Ebben a részben a matematika területén használt munkakártyákról lesz szó. Szemelvények, kedv csinálók csupán.
A tantárgy alapjainak lerakásakor nagy szerepet kaptak a munkakártyák , s ahogy bővült a tantárgy ismeretanyaga, úgy követte azt a munkakártyák stílusbeli változása is.
A matematikában a nyomtatott szöveg értelmezéséhez kapcsolódó részt én mindig kicsit később kezdtem tanítani első osztályban, mint általában szokás. Csak akkor, amikor már az összes betűt ismerték tanítványaim, - (ami nem azt jelentette, hogy szóban nem foglalkoztunk szeptember és december között matematikai feladatokkal Ez idő alatt megtanulták a számok és műveleti jelek értelmezést, írását. Kialakult biztos számfogalmuk 10-es körben nagy gyakorlatot szerezve abban, hogy hogyan lehet számokkal, jelekkel kifejezniük azt, amit szavakkal elmondtak, vagy hallottak).
Szöveges feladatokat csak az után adtam a kezükbe, hogy ismerték a betűket és el tudták olvasni -legalább szótagoló szinten - az eléjük kerülő szöveget.
Az első ilyen munkakártyákon számozás is található. A számmal keleltt jelölniük, hogy melyiket választották elvégzére. Két szinten lehetett ezekkel a munkakártyákkal foglalkozni. Volt egy kötelező rész. az volt a betűjeles és egy csillagos rész ami már nem volt kötelező, de a tapasztalatom az volt, hogy sokan elvégezték azokat a feladatokat is, legfeljebb segítséget kértek hozzá társuktól vagy tőlem. Persze a feladatokat szándékosan úgy állítottam össze, hoyg legyne benen egy kis távlat, ami gondolkodásra késztetett, nem csupán mechanikus számolásra , és válaszadásra konicionált
Egyéni fejlesztésnél is elég volt csak visszatekinteni arra , hogy meddig jutott el a munkakártyákban tanulóm, s máris lehetett azzal foglalkozni ami számára problémát jelentett- Sokszor társuk segítségét kérték , vagy akár együtt értelmezve oldották meg ezeket a feladatokat. Így a feladatok mégiscsak eljutottak mindenkihez. Akkor amikor már készen állt a tanuló arra, hogy beépítse saját tudásrendszerébe.
A munkakártya tehát a differenciálásra is kiváló eszköz volt. s mint egy tankönyv megőrizte a legfontosabb ismeretanyagot.
A tantárgy alapjainak lerakásakor nagy szerepet kaptak a munkakártyák , s ahogy bővült a tantárgy ismeretanyaga, úgy követte azt a munkakártyák stílusbeli változása is.
A matematikában a nyomtatott szöveg értelmezéséhez kapcsolódó részt én mindig kicsit később kezdtem tanítani első osztályban, mint általában szokás. Csak akkor, amikor már az összes betűt ismerték tanítványaim, - (ami nem azt jelentette, hogy szóban nem foglalkoztunk szeptember és december között matematikai feladatokkal Ez idő alatt megtanulták a számok és műveleti jelek értelmezést, írását. Kialakult biztos számfogalmuk 10-es körben nagy gyakorlatot szerezve abban, hogy hogyan lehet számokkal, jelekkel kifejezniük azt, amit szavakkal elmondtak, vagy hallottak).
Szöveges feladatokat csak az után adtam a kezükbe, hogy ismerték a betűket és el tudták olvasni -legalább szótagoló szinten - az eléjük kerülő szöveget.
Az első ilyen munkakártyákon számozás is található. A számmal keleltt jelölniük, hogy melyiket választották elvégzére. Két szinten lehetett ezekkel a munkakártyákkal foglalkozni. Volt egy kötelező rész. az volt a betűjeles és egy csillagos rész ami már nem volt kötelező, de a tapasztalatom az volt, hogy sokan elvégezték azokat a feladatokat is, legfeljebb segítséget kértek hozzá társuktól vagy tőlem. Persze a feladatokat szándékosan úgy állítottam össze, hoyg legyne benen egy kis távlat, ami gondolkodásra késztetett, nem csupán mechanikus számolásra , és válaszadásra konicionált
Egyéni fejlesztésnél is elég volt csak visszatekinteni arra , hogy meddig jutott el a munkakártyákban tanulóm, s máris lehetett azzal foglalkozni ami számára problémát jelentett- Sokszor társuk segítségét kérték , vagy akár együtt értelmezve oldották meg ezeket a feladatokat. Így a feladatok mégiscsak eljutottak mindenkihez. Akkor amikor már készen állt a tanuló arra, hogy beépítse saját tudásrendszerébe.
A munkakártya tehát a differenciálásra is kiváló eszköz volt. s mint egy tankönyv megőrizte a legfontosabb ismeretanyagot.
Az által, hogy a szöveges feladatokat az első perctől kezdve, csak úgy tudták megoldani, hogy először is el kellett olvasniuk, rászoktatta őket a pontos szövegolvasásra és értelmezésre a matematika tantárgyban (is). Így Freinet-s osztályaimban egyáltalán nem jelentkezett, az az általános probléma, amit minden tanító ismer, hogy a szöveges feladatok önálló olvasása, önálló értelmezése komolyan visszaveti diákjaik teljesítményét.
Jól használhatók voltak ezek a munkakártyák arra is, hogy magyarázatként, szemléltetőként bármikor elérhetők legyenek a tanulóknak, mint pl. a szorzás lényegének megértését szolgáló munkakártyák itt.
Később, a nem tisztán Freinet módszerrel tanított osztályaimban is használtam ezeket a kártyákat, s azt tapasztaltam, hogy a szöveges feladatok megoldását náluk is fejlesztette, s örömmel foglalkoztak a szöveges feladatokkal, akkor is, ha más területen esetleg problémáik voltak.
Jól használhatók voltak ezek a munkakártyák arra is, hogy magyarázatként, szemléltetőként bármikor elérhetők legyenek a tanulóknak, mint pl. a szorzás lényegének megértését szolgáló munkakártyák itt.
Később, a nem tisztán Freinet módszerrel tanított osztályaimban is használtam ezeket a kártyákat, s azt tapasztaltam, hogy a szöveges feladatok megoldását náluk is fejlesztette, s örömmel foglalkoztak a szöveges feladatokkal, akkor is, ha más területen esetleg problémáik voltak.
A matematikai munkakártyákon is nagy szerepe van a képanyagnak, mert segíti a tanulót az értelmezésben, a feladat "elképzelésében"
Aktivitásra szólít, nemcsak számolásra, hanem tervezésre, a képzelet, a próbálgatás, gondolkodás működtetésre inspirálja.
Az itt ulsónak választott munkakártyám már a kapcsolatteremtést is konkrétan megcélozta a képzőművészet és a matematika között
Én ezt akkor csak érzésből, a saját tanuló éveim, saját tanulási módszereim alapján ,valamint Freinet pedagógiai elveinek addigi ismeretei alapján készítettem és használtam.
S igen meglepődtem mikor ugyanezt egy tudományos cikkben láttam viszont pár év múlva.
Az, maga is érdekes azonban, ahogy ez a cikk a kezembe került. Egyik akkori tanítványom nagymamájától kaptam elismerésként, köszönetképp munkámért. Ő pedig tudományos területen dolgozott, kutatóként. Máig a legfontosabb visszajelzések között tartom számom, s skkor megerősített abban, hogy fontosak ezek a képes munkakártyák. segítika tanulót a feladatok értelmezésében. A képzelő erőt először segíteni kell, pl képekkel ahhoz, hogy az később önállóan tudjon működni.
A cikk a Fizikai szemle 1993/2. számában jelent meg a Vélemények rovatban Robert S. Root-Bernstein: A tudományban rejlő művészet címmel (74-76). Részlet a cikkből:
Aktivitásra szólít, nemcsak számolásra, hanem tervezésre, a képzelet, a próbálgatás, gondolkodás működtetésre inspirálja.
Az itt ulsónak választott munkakártyám már a kapcsolatteremtést is konkrétan megcélozta a képzőművészet és a matematika között
Én ezt akkor csak érzésből, a saját tanuló éveim, saját tanulási módszereim alapján ,valamint Freinet pedagógiai elveinek addigi ismeretei alapján készítettem és használtam.
S igen meglepődtem mikor ugyanezt egy tudományos cikkben láttam viszont pár év múlva.
Az, maga is érdekes azonban, ahogy ez a cikk a kezembe került. Egyik akkori tanítványom nagymamájától kaptam elismerésként, köszönetképp munkámért. Ő pedig tudományos területen dolgozott, kutatóként. Máig a legfontosabb visszajelzések között tartom számom, s skkor megerősített abban, hogy fontosak ezek a képes munkakártyák. segítika tanulót a feladatok értelmezésében. A képzelő erőt először segíteni kell, pl képekkel ahhoz, hogy az később önállóan tudjon működni.
A cikk a Fizikai szemle 1993/2. számában jelent meg a Vélemények rovatban Robert S. Root-Bernstein: A tudományban rejlő művészet címmel (74-76). Részlet a cikkből: