Munkakártyákról bővebben 4.rész

A legismertebb  munkakártya fajta   a különböző manuális alkotáshoz szükséges  "művelet sor",  ismertető / emlékeztető.
Ez az,  ami manapság már   széles körben  használt -többnyire könyv vagy  füzetecske  formában  kapható segédeszköz. Habár nem  kifejezetten az iskolai oktatást célozta meg , viszont  egy  Freinet  osztály  könyvtárban  kiváló eszköz lehet arra, hogy a gyerekek tárgy alkotását technikai   módon segítsék.
A '90-es  évek elején ezekből a könyvecskékből még alig lehetett   látni, talán egy-két origami könyv kivételével. Így amikor egy új technikát mutattam  , akkor arról egy nagyon egyszerű kártyát is készítettem EMLÉKEZTETŐÜL, hogy  bármikor   elővehető lehessen számukra. (pl. a képen látható géz lappal  történő  festésre emlékeztető munkakártya, ami a hátterek kialakításának praktikus és jó  eszköze volt. Vagy a nyomat és a  , gipszforma készítés kártyái. .)
Ezért  ezek  a munkakártyák  nagyon egyszerűek, sokszor még műveleti rajzot sem tartalmaznak, csupán visszautalnak képi módon  egy  korábban közösen  végzett  tevékenységre.     Más kollégáknál, viszont igazán szépen megkomponált, minden  részletében jól kidolgozott megvalósulásával találkoztam.
 
Ehhez a kategóriához sorolnám  viszont azokat a
munkakártyáimat, amelyek valamilyen játékot őriznek. Ezekkel lehet egyedül vagy csoportosan is  játszani.  Igen kedvelt   volt  diákjaim  körében,  pedig csupán bizonyos   gyakorlási tevékenységekre  találtam ki. (pl olvasás, írás,  szabály tartás) Szívesen  használták szabadidőben  játék gyanánt
 
Az egyik szó lánc alkotásra használt (olvasási ) gyakorlat.
 
A másik itt bemutatott  munkakártya pedig  kreatív  vers írásra használható. Jelen esetben egy  költemény  az alap, amely az akkori Kincskereső c. folyóirat egyik számában jelent meg. Ezt a technikát  feltűnően kedvelte  minden  osztályom, s  maguk is választottak  verseket, s lemásolva, szavakra vágva   új  versekké  formáltak.
Ez  ugyan nem Freinet találmánya,
hanem a  XX. sz. dadaista íróinak egyik kísérletező -tapogatózó út kereséséhez  köthető. Én a Búbánatvölgyi Freinet táborban ismerkedtem meg vele , remekül bevált, beillett a szabad szövegalkotási  technikáink sorába.
 
 
Freinet számára kiemelten  fontos volt a gondolatoknak, érzelmeknek  másokkal  történő megosztása   osztályaiban. Diákjait arra  ösztönözte, hogy a nekik legjobban tetsző témákról írjanak, akár megtörtént, vagy elképzelt dolog volt az. Meghatározott ritmus  szerint  -minden  nap- megkívánta, hogy a gyerekek bemutassák legkedvesebb szövegeiket
Celestin Freinet et Ecole Moderne : Simone Baniol és Marin 1988 Párizs- Ősz Gabriella fordítása 30.old
Ezzel én teljes mértékben  tudtam azonosulni, s kerestem  az ehhez  vezető  könnyen  megvalósítható formákat is.