Hasonlóságaink könyve 2. rész

Egy  beszélgetőkör kapcsán indult a következő rész hasonlóságaink könyvében.

Születésnapi "buliról" mesélve  rájöttek a gyerekek , hogy néhányuknak közel van az ünnepük egymáshoz. Én meg kicsit tovább  gondoltam ezt a  tényt, és összekapcsoltam  a  környeztismeret tananyag,  évszakok  körével, Így került bele  a születésnapok évszakonkénti rendszerezése.  Először elkészítették a születésnapok felosztását évszakok  szerint, amihez megkerülhetetlen volt az évszakokhoz tartozó hónapok rögzítése. (megtanulni  nem is olyan egyszerű abban az életkorban)  Az évszak lapokat    közösen készítették el azok a gyerekek,  akik egy  évszakban  születtek.
 
Ebben az osztályban óriási különbség volt a rajztudás terén  a gyerekek között. Ahhoz, hogy közösen lehessen alkotni, ezt a különbséget át kellett hidalniuk. Amit nagyon ügyesen meg is oldottak a  montázs  technika alkalmazásával.
 
A közös alap létrehozásához még az irodalmi   plusz is hozzá tartozott. Nagy Katalin  írónő Kettőnk titka  c. könyvéből hoztam  ide  nekik  egy részletet. Ez nem volt része  a tananyagnak. Egy akkoriban megjelent  könyvről  van szó . Viszont kapcsolható volt  a másodikos irodalom anyag , család témaköréhez, Munkakártyákra  rendezve , egy-egy aktualitáshoz kapcsolva, a könyv nagy részét  elolvasták, feldolgozták a   gyerekek.

De más könyvekben-  ismeretterjesztő könyvekben is kerestem számukra az évszakokkal  kapcsolatos   szövegeket, amik a közös képen is helyet kaptak.

Mindegyik osztályomnál azt tapasztaltam, hogy nagy becsben  voltak ezek a közös  alkotású könyvek ,sokszor  kézbe  vették, nézegették  őket. 
 
Igen kedvelte  ez az osztály a képfolytatásos  technikát, amelyre  ebben  a részben is sok példát láthatunk. Ez a képalkotási mód  minden  osztályomban, nagyon kedvelt volt. Volt egy  gyűjteményünk művészeti alkotásokből  szép tájképekből, újságkivágásokból  egy  borítékban,  amiből szabadon ki lehetett venni képet és  folytatni , csak úgy kedvtelésből is-
Később még  2   képsorozattal bővült az évszakok egysége. Egy őszi kirándulás  emlékeivel, s a téli hóesés  mindent megváltoztató nagy örömével.
 
Az őszi  kirándulás  kötelező anyagrész   környezismeret tantárgy keretében, Az , hogy vaddisznókat is lássunk ahhoz azonban kicsit messzebbre kellett  mennünk, a Budakeszi Vadasparkba, ami akkortájt létesült.Nagy hatással volt  rájuk.

Nagykovácsit körülvevő erdőkben is  szép számmal vannak  vaddisznók ma is, De mégsem vágyik az ember  közvetlen  találkozásra. A vadaspark  kerítése  mögül azonban jól megfigyelhető volt, e  tiszteletet/félelmet  kiváltó állat termete viselkedése,  mozgása.
 
 
  
Ebben az osztályban igen hangsúlyos volt  a gyerekekben  a hóeséshez  kapcsolódó pozitív élmények érzése. Itt is egy nagyon egyszerű technika volt  segítségükre. A hóesés rajzban történő megjelenítése általában sötét lapon ajánlott. Ugyanakkor a valóság  azonban mégiscsak az, hogy a hóesést nappal élvezzük igazán, s ilyenkor  viszont a szürke  különböző árnyalata vesz körül minket. 

Ezért én egyszerű csomagolópapír alapot ajánlottam, mikor  rajzból ez volt  a téma. Ez annyira megtetszett nekik, hogy utána   szabad rajzaikban is ehhez  folyamodtak, ha  hóesést  akartak megjeleníteni. Nem maradt ki egy kis  hangulatos szógyűjtés sem, ami  a  nyelvtan tananyaghoz kapcsolta észrevétlenül is őket. Sajnos a helyesírási hibák nem kerültek korrigálásra  a lapon, de legalább a valóságot mutatja. Egy másodikos  tanuló  helyesírása   még nem hibátlan