Olvasástanítás Freinet-s osztályaimban

Az első  osztály  nagy varázsa  az olvasás és írás, számolás elsajátítása .

Ehhez mérhető változás  azt gondolom, csak a felállás, járás és beszéd elindulásához hasonítható a  kisgyermek  és  szüleik életében.
Mire  Freinet-s  osztályként  kezdhettem  olvasni, írni, számolni   tanítani , már  sokat tudtam, tapasztaltam abból, hogy -sokszor  behozhatatlan lemaradásokat okoz- ha egy gyermek  nem képes az első évben megtanulni olvasni.

 Én ezt mindenképpen el akartam kerülni , s ezért  kidolgoztam egy saját  rendszert, - Freinet- szellemiségűt.

Így 1990 szeptemberében más saját készítésű tankönyvvel, az akkori Művelődési Minisztérium által   jóváhagyott, engedélyezett   olvasás tanítási rendszerrel indultam neki a tanévnek.

Voltak kísérleteim, hogy  tankönyvemet megjelentethessem, de  ez sajnos nem sikerült.  Valószínűleg 1989-90-ben az egész elképzelésem,  annyira  új, és szokatlan volt, hogy nem merte egyetlen kiadó sem vállalni.
Így  maradt "csak" az az eredmény , hogy  én taníthattam a  saját  könyvemből.

Az igazi eredménye azonban a diákjaimban realizálódott. Elmondhatom  nyugodt szívvel, hogy első Freinet osztályomban kipróbált, majd  a későbbiekben  minden osztályomban  alkalmazott  olvasás tanítási projektem teljes  sikert eredményezett  minden   tanulóm esetében. Azon tanulóknál is akik súlyos  disz-es  tünetekkel rendelkeztek, ők is a  többiekkel azonos  időben megtanultak olvasni.

Projektről van szó, mégpedig egy  olyan projektről amely egyesíti magában az olvasás-irodalom, matematika, rajz, technika tantárgy  első félévi  anyagát. S lehetőséget adott mindenkinek arra , a felfedezős, gyakorlós  élményre, időre, amely  ahhoz  szükséges, hogy a késztetés, energia befektetéssel párosuljon,s  így elvezessen a tudáshoz.

Freinet  összes  nagy  eszköz rendszerét "bevetve",  a nyomdától, a munkakártyákon , a különböző érzékszervi gyakorlatokon át, s azokat  az önkifejezés  különböző formáival kombinálva igazi projektként működő egységgé vált betű és olvasástanítási projketem..

A sikeres teljesítéshez azonban  az írott betűk tanítását / tanulását fél évvel eltoltam, és a  csak januárban kezdődött. Az eredményességet tekintve  azonban ennek nem  voltak semmilyen káros  következményei. Év végére  teljesítték a tantárgyi kövteleményeket,   jó szinten  tanulóim.

Most közre  adom  betűkhöz készített  motivációs munkakártyaim mellett, a tanmenet részleteket is , amelyek a  projekt megvalósításairól szólnak, s egy idősek magával a projekttel.  - Azzal a megjegyzéssel, hogy bár  nem jelent meg a módszert  rögzítő   könyvem , az mégis  szerzői jogvédelem alatt áll az Artisjus  Jogvédő Hivatal által-

Bár ez a legnagyobb és talán a legjelentősebb  projektem amit   többször is (minden ezt követő osztályomban ) maradéktalanul és sikeresen megvalósítottam, a legnehezebben összefoglalható is egyben.

Nem tudok igazán dűlőre jutni magammal, a közreadás  stílusát tekintve. Minden egyes eleménél írjam-e  le  a szakmai aspektusokat is (nagy a kísértés), vagy   hagyatkozzam csak a feladatok  rendszerének leírásáa.


Megpróbálom  úgy áthidalni ezt a  bennem  lévő feszültséget, hogy az  első pár  betű tanítását övező munkát  teljességgel feltárom, -talán nem tántorít el senkit végigolvasástól-. Majd  a betűkhöz kapcsolódó munkakártyákat, a gyerekek  akkori munkáinak dokumentumaival, és a tanmenet részletekkel kiegészítve jelenítem meg a többit

Annál is inkább mert   valójában  a folyamatnak  lényege  egy betűtanulási-rögzítési algoritmus  elsajátítása  a gyerekek által, úgy, hogy akár  önálló  továbblépésre  is képesek legyenek.
Persze  a felnőtt háttérben lévő szerepe  elengedhetetlen, De amint  a gyerek  rálép arra az útra, hogy  megtanulja hogyan  tanulhatja meg egy  betű hangját, képét  rögzíteni a maga számára,  önjáróvá is válik, s feltartóztathatatlanul  halad tovább a betűtanulás, olvasóvá válás  útján is.  Mindenki, a disz-es és beszéd problémásnak  diagnosztizált is.

Pályafutásom során  módszeremmel , több olyan  gyereket is megtanítottam  fél év alatt olvasni - és tanulni is  egyben- akiről szakértői vizsgálat állapította meg hogy súlyos  disz- es  problémája  van, s a hagyományos rendszerben nem is sikerült  elsajátítania  a betűk  ismeretét. Ebben,  a teljes  személyiségét  használó, segítő  módszerben azonban  rálelt saját   erősségeire, a saját útjára, s képes  volt  megtanulni  olvasni úgy mint bárki más, s  onnatól kezdve   sikeresen tejesítette a  felsőbb osztálybeli  követelményeket is. Jól példázva, hogy az iskolai kudarcok egy jelentős része, a hiányos betű  ismeretből, olvasási problémákból következik.

Visszatérve azonban a betűk tanulásáoz,  az első betű nem is lehetne  más  mint az


betű,  amely ilyen örömteli folyamat lehet, mint  ahogy azt, egykori tanítványomnak  gondosan  színezett  betűje mutatja,  Füzetének borítólapján.