Második nap
aA
betű
rögzítése
különböző gyakorlatokkal
Majd vegyük el a lapot, és kérjük meg, hogy mondja el mire emlékszik a látottakból! Ha csak néhány elemre emlékszik akkor ismételjük meg újra a képoldal megnézést még 2-szer maximum.
Ez nem könnyű feladat, és ezt is tanulni kell. Viszont túlzásba sem kell esni, mert fejlődni fog majd ez. Akaratlagosan visszaemlékezni nem egyszerű dolog.
Ezt követően a tegnap készített, szavakat tartalmazó oldal rajzokkal és betűkkel történő
megtöltése következik.
A feladat az, hogy minden
szó alá ragasszon a gyermek annyi "a" vagy "A" betűt amennyi az adott
szóban van. Ez történhet
előkészített betűlapból, vagy előre gyűjtött
szócsíkokból, újságokból kivágott betűkkel.
Így vizuálisan is látható, és rögzített
lesz, hogy az adott betű a szóban máshol is szerepelhet, nemcsak a szó elején. Ezzel mindképpen erősítjük a hang-betű
felismerésének tudatosságát.
Kérjük meg, hogy saját rajzzal vagy újságképeket kivágva, a szavakat jelenítsék meg rajzzal, vagy képpel.
A másolatban kapott fekete-fehér képoldal változatának kiszínezése szintén azt erősíti, hogy koncentráltan, a betűre és hangra figyeljenek. Ezek a rajzolások, színezések egyben készségfejlesztések a finommotorikát tekintve, de ennél több is. Érzelmi kapcsolat teremtése, fenntartása az épp aktuális betűvel. S lenyomata is a gyermek aktuális állapotának. Amelyről majd Ő saját maga fogja megállapítania végén, hogy mennyit fejlődött. Ez szintén hihetetlenül fontos. Visszacsatolás önmaga számára, önbizalom erősítő. Amikor saját magának fogalmazza meg, hogy mennyit fejlődött, az az igazi öröm egy pedagógus , vagy szülő számára.
Fontos az is, hogy egyedi, mással össze nem téveszthető legyen az "olvasókönyve". Hiszen az egyediségre törekvés legősibb vágyaink közé tartozik.
Kérjük meg, hogy saját rajzzal vagy újságképeket kivágva, a szavakat jelenítsék meg rajzzal, vagy képpel.
A másolatban kapott fekete-fehér képoldal változatának kiszínezése szintén azt erősíti, hogy koncentráltan, a betűre és hangra figyeljenek. Ezek a rajzolások, színezések egyben készségfejlesztések a finommotorikát tekintve, de ennél több is. Érzelmi kapcsolat teremtése, fenntartása az épp aktuális betűvel. S lenyomata is a gyermek aktuális állapotának. Amelyről majd Ő saját maga fogja megállapítania végén, hogy mennyit fejlődött. Ez szintén hihetetlenül fontos. Visszacsatolás önmaga számára, önbizalom erősítő. Amikor saját magának fogalmazza meg, hogy mennyit fejlődött, az az igazi öröm egy pedagógus , vagy szülő számára.
Fontos az is, hogy egyedi, mással össze nem téveszthető legyen az "olvasókönyve". Hiszen az egyediségre törekvés legősibb vágyaink közé tartozik.
Akár betűcsíkokból,akár egy aA betűlapból is dolgozik a gyerek sokszor kell döntést hoznia - azaz megkülönböztetni, azonosítani, a kívánt betűt .
Jelen esetben a nagy és kis a-kat, hogy begyakorolja, megtanulja, azt, hogy ugyanahhoz a hanghoz 2 betűkép is tartozik Ilyen feladat minden betűnél lesz majd, végig az egész folyamaton. Kihagyhatalan részként.
A lap tetején
lévő téglalapba minden gyerek elkészíti
a maga hívóképét . Lesz
akinek az alma , másnak az autó, vagy ablak lesz a
saját hívóképe. A lényeg hogy az legyen , amiről neki eszébee jut az "a" hang.
Elkészíthetők persze mindezek előre nyomtatott lapon is. Ime:
Eddig bár úgy néz ki, hogy
csak vágásokból, ragasztásokból színezésekből. rajzokból áll
ez a tanulási fázis. De az valójában csak a "hordozó anyaga"
a hang és betű megfeleltetésnek., hiszen azt minden esetben meg kell hallgatnunk, hogy, mi van a
megoldásában.
Olvassa hangosan el nekünk,-ujjával követve, egyenként, - anélkül hogy azt modaná, hogy nagy a , kis a- , csak magát a hangot! Viszont nem véletlenül van együtt a két grafikai jel, tudatosítás céljából, hogy rögzüljön: ugyanahhoz a hanghoz két betű tartozik
A A A a a
a a a A A
Olvassa hangosan el nekünk,-ujjával követve, egyenként, - anélkül hogy azt modaná, hogy nagy a , kis a- , csak magát a hangot! Viszont nem véletlenül van együtt a két grafikai jel, tudatosítás céljából, hogy rögzüljön: ugyanahhoz a hanghoz két betű tartozik
A A A a a
a a a A A
Önálló munkaként
pedig adjuk fel a következő oldal betűkereső -ragasztós részét. Vagy úgy, hogy
hazaviszi , vagy ha nem, húzódjunk hátrébb és
hagyjuk, hogy önállóan végezze el, ahogy
tudja. Ha nem kér segítséget, hagyjuk, hogy egyedül dolgozzon Persze lehet, hogy hibás lesz, de
ez a tanulás természetes folyamata.
Ez a feladat akkor van kész amikor felolvasta amit odaragasztott. (nem kell kimondani, minden betűnél, hogy az nagy A, nagy kis a .
A A A A A A A A
a a a a a a a a
A a A a A a A a A
Ez a feladat akkor van kész amikor felolvasta amit odaragasztott. (nem kell kimondani, minden betűnél, hogy az nagy A, nagy kis a .
A A A A A A A A
a a a a a a a a
A a A a A a A a A
Én napocskákat rajzoltam ha elvégezte tanítványom jó szinten a feladatokat. Ha nem volt elégséges a szint, akkor nem adtam rá napot, csak amikor sikerült azt jó szinten teljesítenie. Tehát az első naptól kezdve azzal találkoztak, hogy van egy elvárandó szint.
Az alatt még gyakorolni kell, újra és újra . Persze ez ragasztásokat, olvasásokat jelentett , nem volt megerőltető, de jelezte, hogy ezt nem lehet csak nagyjából elvégezni.
Ezt nagyon fontosnak tartom. Meg is hozta az eredményét, mert amikor a már a mássalhangzók is bekerültek a tanulás folyamatába, természetes volt számukra, hogy koncentrálni, figyelniük kell, s legfőképpen gyakorolni , hogy jól tudják teljesíteni az adott feladatot.
A betűtanulást nem lehet felébe - harmadába megtanulni. Minden betűt jó szinten kell elsajátítani ahhoz, hogy képes legyen majd a folyamatos olvasásra is.
Ez a saját története mindenkinek. Egy dolog kell csak , hogy közös legyen benne: az a jó szint ami alatt nem elfogadható az épp aktuális teljesítmény. Ha nem lehet tovább lépni a jó szintű sz teljesítés nélkül ( ami van akinek 1 nap, van akinek 3 vagy 4 nap) akkor, ahhoz segítjük hozzá tanítványunkat, gyermekünket, hogy megtanuljon olvasni!
Ez a saját története mindenkinek. Egy dolog kell csak , hogy közös legyen benne: az a jó szint ami alatt nem elfogadható az épp aktuális teljesítmény. Ha nem lehet tovább lépni a jó szintű sz teljesítés nélkül ( ami van akinek 1 nap, van akinek 3 vagy 4 nap) akkor, ahhoz segítjük hozzá tanítványunkat, gyermekünket, hogy megtanuljon olvasni!
Betűtanulás során nincs 2-es, 3-as szint, csak 4-es és 5-ös szint. E kettő alatt nem szabad tovább lépni, mert felhalmozódnak a hiányosságok és nem tud megtanulni olvasni a gyermek. Mint ahogy félig felállva sem lelhet elindulni járni.
Ha van kedvünk, időnk energiánk nyomdázzanak autót, s üljenek bele pl. így ahogy a mellékelt képen látható! Ezt dekorgumiból, vagy papírból is elkészíthethetjük számukra, amit aztán színezhetnek kedvükre. Akár autópályát is hozhatnak létre, s egy kellemes játékkal lehet befejezni a napot, a jól végzett munka eredményeként.
Freinet nyomda használatánál, általában a szöveg nyomtatásra gondolunk, pedig az egy komplex rendszer. A nyomtatás több féle módját alkalmazva sok új színt vihetünk a hétköznapokba. (Itt pl. dúcot alkalmazva).