Hasonlóságaink könyve 1.rész

Az ÉN -ÉLMÉNY könyvről, már   részletesen írtam korábban. Ez a könyv a következő osztályommal készült,  Négy évvel később, más gyerekekkel. A könyv  kivitelén  is látszik, hogy ez már   egy letisztultabb forma, talán esztétikusabb is  mint az előző, Az igazi nagy   különbség- vagy épp hasonlóság az a lapokon  található.
 
 
Mások  a  hangsúlyok, mások konklúziók is, de épp ezért  érdemel  újabb  oldalakat blogomban.

Én nagyon kedveltem az  un. nagy felmenős , 1-4 évfolyamos rendszert. A folyamatot, ahogy  az írni - olvasni   nem tudó gyerekekből negyedik végére komplett fogalmazásokat író, regényeket olvasó, a világot  egyre  magasabb szinten értelmezni  tudó, és egyre inkább tanulni vágyó 9-10-éves  fiatalokká lettek.

Mindezt azonban  csak 1-2 hónapig őrizgetheti magában az ember (ha nem marad   írásos-képi nyoma), mert a következő osztálynál újra vissza kell tudni menni a 6-7 éves gyerekek világába. Tiszta  lappal újra kell kezdeni  mindent , hogy Róluk szólhasson teljes  egészében a következő 4 év.

Pedig a pedagógus, -mint minden  ember- szeretné őrizgetni, dédelgetni a sikereit,  eredményeit. Visszatekinteni rá,  ugyanakkor pont ez az ami hátráltathatja. Minden  osztály új kihívás. Más hangsúlyokkal, más örömökkel, más  sikerekkel, más belső konfliktusokkal.
Ezen a pályán mindig előre kell tekinteni, nem lehet   a múltba révedni, mindig a jelenben kell lenni. Az aktuális kihívásokra  új  válaszokkal kell megtalálni a megoldást. Persze a  tapasztalatnak  fontos szerepe van, de azokat mindig át kell szűrni a  jelen  összetevőin ahhoz, hogy előre vivő gondolatok legyenek  belőle.

Volt olyan időszak is  a pályám során, mikor  tantárgycsoportos rendszerben tanítottam. Ugyanazt a tantárgyat párhuzamos osztályokban. A legfontosabb tapasztalatom az  volt ezekről az évekről, hogy az ajtón kívül kell hagyni az előző  óra élményeit, mert  a másik osztály, más összetételével  más  felkészültséget, más    óravezetést kíván. Így gyakorlatilag  minden  nap ugyanabból a tananyagból  két   különböző felépítésű órára készültem, igazodva  az osztályok "egyéniségéhez". Mert minden osztály rendelkezik egy sajátos, mással össze nem téveszthető karakterrel, mint ahogy egyes  embereknél is ez van. Előkészítő volt a sorstól a későbbi Freinet osztályaimhoz. Bár akkor még azt sem tudtam, hogy Freinet és az általa kifejlesztett  pedagógia  létezik.


Tapasztaltabban, de  nyitottan  az új   válaszokra, kezdtem  hát bele  második ÉN- ÉLMÉNY projektembe az osztállyal. 
http://freinetnk.blogspot.hu/2012/09/az-en-elmeny-masodik-evfolyam-elejere.html
Így címe is más : HASONLÓSÁGAINK és KEDVENCEINK.
Ami  megegyező, az az osztály létszám: 24 fő, s hogy Ők is második évfolyamosok voltak ekkor.

Első fejezete ennek a könyvnek a korábbival megeggyőzen a,
 már  tudom - még nem tudom  rész.
 
Nagyjából hasonló fogalmakkal , mint 4 évvel korábban.


Ezt a KEDVENC ÉTELEINK  rész követte,
 
 
amiben  szintén  hangsúlyos szerepet kapott a pizza, de nem a  Tini-nindzsa  teknősök mese  okán, mint a korábbi osztályban.
Itt már  a gyerekek szüleikkel  többször elmentek  ebédelni egy- egy pizzázóba. Innem volt a nagy   népszerűsége.  Átalakulóban  voltak a  családi szokások az étkezés,  kikapcsolódás terén is.  Ez már  '90-es  évek közepe. Már sokkal többen voltak akik  újjonan költöztek ki a   faluba a közeli fővárosból,  és  hozták magukkal a  városi szokásokat, életformát. Amelyek lényeges  elütöttek a  korábbi falusi életviteltől.  A felnőttek  közössége igyekezett egymáshoz felzárkózni  ebben is. Így a gyerekeknek kezdett természetessé válni, hogy  el-el mennek a fővárosba  egy-egy pizzázóba. vagy mc'donalds-ba. MInt ahogy az innivaló terén a cola is el kezdte  hódító  útját.


Ebben az osztályban   nem közös pizza készítést  terveztem be, -mint 4 évvel korábban- hanem   gyümölcs saláta készítést. Közösen vettük meg a hozzávalókat, és közösen készítettük is el, amelyet elég  pontosan rögzítettek is a könyvbe. Sokuknak teljesen új volt  a gyümölcs saláta  fogalma és  igen megteszett nekik.  Szüleiknek  elmesélve   a vásárlós,  készítős eseményt, többek  bevezették a hétvégi finomságok közé otthon is.

8 évvel korábban még eképzelhetetlen volt sok minden, ami  rendszerváltás után pár évvel már  a  hétköznapok szintjén jelentkezett. Mc Donalds, pizza,  Cola,  gyümölcs saláta. Egy korszakváltásban   felnövő  korosztályról  van már szó.  Akik már zeneiskolába is járhattak a  faluban, meg  sport egyesületekbe,  a közeli fővárosba.

 Kitárult a világ.