aA betű 1. nap

Az, hogy melyik betűvel kezdjük  majdnem, hogy mindegy . Általában a  gyerekek saját  keresztnevük  kezdőbetűjét, szóképét, vagy akár  egyes betűit külön-külön, ismerik mire iskolába   kerülnek. Kötődnek hozzá, s könnyű ezen  azúton elindulni. Viszont akkor  ahhoz igazodva kell felépíteni  egy teljesen egyedi, új tanulási sort. Azonban  ha egy csoportot, vagy egész  osztályt kell egyidőben  megtanítanunk olvasni, mégiscsak jó ha  van valamilyen  előre  eltervezett   rendje a   betűk tanulásának. Annál is inkább  mert  a betűnításnak - tanulásnak sok olyan apró momentuma van ami bár mellékesnek, vagy feleslegesnek  is tűnhet, mégis  a legfontosabb  része a folyamatnak. Ezeket igyekszem majd  napról - napra  haladva  jól  leírni,  feltárni
Én először  az összes  magánhangzót  vettem a gyerekekkel, épp azért mert  magánhangzók, s a hozzákapcsolódó  vizuális jelek összerendezése a kiejtéssel, a  gyerek  fejében,  könnyebb  mint az akadályokkal képzett mássalhangzóké.  Ne  feledjük sosem, hogy  a  betűtanulás a gyereknek egy tudatossá váló    beszédtanulás is. s ez egyáltalán nem könnyű számára.
Úgy alakítani száját, a kipréselt hangoszlopot, hogy  az pont annak a képi jelnek feleljen meg, amit lát, igazán  komoly,  tudatos , szándékos munka és  teljesítmény, amely csak a sok gyakorlás után válik  automatikussá. Ez majd  az O- U - Ö - Ü  betűknél jól láthatóvá is válik, még a  legjobban teljesítők esetében is. Különösen amikor  egymás mellé kerülnek.
Másrészt a magánhangzók  "viszonylagos könnyebb"  kiejtése mellett több  odafigyelés juthat az olvasástanulás   többi fázisára. Pl. változó betűk egymást  utáni kiejtésére, majd  két,  három hang egy levegővel történő kimondására.
Harmadrészt - amit talán elsőnek kellett volna   mondanom,  a betű vizuális  alakjának megtanulása -  nagyon egyedi, gyerekekként más és más. Van  aki   letapogatás útján rögzít- ezért  nagyon fontosak a tapogatható betűk- , van  aki úgy, hogy sokszor  lerajzolja, mondja. Van  aki, a kikereséssel, nyomtatással  tudja ezt jobban rögzíteni. S persze van aki  ezeket kombinálva. Ezért minden egyes  betű tanulásában  ezek a  területek egyenlő súllyal  jelennek meg.
A magánhangzós időszak ezért  nagyon jó arra, hogy megismerhesse, begyakorolhassa ezeket a technikákat, s mire a   mássalhangzókhoz ér , addigra  tudja  alkalmazni is  saját   maga számára.
A betűmotivációs képeket,- mint ami   itt látható- érdemes rákattintva kinagyítani, és fekete  fehér  alakban kinyomtatni, hogy legyen mit a füzetébe  ragasztania, és  színeznie.  Minden  betűhöz mellékelem azokat a lapokat, amiket a füzetbe   beragasztva, s azokon a  feladatokat elvégezve,   összeáll majd  végül a saját  betűs könyve. Mindenkinek így  egyedi könyve, saját alkotása lesz, ami csak az Övé, senki másé, Ami magán viseli az  Ő útját, érzelmeit, erőfeszítéseit, eredményeit
a.A betűt

Így  egyszerre. nagy és kis betűs  változatát.

Első lépésként a képmontázsról beszélgettünk . S ez  végigkísérte  az egész  betű tanulási folyamatot. Mint ahogy bizonyos  elemei úgyszintén. (adott betűk kivágása , gyűjtése , nyomdázások, tapintásos rögzítése a betűknek, a  meghatározott olvasási gyakorlatok rendszere, már a második betű tanulásával is összekapcsolva
1 lépés: Nézegessük együtt gyermekünkkel /tanítványunkkal a képet
 és beszélgessünk róla!
Mit vesz Ő észre rajta? Mondja el!
Segítsünk ha nem megy, de hagyjuk előtte szemlélődni, nézelődni. Ez az Ő felfedezése, az ő útja, ahol mi kísérő társak vagyunk csupán. Nem tudunk helyett semmit megtenni. Csak segítségeket nyújthatunk, de neki kell megbirkózni minden feladattal, Ez elengedhetetlen, ahhoz, hogy megtanulja majd a betűket és képes legyen olvasni. Mint ahogy felállni sem tudtunk helyette.
Ez az első mozzanat ahol Neki össze kell szednie minden erejét, és koncentrálnia kell egy feladatra. Csapong a képeket nézegetve, vagy sorba halad a megnevezéssel, nincs jelentősége. Az a fontos, hogy elfogadjuk az ő látás módját, meghallgassuk, esetleg pontosítsuk, egészítsük ki ha szükséges.
A következő szavaknak kell elhangozniuk:
alma, almák, almás tál, almafa, alma: félbe vágva, Ennél időzzünk el kicsit, egyrészt mert más színű mint a többi alma, de legfőképpen mert félbe van vágva. Beszélgessünk róla, hogy mit látunk így az almából.
ananász
asztal, asztalfiók, asztal lábak
alszik (a kisgyerek)
ablak (este van )
arc , arcok az ablakban
a és A betűk A betűket természetesen nekünk kell megnevezni, (először)

Hangoztassuk vele együtt, az elején pár alkalommal - ha szükséges beszéljük meg, hogy hogyan képezzük -, majd csak hallgassuk, ahogy Ő kiejti. Hiszen neki kell megtanulnia. Mindenképen tisztázzuk, hogy nem nagysága alapján mondjuk az egyikre hogy kis a, másikra hogy nagy A
Ez első nap másik fontos feladata Rögzíteni, azt, hogy az "a" betűnek két fajtája van. Úgynevezett  nagy A és kis "a"

Ez semmiségnek tűnő feladat sor máris egy fontos tanulásitechnika megalapozását szolgálja: Az azonosságokat és különbségeket megnevezni , alkalmazni tudást.
Erre nagyon nagy szüksége lesz a későbbiekben, hiszen sokszor egy apró grafikai eltérés teljesen más hanggal jelzett betűt eredményez ( pl. az oly sok gondot okozó b-d, p-b, t-f, estében). Tehát csak látszólag nem csináltunk semmi különöset. Nagyon is fontos, alappontokat rakunk le már az első betűvel való ismerkedés során. Amikhez később következetesen ragaszkodnunk is kell majd.
Remélem jól érzékelhető, ebből is, hogy a betűtanulás 
                                                                              nagyon is összetett,
                                                                                            egymásra épülő,
                                                                                                      algoritmusokat használó folyamat.

Ezért nem hagyhatók el a különböző- akár feleslegesnek , nem az olvasáshoz kapcsolódónak érzett feladatok. Mindegyiknek célja, szerepe van.
Itt az ideje, hogy pihenésképp beiktassunk egy másfajta tevékenységet.

 Vágjunk ketté annyi megmosott almát amennyire szükség van ahhoz, hogy mindenki egy fél almát kaphasson, hogy közelről is megfigyelhesse, a magházat , az alma magot is. S fogyasszuk el.

Miközben tanítványunk / gyermekünk vagy tanítványaink falatoznak , írjuk le a kinyitott füzet első dupla oldalára -jobb oldalára-, azokat a szavakat amelyek

közös gyűjtéssel eszünkbe jutnak és "a / A " betűvel
kezdődnek. (nyomtatott kis betűkkel, illetve személy neveknél A- val kezdve.)
Nem baj hogy még nem tudja elolvasni. Az a fontos, hogy gondolkodását ráállítsuk egy új síkra , amit eddig még nem használt.

Holnap ezzel majd még lesz dolgunk,- s fel kel majd olvasnunk neki-  de most elég ennyit megtenni.




Fontos, hogy lássa, betű tanulásának a távlatait. Azt, hogy a  kiejtett hangot  rögízteni lehet   egy lapra, s  hogy az máskor  elolvasható- egyenlőre  persze még  csak általunk-  Hamarosan Ő is képes lesz erre, egyedül is.
Ezt követi a legszokatlanabb, de  talán a legfontosabb rögzítési fázisa a betű tanulásnak. Adjuk kezükbe az A /a betűk tapogatható változatát. Ma már lehet kapni -nagybetűket biztosan - 23 évvel ezelőtt egyáltalán semmilyen nem volt, s kérésemre akkor, egy grafikus anyuka megcsinálta az osztálynak 1 példányban a teljes a abc-t kis és nagybetűstől. Nagyon hálás vagyok neki a mai napig. Egy kis ügyességgel azonban a ma divatos polifonból, dekorgumiből bárki elkészítheti. Kicsit nagyobb legyen mit egy gyerek tenyere, mindkettő betűféle. Felragasztva egy karton lapra. Fontos még, hogy legyen egy bevágás rajta ami a helyes kézben tartási irányt mutatja. Ugyanis a lényege az, hogy miután nyitott szemmel megnézte gyermekünk / tanítványunk, kérjük meg, hogy csukja be a szemét és úgy tapogassa át. A tapintás merőben más érzékelést és rögzítést jelent mint a vizuális. Tehát az a, A betűről szóló információkat most máshova is eltároljuk a gyermek fejében.
Nagyon fontos, hogy a tapogatható betű anyaga  kellemes  tapintású legyen, Öröm legyen kézbe  venni, hiszen fontos, hogy pozitív , örömteli érzés kapcsolódjon hozzá. Bíztassuk, hoyg hajlítsa be  ujjait, s  valóságosan tapogassa ki a betű midnen szegletét, ívét,vonalát csukott szemmel is.
Az utolsó feladat egy "klasszikus" színezős munka. A kinyitott kettős oldal bal oldalára ragasszuk be a fekete fehér változatú nézegetős képet, s kérjük meg, hogy színezze be, kedve szerint. Nem baj ha nem kap minden színt. Teljesen változó és sok mindentől függ, hogy ki mennyi időt szán rá
Ha nagyon nem akar menni akkor legalább 2-3 színezésben állapodjunk meg vele. Fontos, hogy tudja, valamennyit ebből a feladatból is teljesítenie kell.
Amíg ő dolgozik, mi ragasszuk be füzete oldalára ezt a kis ikont amit előre elkészítettünk számára.  Ez jelzi majd  csukott állapotban is, hogy  hol  található az aA betűhöz kapcsolódó rész
Én az A4-es méretű füzeteket kedveltem praktikusságuk miatt. Elég nagy, strapabíró, jól elrendezhetők benne a legkülönbözőb  anyagok amik a tanulás  folyamata során  keletkeznek.
Legyen ez jutalom, dicséret, de egyben a napi feladat lezárása is.
Ez is nagyon fontos része a napnak. Ne hagyjuk el!

Kell, hogy nyugvó pontra jusson benne mindaz amit tett aznap.
Meg kell tapasztalnia, hogy van egy pont amikor vége van, amikor kész van, teljesítette amit elvártunk tőle.

Ha a fenti feladatsort amit én egy napra írtam, nem tudja egy nap alatt elvégezni a gyermek akkor viszont ne kerüljön be ez az ikon. Csak akkor amikor eljutott másnap feladataival idáig.
Az alábbikat kellene  kinyomtatni a  folyamathoz. JPG formátomúak és a képmásolása paranccsal könnyedén átmásolhatók egy-egy A4-es  lapra