A generáció kutató minapi posztját hallgatva újra megerősödött bennem, hogy Celestin Freinet és felesége Elise Freinet 50-60 évvel megelőzve korát. Olyan pedagógiai módszertant építettek fel, amely akár a mai alfa generációnak is jó alternatíva a tanulási- tanítási folyamatok eredményessé tételében.
A világhoz való viszonyulásához, tanulási - tanítási stratégiáihoz ad segítséget, miközben a személyiség fejlődését és nem személyiség rombolását -"megreformálást" - végzi.
Steigervald Krisztián generációkutató az alfa generáció választás kényszeréről beszél. Ami első hallásra nagyon furcsa, de meggyőző abban, hogy az előző generációk attitüdváltásai és a technnológiai fejlődés együttesen hozta létre ezt az új jelenséget, amit mamár nem lehet visszatuszkolni a XIX. végi XX. század eleji, közepi autoriter, tekintélyelvű oktatási szemlélethez. . https://youtu.be/-SMgQXl5fYY 38.perctől
Freinet úgy építette fel oktatási rendszerét, amely minden pontján az "exkatedra" tekintélyelvűséggel ellentétben együttműködésre, a haladásra építve dolgozik a tanuló személyiségének , tudásának kitelejesedése érdekében
Pedagógiájának mindennapjait átszövi a döntéshozatalok sokasága A tanuló is az első naptól kezdve egy sor döntést kell, hogy meghozzon a maga munkájának szervezésében.
Ez persze nem idegen a számára ( eddig is ezt tette ) Ez a pedagógus számára idegen , szokatlan.
Jelenleg a tanítási napok 45 perces tanórák és 10-15-perces szünetek rendszere. Holott ez egyáltalán nem hatékony. Sok fegyelmezést - irányított, egyszere "lépést" rak be minden tanórába. Így a tanítási- tanulási idő csöppet sem hatékony, viszont sok feszültéget okoz.
Ezzel szemben Freinet pedagógiája azt a gyakorlatot használja, hogy az adott feladat elvégzését időtartamában az adott időegységen belül, a tanuló döntésre bízza .Persze ez csak úgy lehetséges, ha a tanulónak mérlegelési, választási lehetősége van, hogy az adott napon milyen feladatok elvégzést kell teljesíteni.
Ami azt is jelenti, hogy a pedagógusnak úgy kell reggel az osztálya elé tárnia a feladatokat, hogy ők megértsék, mit is vár el tőlük pontosan, s azt milyen színvonalon kell teljesíteni. Tudnia kell, hogy a feladatok amiket összeállított milyen célt szolgálnak, milyen részképességeket kíván általa erősíteni, fejleszteni, vagy akár kialakítani. Mit, mire épít, hogy a haladást előmozdítsa. Tehát abszolút tudatos tervezést kell végezni.
Majd a tanulóra bízza,hogy milyen sorrendben,
mennyi időráfordítással végzi el az adott egység részfaladatait.
Szó sincs róla tehát, hogy a feladatokat ha van kedve megcsinálja, ha nincs kedve nem végzi el a tanuló . Abban dönt csupán , hogy milyen sorrendben, milyen időráfordítással jut el az elvárt teljesítéshez.
A pedagógus is, -a tanítványával együtt -, az eredmény elérésében egyaránt érdekelté válnak.
Természetesen a pedagógus az irányító, de közössé válik az eredmény és az eredménytelenség is
Itt tanulónak és pedagógusnak egyaránt nem lehet másra, körülményekre, képességekre mutogatni. A hétköznapi munkát folyamatos visszacsatolás, folyamatos egymásra és önmagunkra figyelés jellemzi minden résztvevőnél. Függetlenül státuszától, életkorától.
Ez ijesztőnek hathat a felnőttek körében, a valóságban azonban, éppen ez a szemléletváltás hozza meg az eredményeket, a sikereket, a kiteljesedét pedagógusnak és diáknak egyaránt.
A választás eredménye azonnail visszajelzést eredményez. Kudarcok és sikerek kísérik. Miközben a diák és pedagógus, egyre jobban megismeri saját magát.
Felelősségvállalás, önállóság,tolerancia, lelkesültség, elkeseredés ,
újrakezdés, elengedés, sikerek és kudarcok egyvelege
minden egyes tanítási nap és a teljes tanítási egység is.
Ami viszont nincs benne, az az unalom, a nemtörödömség, a " nincs közöm hozzá" , az egyhelyben toporgás., az elvesztegetett idő érzése.
Egy rövid példa mindezekre a tanítás második napját véve az első osztályban-
1. Reggel megérkezés. -beszélgetőkör.
2. Az első tanítási nap feldata ismerkedés az Aa betűvel.
- közösen beszélgetés a motivációs képről.
- ellenőrzés szóban, lefordítva a képet, mire emlékeztek?
- beszélgetés a képen lévő tárgyakról, fogalmakról, hozzájuk kapcsolódó élményekről
- a hang kétféle vizuális megjelenítési formájának megbeszélése.
- új fogalom tanulása, nem az a nagybetű ami a méretében nagyobb
- A rögzítéshez szükséges feladatok bemutatása
- színezés - betűkeresés, kivágás, beragasztás az adott helyre -olvasási gyakorlat
- az személyenkénti ellenőrzési pont / feladat meghatározása (olvasási feladat saját gyakorlás utáni felolvása a pedagógusnak)
- az össz feladatra fordítható időegység meghatározása ( pl 120 perc)
- a szükséges eszközök előkészítése
- a következő együttes találkozás - PLÉNUM - helye, időpontjának meghatározása
Mi történik ezután a példakénti 120 percben?
Először is a biológia szükségletek idejének biztosítása (a tanuló bármikor kimehet a wc-re bejelentést követően. Étkezhet, az étkezősarokban . Végezheti a feladatát egyénileg, vagy társakkal együtt ,(színezés, betűkeresés, ragasztás, olvasás gyakorlása)
Viszont a szöveg felolvasása egyenként a tanítónál meg kell, hogy történjen.
A tanító pedig segít az elakadóknak, bizonytalanoknak, feladat elhárítóknak a feladatokhoz történő visszaterelésben. ebben a 120 percben.
Leírása.hogy milyen kognitiv és mentális folyamatokat eredményez ez a fajta oktatás szemlélet, s hogy a semmiségnek látszó feladatok miért, milyen céllal , s a tanulótót milyen tanulási aktivitást mozgatnak meg az alábbi részletes kifejtésben megtalálhatók.
Nyílván 09.02-án nem fogja mindenki hiánytalanul az összes feladatot teljesíteni, de mindenki legalább egyszer személyesen -az olvasási gyakorlattal- számot adott a munkájáról. Személyesen kapcsolatba lépett a tanítójával,személyesen megtapasztalta, hogy mik az elvárásai tőle ugyanúgy, mint bárki mástól.
Látens előkészítése zajlik közben az együttélés szabályainak gyakorlása terén, ugyanúgy mint a többi tantárgy alapjainak letétele terén is. Azzal, hogy meghatározott kis és nagybetűt kellett megkeresnie a betűk tengerében, újra és újra azonosítani kellett magában az aA betűk grafikai megjelenését- vagyis döntéseket kellett hozni, mégpedig sokszor.
Azzal, hogy meghatározott mennyiségben kellett kivágnia, beragasztani egy adott helyre sokkal többször foglalkozott a mennyiségek- számlálás területével, mintha un. matekórája lett volna. Ráadásul teljes figyelmét összpontosítva, ami sokkal mélyebb és eredményesebb tudást hoz létre, mint a tankönyvi feladatok. Majd egy hónap múlva, mikor már valóban külön tanulási területként beindul a matematika tantárgy keretében a számfogalom kialakítása, biztos alapokon áll mindenki a számlálás, számolás terén. Lesz mire építkezni .Miközben addig "csak" tevékenykedett: vágott, ragasztott, számlált mérhetelen sok döntés meghozva magában.
Mentális terén magtapasztalta, hogy az iskolai feladatok, sokszínűek. Vannak amik az erősségei szerintiek, vannak amikben fejlődni kell még, s azt is megtapasztalta, hogy erőfeszítésekre van szüksége a cél eléréséhez. S nem utolsó sorban -SŐT- létrehozta első két oldalát a saját betűtanulós könyvében, ami majd az Ő munkája által fog felépülni . Nem kapja készen, nyomtatott formában, hanem maga hozza létre!. Alkot tehát! S munkájának nyoma van, nyoma marad, amely tükrözi akkori 6-7 éves lényét. Még nem tudja, de hamarosan tapasztalni fogja, hogy mennyit fejlődött , ügyesedett, s mi mindent tanult meg akár csak 1 hónap, pláne 4 hónap alatt, mire teljesen birtokában van a betűk rendszerének, s bárnilyen szót képes rövid idő alatt elolvasni.
Nem véletlen, hogy Párizsban egy teret neveztek el a Freinet házaspárról. Korszakváltóak az oktatás rendszerének megújításában. Munkásságuk 50-60 év elteltével is - sőt egyre inkább - kapaszkodót, segítséget ad az oktatás előtt álló problémák leküzdésében.
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/a/AVvXsEiuXFcCbmlzT23qtYraE-RBp6mc_TYwq2DiaL13_l4N9MtkvYEwFPyNqYs6fIira0pe5CWzh9DtOLlnvrLEE8Ld_-itC5NRg3tS_c4-zsaQxQ_YiuGr3aLlx9X2HvVL1OqJVFnCcExDUfr299iNWznGrfY9Ew3F53EKA8dLlQqlPpFaDk4mkrVsIfZdxeZh)
Par Chabe01 — Travail personnel, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=112863681
A Modern Iskola mozgalom , melyet ők indítottak világkörüli hódító útra az alábbi térképen jól mutatja, hogy terjed a világon, számos országban a felemelkedés, zálogaként alkalmazzák a szegényebb régiók gyermekeinek. Ami nem azt jelenti természetesen, hogy a kvalifikált rétegek gyermekeit nem fejlesztené. Az Ő szüleik által preferált fizetős iskolákban (idehaza is) sok elemét használják, a maguk ideológiájával ötvözve.
Modern iskola mozgalom
A blogomat ismerők/használók , már tudják, hogy a fenn lévő 300 bejegyzésem részletes segítséget ad a Freinet pedagógia lényegi elemeinek megértéséhez, alkalmazáshoz. Bárki elindulhat alkalmazásának útján. Bíztatom is megújulni, sikeressé válni akarókat, mert örömteli, tartalmas éveket élhetnek általa , legfőképp diákjaiknak jó útravalót adhatnak az életükhöz!