Egy beszélgetőkör kapcsán indult a következő rész hasonlóságaink könyvében.
Születésnapi "buliról" mesélve rájöttek a gyerekek , hogy néhányuknak közel van az ünnepük egymáshoz. Én meg kicsit tovább gondoltam ezt a tényt, és összekapcsoltam a környeztismeret tananyag, évszakok körével, Így került bele a születésnapok évszakonkénti rendszerezése. Először elkészítették a születésnapok felosztását évszakok szerint, amihez megkerülhetetlen volt az évszakokhoz tartozó hónapok rögzítése. (megtanulni nem is olyan egyszerű abban az életkorban) Az évszak lapokat közösen készítették el azok a gyerekek, akik egy évszakban születtek.
Születésnapi "buliról" mesélve rájöttek a gyerekek , hogy néhányuknak közel van az ünnepük egymáshoz. Én meg kicsit tovább gondoltam ezt a tényt, és összekapcsoltam a környeztismeret tananyag, évszakok körével, Így került bele a születésnapok évszakonkénti rendszerezése. Először elkészítették a születésnapok felosztását évszakok szerint, amihez megkerülhetetlen volt az évszakokhoz tartozó hónapok rögzítése. (megtanulni nem is olyan egyszerű abban az életkorban) Az évszak lapokat közösen készítették el azok a gyerekek, akik egy évszakban születtek.
Ebben az osztályban óriási különbség volt a rajztudás terén a gyerekek között. Ahhoz, hogy közösen lehessen alkotni, ezt a különbséget át kellett hidalniuk. Amit nagyon ügyesen meg is oldottak a montázs technika alkalmazásával.
A közös alap létrehozásához még az irodalmi plusz is hozzá tartozott. Nagy Katalin írónő Kettőnk titka c. könyvéből hoztam ide nekik egy részletet. Ez nem volt része a tananyagnak. Egy akkoriban megjelent könyvről van szó . Viszont kapcsolható volt a másodikos irodalom anyag , család témaköréhez, Munkakártyákra rendezve , egy-egy aktualitáshoz kapcsolva, a könyv nagy részét elolvasták, feldolgozták a gyerekek.
De más könyvekben- ismeretterjesztő könyvekben is kerestem számukra az évszakokkal kapcsolatos szövegeket, amik a közös képen is helyet kaptak.
Mindegyik osztályomnál azt tapasztaltam, hogy nagy becsben voltak ezek a közös alkotású könyvek ,sokszor kézbe vették, nézegették őket.
De más könyvekben- ismeretterjesztő könyvekben is kerestem számukra az évszakokkal kapcsolatos szövegeket, amik a közös képen is helyet kaptak.
Mindegyik osztályomnál azt tapasztaltam, hogy nagy becsben voltak ezek a közös alkotású könyvek ,sokszor kézbe vették, nézegették őket.
Igen kedvelte ez az osztály a képfolytatásos technikát, amelyre ebben a részben is sok példát láthatunk. Ez a képalkotási mód minden osztályomban, nagyon kedvelt volt. Volt egy gyűjteményünk művészeti alkotásokből szép tájképekből, újságkivágásokból egy borítékban, amiből szabadon ki lehetett venni képet és folytatni , csak úgy kedvtelésből is-
Később még 2 képsorozattal bővült az évszakok egysége. Egy őszi kirándulás emlékeivel, s a téli hóesés mindent megváltoztató nagy örömével.
Az őszi kirándulás kötelező anyagrész környezismeret tantárgy keretében, Az , hogy vaddisznókat is lássunk ahhoz azonban kicsit messzebbre kellett mennünk, a Budakeszi Vadasparkba, ami akkortájt létesült.Nagy hatással volt rájuk.
Nagykovácsit körülvevő erdőkben is szép számmal vannak vaddisznók ma is, De mégsem vágyik az ember közvetlen találkozásra. A vadaspark kerítése mögül azonban jól megfigyelhető volt, e tiszteletet/félelmet kiváltó állat termete viselkedése, mozgása.
Ebben az osztályban igen hangsúlyos volt a gyerekekben a hóeséshez kapcsolódó pozitív élmények érzése. Itt is egy nagyon egyszerű technika volt segítségükre. A hóesés rajzban történő megjelenítése általában sötét lapon ajánlott. Ugyanakkor a valóság azonban mégiscsak az, hogy a hóesést nappal élvezzük igazán, s ilyenkor viszont a szürke különböző árnyalata vesz körül minket.
Ezért én egyszerű csomagolópapír alapot ajánlottam, mikor rajzból ez volt a téma. Ez annyira megtetszett nekik, hogy utána szabad rajzaikban is ehhez folyamodtak, ha hóesést akartak megjeleníteni. Nem maradt ki egy kis hangulatos szógyűjtés sem, ami a nyelvtan tananyaghoz kapcsolta észrevétlenül is őket. Sajnos a helyesírási hibák nem kerültek korrigálásra a lapon, de legalább a valóságot mutatja. Egy másodikos tanuló helyesírása még nem hibátlan
Ezért én egyszerű csomagolópapír alapot ajánlottam, mikor rajzból ez volt a téma. Ez annyira megtetszett nekik, hogy utána szabad rajzaikban is ehhez folyamodtak, ha hóesést akartak megjeleníteni. Nem maradt ki egy kis hangulatos szógyűjtés sem, ami a nyelvtan tananyaghoz kapcsolta észrevétlenül is őket. Sajnos a helyesírási hibák nem kerültek korrigálásra a lapon, de legalább a valóságot mutatja. Egy másodikos tanuló helyesírása még nem hibátlan