Munkakártyákról bővebben 6.rész

A tananyag bővülésével kevésnek bizonyultak időnként az A4-es  kereteim. Ekkor fejlesztettem ki az "emeletes" kártyákat. Így sokkal több  anyagot, információt, feladat lehetőséget tárolhattam a munkakártyán.
Másrészt az összefüggések jobban   láthatóvá válhattak ebben a formában. Erre   különösen a környzetismeret és nyelvtan tantárgy keretében  volt  szükségem.
Új fogalmak, kifejezések megtanulása  nem megy egyik pillanatról a másikra. Szükség van a  visszatérésekre  az elmélyítés során.  Így  mint egy  mini lexikon tárolták a legszükségesebb kifejezéseket, fogalmakat. Nem kellett a tankönyvben keresgélni a szükséges  fogalmak  után, elég volt  az adott  munkakártyát  kiemelni  dobozból.  Természetesen a  munkakártya bekerülése  az osztályba  valamilyen feladat  kapcsán történt meg. 
 
 
 
A harmadikos- negyedikes  környezetismeret  anyag  elég komplex (aminek én  nagyon örültem mindig) .
Követelmény szintjének  teljesítéséhez már  szükség van  összefüggések  megfogalmazására. Következtetések levonására, csoport fogalmak elsajátítására és transzformálására.- mint pl  alma termés, csonthéjas  termés, bogyó termés. Az új ismeret összekapcsolására  akár  egy két  évvel korábbi tananyagokkal. mint pl. a  virág felépítése és a termés részei közötti  kapcsolatok estében. Ezek csak a legjobbaknak megy  gyorsan a fejébe. A többségnek szüksége  van ilyen kapaszkodókra, mint ezek az emeletes  munkakártyák.
 
 
 Nyelvtanból is hasonló  a helyzet. Annak elsajátítása  egyáltalán nem egyszerű feladat, hogy a szavakat csoportokba sorolhatjuk, összefoglaló nevet is adva a  csoportoknak (főnevek, igék, melléknevek stb.) Sok gyakorlás szükséges  ahhoz, hogy ezek a  rendszerek  összeálljanak, alkalmazható fogalmakat hozzanak létre. Segít ebben is, ha van  egy stabil  munkakártya  sorozatunk,  ami bármikor  felidézheti a  fogalom alkotás útját (a kiinduló " kályha helyzetet" ).
A nyelvtani rendszerek, fogalmak ugyanannyira  érdekes, izgalmas felfedező utak lehetnek, mint bármilyen más terület, ha érzelmek, aktivitás,  saját élmény kapcsolódhat hozzá. Nem kell más az ilyen kártyák létrehozásához, csak egy kis figyelem,  az irányba , hogy mi érdekli tanítványainkat, miben  rendelkeznek nagy ismeretekkel,  amivel kapcsolatot tudunk létesíteni  köztük és  tananyag között.