Mátyás király idejében -másodszor-

A munkakártyáim között válogatva  kezembe  került  3  olyan  munkakártya amely reflektálás volt, egyik  osztályom korábban átélt  mese projektjére, valamint a harmadikos irodalom anyagának egy részére.  Felhasználtam benne   azt a  "tőkét" amit akkor   felhalmoztunk.  Ők is . én is, - persze  eltérő módon. A szimmetria témaköréhez készítettem ezt a 3   kártyát negyedik osztályban a rajz tantárgyhoz, s a matematikához is kapcsolódva.
A tv mese projekt tini nindzsa  teknőseinek nevét már akkor ,  második osztályban  a összekapcsoltam a   a reneszánsz 4 nagy művészével. A Leonardó, Raffaelo, Michelageo Donatello nevek nemcsak mesefigurák voltak ezek után  számukra, hanem  "belopódzott" a  festészet, szobrászat   néhány jelentős alkotása is a Tv mese kapcsán ismereteik közé..

http://freinetnk.blogspot.com/2012/08/tv-mese-projekt.html

http://freinetnk.blogspot.com/2012/08/morzsak-osztalyujsag-1992_13.html

A munkakártya  képanyaga ezeken a lapokon  -célzottan  Mátyás király korát idézi-  olyan ismeretekre  utalva, ami a harmadikos  irodalom  szerves  része volt  korábban.( A Duna  jegén való koronázásra utal a jeges  víz, a Mátyás templom  ,  Kolozsvár, a  napóra Mátyás  királyra).  Így állt össze a  történemi kor és  művészeti kor  tájékozódási pontként a feladatokhoz.
.
Ez  a hátom munkakártya  azt hiszem a legjobban tükrözi azt, hogy mi a különbség egy tankönyv-feladatlap ( még ha   színes  és illusztrált is) szisztéma és egy munkakártya   között.


Képes aktivizálni olyan közös élményeket, ismereteket egy osztályra,  csoportra    vonatkozóan amelyre   egy  tankönyv  nem  alkalmas.

Feladataival, képanyagával egy adott  csoporthoz képes alkalmazkodni,  Érzékenyebben tud  reagálni a  csoportban , osztályban  meglévő  belső tartalékokra. Ami mindenképpen  jó hatással van  a tanulás,  a munkavégzés  folyamatára.
Ráadásul  képes megőrizni valamit abból az  illékony  tanítói munkából amiért az ember ezen a pályán tölti életének  nagy részét. 

Negyedik osztályra eljutni oda, hogy  ily  nagy  műveszekről természetesen  essen szó, egységesen mindenki számára elérhető, érthető  módon, függetlenül a gyerekekek különböző társadalmi, szociális hátterétől, tanítói munkám csúcspontjai közé tartozik . Ezek a kártyák  megmutatják  azt a  sokszínűséget amivel egy  csoport  rendelkezik, ha minden tagja értékesnek, fontosnak érzeheti magát. Az által, hogy a gyerek  követheti saját érdeklődését, a feladavégzésben ,a legnagyobb erőfeszítéssel veszis részt benne,
S mikor  a végén az összegzésre  kerül sor megmutathatja  saját magát, de   meg is hallgatja, megnézi mások  munkáját is. , Így bár nem végez el minden  feldatot személyesen, mégis  értesül minden  fontos eleméről  az által , hogy megismeri mások  munkáját . Természetes módon megtanul, megismer  sokkal többet, mintha csak egy feladatlap   kérdéseire  válaszolna.