kör, a pont volt. Tehát ezek a műhelyek nagyon pontosan épp ennek a témának a megismerést, megélést szolgálták. Megteremtve és feloldva is azt a feszültséget ami kell egy új ismeret, információ célba jutásához.
Az elmaradhatatlan újság készítő műhely, már nemcsak stenciles technikával, hanem fénymásolással dolgozott, s a találkozó végére létrejött Nagykovácsi Freinet Találkozó újságja. Ráadásul 2 nyelven. Magyarul, németül egyszerre.
Azt gondolom - így 20 év távlatából, és tapasztalatával- , hogy egy központi iskola és központi irányítás nélkül az egyéni utak nem képesek tartósan fennmaradni. S épp amikor a központ volt a téma, nem tudtuk, nem mertük megfogalmazni a legfontosabb belső vágyunkat ennek a központnak -iskolával együtt- történő felállítást. Megelégedtünk pályázati sikereinkkel, önmagunk eredményeivel, s nem láttuk a fától az erdőt! Talán nem hittünk eléggé abban, hogy összejöhet egy ilyen vállalkozás, vagy nem is akartuk ennek felelősségét vállalni. Bizonyára sok összetevője van. A tény azonban, hogy amíg a kis műhelyek pontosan, a meghatározott témának, célnak megfelelően működtek, a nagy műhelyek elmentek a lényeg mellett.
haiku: 3 soros vers, egy témáról ,látványról, hangról, gondolatról, érzésről. A verssorok szótag száma kötött
1. sor 5 szótag
2. sor 7 szótag
3. sor 5 szótag
Vannak más szabályok is, lsd.: wikipédia
http://hu.wikipedia.org/wiki/Haiku
Elf :11 szóból álló szabadvers
első sor :1 szó
második sor :2 szó
harmadik sor :3 szó
negyedik sor : 4 szó
ötödik sor 1 (lezáró ) szó
A névelő - a,az, egy, - nem feltétlen kell, hogy beleszámítson a szavak számába
mandala: Ősi kifejezési, rendezési forma világkép, ahol a középpontban maga az ember áll. JUNG felfedezte, hogy mind az egészséges, mind a sérült lélekre jó hatással van.
http://www.szantal.hu/index.php?link=news%2Fnews.php&parentid=207&topic=9
1. sor 5 szótag
2. sor 7 szótag
3. sor 5 szótag
Vannak más szabályok is, lsd.: wikipédia
http://hu.wikipedia.org/wiki/Haiku
Elf :11 szóból álló szabadvers
első sor :1 szó
második sor :2 szó
harmadik sor :3 szó
negyedik sor : 4 szó
ötödik sor 1 (lezáró ) szó
A névelő - a,az, egy, - nem feltétlen kell, hogy beleszámítson a szavak számába
mandala: Ősi kifejezési, rendezési forma világkép, ahol a középpontban maga az ember áll. JUNG felfedezte, hogy mind az egészséges, mind a sérült lélekre jó hatással van.
http://www.szantal.hu/index.php?link=news%2Fnews.php&parentid=207&topic=9