A legismertebb munkakártya fajta a különböző manuális alkotáshoz szükséges "művelet sor", ismertető / emlékeztető.
Ez az, ami manapság már széles körben használt -többnyire könyv vagy füzetecske formában kapható segédeszköz. Habár nem kifejezetten az iskolai oktatást célozta meg , viszont egy Freinet osztály könyvtárban kiváló eszköz lehet arra, hogy a gyerekek tárgy alkotását technikai módon segítsék.
A '90-es évek elején ezekből a könyvecskékből még alig lehetett látni, talán egy-két origami könyv kivételével. Így amikor egy új technikát mutattam , akkor arról egy nagyon egyszerű kártyát is készítettem EMLÉKEZTETŐÜL, hogy bármikor elővehető lehessen számukra. (pl. a képen látható géz lappal történő festésre emlékeztető munkakártya, ami a hátterek kialakításának praktikus és jó eszköze volt. Vagy a nyomat és a , gipszforma készítés kártyái. .)
Ezért ezek a munkakártyák nagyon egyszerűek, sokszor még műveleti rajzot sem tartalmaznak, csupán visszautalnak képi módon egy korábban közösen végzett tevékenységre. Más kollégáknál, viszont igazán szépen megkomponált, minden részletében jól kidolgozott megvalósulásával találkoztam.
Ehhez a kategóriához sorolnám viszont azokat a
munkakártyáimat, amelyek valamilyen játékot őriznek. Ezekkel lehet egyedül vagy csoportosan is játszani. Igen kedvelt volt diákjaim körében, pedig csupán bizonyos gyakorlási tevékenységekre találtam ki. (pl olvasás, írás, szabály tartás) Szívesen használták szabadidőben játék gyanánt
Az egyik szó lánc alkotásra használt (olvasási ) gyakorlat.
A másik itt bemutatott munkakártya pedig kreatív vers írásra használható. Jelen esetben egy költemény az alap, amely az akkori Kincskereső c. folyóirat egyik számában jelent meg. Ezt a technikát feltűnően kedvelte minden osztályom, s maguk is választottak verseket, s lemásolva, szavakra vágva új versekké formáltak.
Ez ugyan nem Freinet találmánya,
hanem a XX. sz. dadaista íróinak egyik kísérletező -tapogatózó út kereséséhez köthető. Én a Búbánatvölgyi Freinet táborban ismerkedtem meg vele , remekül bevált, beillett a szabad szövegalkotási technikáink sorába.
Freinet számára kiemelten fontos volt a gondolatoknak, érzelmeknek másokkal történő megosztása osztályaiban. Diákjait arra ösztönözte, hogy a nekik legjobban tetsző témákról írjanak, akár megtörtént, vagy elképzelt dolog volt az. Meghatározott ritmus szerint -minden nap- megkívánta, hogy a gyerekek bemutassák legkedvesebb szövegeiket
Celestin
Freinet et Ecole Moderne : Simone Baniol és Marin 1988 Párizs- Ősz Gabriella
fordítása 30.old
Ezzel én teljes mértékben tudtam azonosulni, s kerestem az ehhez vezető könnyen megvalósítható formákat is.