A MORZSÁK osztály újság kapcsán már említettem a TV mese prokjektet, most viszont részletesen leírom, hogy miért találtam ezt ki magamnak(magunknak ), s milyen eredménye lett elképzelésem megvalósításakor mindannak amit célul tűztem ki magamnak.
Az 1990- ben indult osztályom már a 4. csoport volt akiket tanítottam, így volt némi tapasztalatom a magyar nyelv és irodalom tantárgy téma köreiről, és azokról a a nehézségekről amik rendre jelentkeztek gyerek csoporttól függetlenül egy-egy anyag részt illetően.
A színes televízió általános elterjedésével, az iskolai mese anyag enyhén szólva nem ragadta magával a gyerekeket. Unalmasnak, bizonyult számukra a televíziós mesék inger halmazával szemben. Ezért arra az elhatározásra jutottam magammal, hogy nekem kell a gyerekek élményszintjéhez közelebb mennem, mert . reméltem, hogy így könnyebben szót fogunk érteni egymással.
Nyári felkészülésem során elhatároztam, hogy mielőtt bármit is tennék e téren, először is a szülőkkel fogom megbeszélni elképzelésemet, hiszen. Ők azok, akik nap mint nap találkoznak a tv mesékkel, és hatásaikkal. Így a szülőkkel megegyezve, sőt a segítségükkel jött létre a projekt.
Szerencsére az iskolai könyvtárban már volt videó nézési lehetőség, minden nap egy mesét közösen megnéztünk a gyerekkel, s feldolgoztuk egy élmény könyvbe a látottakat. Én már jó ideje nem foglalkoztam a tv mesékkel így nem voltam kondicionálva arra az inger mennyiségre ami a televízió által éri az embert. Tehát eléggé hasonló helyzetben voltam tanítványaimmal, ami a kiszolgáltatottságot jelenti, ebben az esetben a kép és szöveg anyagot illetően.
A látottakat minden esetben megbeszéltük és rögzítettük is élmény könyvünkbe rajzokkal szógyűjtésekkel rövidebb hosszabb írásokkal. S természetesen én mindig azt is figyeltem, hogy hogyan tudok kapcsolódási pontokat létrehozni az Ő élményeikhez , ismereteikhez az én feladatomat , érték rendemet tekintve.
Így nekem valóságos ajándék volt az utolsó mese (Tini nindja teknősök) Raffaleló-ja, Leonardo-ja, Donatello-ja és Michelangeo-ja. Igen könnyű dolgom volt mert a legegyszerűbb módon kapcsolhattam olyan műalkotásokat a nevekhez, ami a gyerekeket is őszinte csodálattal töltötte el.
A mesék mindegyike nagyon fontos beszélgetéseket eredményezett, ahol a lényeges elemeket közösen gyűjtöttük össze, s bizony azok többnyire a klasszikus mese elemekkel megegyezőek voltak , modern köntösbe és modern képi világba öltöztetve,
Az akkori KDF pályázati beszámolómnál pontosabban nem tudom ma sem megfogalmazni tapasztalataimat ,élményeimet. Így az alábbi prezentcióban teljes szövegével közreadom.
Ezt a projektet természetesen követtee a klasszikus és tankönyvi mesék feldolgozása, nagyon jó hatásfokkal és feladat hárítás nélkül.
Itt a TV mese projekt élmény könyve "lapozható át"