Ez a nap még
kizárólag az aA betű gyakorlásáról szól. Akár egy egész
osztályt tanítunk, akár egyénileg foglalkozunk valakivel,
biztosan szükség van még valamelyik rögzítési
terület megerősítésére .
Legfontosabbnak persze a
hang-betű azonosítás tűnik, s ha ez jól megy akkor azt
hihetnénk, hogy minden rendben, nincs más
dolgunk, mint elkönyvelni a sikert és tovább lépni. Ez azonban nem
így van.
Tovább lépni akkor lehet - ha nem akarunk a későbbiekben sok plusz
munkát magunknak és a gyerek(ek)nek - amikor a többi ,
látszólag akár feleslegesnek is tűnő feladat teljesítése is
jó színvonalú, mert ezek teszik lehetővé a későbbiekben az oly fontos analizáló-szintetizáló, azaz
részleteiben megismerni, rögzíteni tudó , s azt a nagy
egészbe beilleszteni tudó képességet a tanulóknál.
Ha ezt nem építjük fel,
vagy nem építjük ki akkor sajnos az egész olvasási folyamat
megbicsaklik és kudarcok sorozatát hozzá később.
Egyenes arányban növekszik majd problémánk és a gyerekek kudarca is, a
betűk számának emelkedésével.
Viszont mindez megelőzhető,
ha az adott betű tanulását több szinten végeztetjük
el a gyerekekkel. Persze nem lehet csak
a kép nézegetéssel eredményeket elérni, be kell vetni más technikákat is.
Annak megtanulására, rögzítésre, hogy ugyanazon hanghoz mindjárt két - adott esetben egymástól nagyon is eltérő jel tartozhat a kis és nagybetűk révén, itt egy társasjátékot készítettem a gyerekek számára. Lehet egyedül vagy társakkal együtt játszani. Elkészítése igazán egyszerű, akár több példányban is.
Hozzávalók:
- egy játéklap A4-es méret- amin egy almafa van (rajzolva, festve, vagy színes papírból)
- almácska formák 10-12 db személyenként
- aA betűk felragasztva az almácskák másik oldalára
- dobókocka
Én azt a játékszabályt találtam
ki erre, hogy amennyit dobott a gyerek, annyi almát kell felraknia
a lapra .(úgy hogy ne lássa milyen aA van a másik
oldalán)
Ha ketten vagy többen játszanak egyszerre, akkor mindenkinek a dobásnak megfelelő mennyiségű almát kell feltenni. s Lehet, hogy minden körben más más gyerek dob, viszont mindenki ugyanazt a mennyiséget rakja a saját lapjára. Az átfordításnál igen érdekes lesz, hogy más- más összetétel jelenik majd meg játéklapjukon.
Ha ketten vagy többen játszanak egyszerre, akkor mindenkinek a dobásnak megfelelő mennyiségű almát kell feltenni. s Lehet, hogy minden körben más más gyerek dob, viszont mindenki ugyanazt a mennyiséget rakja a saját lapjára. Az átfordításnál igen érdekes lesz, hogy más- más összetétel jelenik majd meg játéklapjukon.
Nagyon fontos, hogy ne az
legyen a célja játéknak, hogy kinek van több
almája.
Lehet minden dobás után . vagy több dobás után egyszerre, megfordítani az almákat. Ekkor válik láthatóvá, hogy mennyi kis illetve nagy aA került a játéktáblára.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi4PlQI7KPp1cGJ61kFEUyJJg27EBa0EkIsxaBZaqtMsA6ZQni0Qx644wp6Vz0JT4f9RjpVNhr2SljXc-JgKioywx5S244nVMp-lpXWRrTIEuYHlNfoQL8ke1_faOgeVX59Bxg35xfkVFU/s320/009-001.jpg)
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjf-ukK2dwAQ72f4Q_WmrAEiECprMXaWNZ6xKLzlaIteakD4M3s9bxfy-MPnDj8XazGHPNYkBtHHk3u3jew-gXFBNj8wyD0KszSLRh4YNz8xD1qMv9asOXykQBdNZ-vsxjc2f8sq1FBdVE/s320/010-001.jpg)
A játékban használt dobókocka a véletlen szerepét tölti be. A lefelé fordított lapokból nem lehet tudni, hogy milyen "a" betűt takar, viszont megfordítás után, a rajta lévő betűk elolvasásával újra a hang-jel bevésését
segítjük elő, anélkül, hogy unalmas, elhárítandó lenne a gyermek részéről- Ha többen játszanak egyszerre a saját játéklapjukkal, ráadásul még a kombinatorikai jellegű játékok lényegét is megtapasztalják.- ami később majd nagy segítségünkre lesz.
segítjük elő, anélkül, hogy unalmas, elhárítandó lenne a gyermek részéről- Ha többen játszanak egyszerre a saját játéklapjukkal, ráadásul még a kombinatorikai jellegű játékok lényegét is megtapasztalják.- ami később majd nagy segítségünkre lesz.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgrUNvqtEEYrNTyFJa_bFvrOwQ58Cf8U_5Xy2SFnMToBwLFPACZ383XRz7d9J6qHw4blqnluA2tckFHsg0RXA724J124hFY7BadIxaQmNgzkDCdEIRofVJRtVwhA6coeuTx6PT6dho8_ag/s320/012-001.jpg)
Egy fakockára ráragasztjuk az adott betű dekorgumiból kivágott negatív képét kétoldalú ragasztóval, s már csak festéket kell rávinniük a gyerekeknek, s kész a betűnyomda. Amely az újabb betűk tanulásával végül teljes készletté alakul.
Készíthetünk nyomatokat is. például almás tálat, papírdúccal, vagy dekorgumival festéssel, vagy satírozásos technikával. Ugyanazt az alma alaklemezt körbefestve egy negatív képet kapunk. amelybe ráadásul akár bele nyomdázhatjuk a betűket is.
Ebből a napból se maradjon ki a tapogatható betűk kézbevétele senkinek.
S bár a harmadik nap a játék jegyében zajlik, nem kidobott idő. Három nap ugyanis minden képen szükséges egy-egy betű bevésésre. Bármennyire úgy tűnik, hogy nincs már erre a gyakorlásra szükség, nem szabad kihagyni a folyamatból.
Amellett lépésenként , fokozatosan felépíteni a betűtanulás rendszerért sokkal egyszerűbb, ésszerűbb és eredményesebb, mint akkor kezdeni új és új technikákat bevonni a folyamatba, amikor - a megfelelő tanulási technikák hiányban- a problémák felhalmozódnak, és a kudarcok kezdődnek.
23 évvel ezelőtti projekttervezetem az " a " betű kapcsán. Igen szűkszavú, de ezek voltak a kinduló pontok magam számára.