A munkakártyáim között válogatva kezembe került 3 olyan munkakártya amely reflektálás volt, egyik osztályom korábban átélt mese projektjére, valamint a harmadikos irodalom anyagának egy részére. Felhasználtam benne azt a "tőkét" amit akkor felhalmoztunk. Ők is . én is, - persze eltérő módon. A szimmetria témaköréhez készítettem ezt a 3 kártyát negyedik osztályban a rajz tantárgyhoz, s a matematikához is kapcsolódva.
A tv mese projekt tini nindzsa teknőseinek nevét már akkor , második osztályban a összekapcsoltam a a reneszánsz 4 nagy művészével. A Leonardó, Raffaelo, Michelageo Donatello nevek nemcsak mesefigurák voltak ezek után számukra, hanem "belopódzott" a festészet, szobrászat néhány jelentős alkotása is a Tv mese kapcsán ismereteik közé..
http://freinetnk.blogspot.com/2012/08/tv-mese-projekt.html
http://freinetnk.blogspot.com/2012/08/morzsak-osztalyujsag-1992_13.html
A munkakártya képanyaga ezeken a lapokon -célzottan Mátyás király korát idézi- olyan ismeretekre utalva, ami a harmadikos irodalom szerves része volt korábban.( A Duna jegén való koronázásra utal a jeges víz, a Mátyás templom , Kolozsvár, a napóra Mátyás királyra). Így állt össze a történemi kor és művészeti kor tájékozódási pontként a feladatokhoz.
.
Ez a hátom munkakártya azt hiszem a legjobban tükrözi azt, hogy mi a különbség egy tankönyv-feladatlap ( még ha színes és illusztrált is) szisztéma és egy munkakártya között.
Képes aktivizálni olyan közös élményeket, ismereteket egy osztályra, csoportra vonatkozóan amelyre egy tankönyv nem alkalmas.
Feladataival, képanyagával egy adott csoporthoz képes alkalmazkodni, Érzékenyebben tud reagálni a csoportban , osztályban meglévő belső tartalékokra. Ami mindenképpen jó hatással van a tanulás, a munkavégzés folyamatára.
Ráadásul képes megőrizni valamit abból az illékony tanítói munkából amiért az ember ezen a pályán tölti életének nagy részét.
Negyedik osztályra eljutni oda, hogy ily nagy műveszekről természetesen essen szó, egységesen mindenki számára elérhető, érthető módon, függetlenül a gyerekekek különböző társadalmi, szociális hátterétől, tanítói munkám csúcspontjai közé tartozik . Ezek a kártyák megmutatják azt a sokszínűséget amivel egy csoport rendelkezik, ha minden tagja értékesnek, fontosnak érzeheti magát. Az által, hogy a gyerek követheti saját érdeklődését, a feladavégzésben ,a legnagyobb erőfeszítéssel veszis részt benne,
S mikor a végén az összegzésre kerül sor megmutathatja saját magát, de meg is hallgatja, megnézi mások munkáját is. , Így bár nem végez el minden feldatot személyesen, mégis értesül minden fontos eleméről az által , hogy megismeri mások munkáját . Természetes módon megtanul, megismer sokkal többet, mintha csak egy feladatlap kérdéseire válaszolna.
A tv mese projekt tini nindzsa teknőseinek nevét már akkor , második osztályban a összekapcsoltam a a reneszánsz 4 nagy művészével. A Leonardó, Raffaelo, Michelageo Donatello nevek nemcsak mesefigurák voltak ezek után számukra, hanem "belopódzott" a festészet, szobrászat néhány jelentős alkotása is a Tv mese kapcsán ismereteik közé..
http://freinetnk.blogspot.com/2012/08/tv-mese-projekt.html
http://freinetnk.blogspot.com/2012/08/morzsak-osztalyujsag-1992_13.html
A munkakártya képanyaga ezeken a lapokon -célzottan Mátyás király korát idézi- olyan ismeretekre utalva, ami a harmadikos irodalom szerves része volt korábban.( A Duna jegén való koronázásra utal a jeges víz, a Mátyás templom , Kolozsvár, a napóra Mátyás királyra). Így állt össze a történemi kor és művészeti kor tájékozódási pontként a feladatokhoz.
.
Ez a hátom munkakártya azt hiszem a legjobban tükrözi azt, hogy mi a különbség egy tankönyv-feladatlap ( még ha színes és illusztrált is) szisztéma és egy munkakártya között.
Képes aktivizálni olyan közös élményeket, ismereteket egy osztályra, csoportra vonatkozóan amelyre egy tankönyv nem alkalmas.
Feladataival, képanyagával egy adott csoporthoz képes alkalmazkodni, Érzékenyebben tud reagálni a csoportban , osztályban meglévő belső tartalékokra. Ami mindenképpen jó hatással van a tanulás, a munkavégzés folyamatára.
Ráadásul képes megőrizni valamit abból az illékony tanítói munkából amiért az ember ezen a pályán tölti életének nagy részét.
Negyedik osztályra eljutni oda, hogy ily nagy műveszekről természetesen essen szó, egységesen mindenki számára elérhető, érthető módon, függetlenül a gyerekekek különböző társadalmi, szociális hátterétől, tanítói munkám csúcspontjai közé tartozik . Ezek a kártyák megmutatják azt a sokszínűséget amivel egy csoport rendelkezik, ha minden tagja értékesnek, fontosnak érzeheti magát. Az által, hogy a gyerek követheti saját érdeklődését, a feladavégzésben ,a legnagyobb erőfeszítéssel veszis részt benne,
S mikor a végén az összegzésre kerül sor megmutathatja saját magát, de meg is hallgatja, megnézi mások munkáját is. , Így bár nem végez el minden feldatot személyesen, mégis értesül minden fontos eleméről az által , hogy megismeri mások munkáját . Természetes módon megtanul, megismer sokkal többet, mintha csak egy feladatlap kérdéseire válaszolna.