Munkakártyákról bővebben 3.rész

Harmadik évfolyamtól az irodalom és   történelem összekapcsolódása  igen kedvelt anyag rész., Ma már a tankönyvek gazdag képzőművészeti alkotásokkal és  fotókkal  bővítetten tárják a gyerekek  elé a  korszakokat, ami bizonyára  kedveltebbé, érdekesebbé teszi ezt az  anyag részt, de úgy látom, hogy a   a '90-es évek elején készített munkakártyaim többet  adtak a gyerekek  számára ennél.  

Ennek illusztrálására most a Nemzeti  dalhoz készített, munkakártyákat   veszem sorra.

Mivel a munkakártyák  egyszerre  kerültek bemutatásra, így a  rajta  lévő kép anyag - egymás mellettiségükkel széles skálán mozgó vizuális  ismeret anyagot  tartalmaz. Egyrészt a  kor történeti, másrészt a  karakter ábrázolásban és  jelenre  utaló átkapcsolásokkal  (Nemzeti múzeum, zászló) "szólította"  meg  a gyerekeket.
Másrészt a feladatokat úgy állítottam össze, hogy azok mindegyike   kapcsolatban legyen  a Nemzeti dallal, de más - más aspektusból közelítse  meg azt.
Így  mindenki megtalálhatta azt, a - neki leginkább megfelelő-  megközelítési módot, ami személyes élménnyé  emelhette  számára ezt - az amúgy kötelező, és teljes  egészében- - megtanulandó  költeményt.

Március 15-t már  addigra sokszor  megünnepelték  a gyerekek  az óvodától kezdve, viszont a tapasztalatom az volt, hogy  ismereteik e téren  teljes mértékben összekeveredtek  más   nemzeti ünnepek eseményeivel, korszakot és műveket, eseményeket tekintve is. Persze ez természetes , hiszen csak az ünnepléshez kötődő élmények, ismeretek halmazából  kiemeltek valamit ami  számukra  fontosabb, meghatározóbb   volt a többinél.

Én azt céloztam meg ezekkel a kártyákkal, hogy válasszanak kedvük szerint egy utat, amit bejárva sajátjukká tehetik, így  mélyebben rögzíthetik a műhöz kapcsolható ismereteiket. Ez egy  fordított  út,  fordított megközelítés mód. Először legyen  egy élmény (vizuális, auditív,  feladatbeli) s annak kapcsán jöjjön be  a mű ami tanulandó tananyag.

Lehetett ez  zenei kapcsolat
Belső-kép kapcsolat
Hangulati - érzelmi kapcsolat
Vizuális élmény kapcsolat
Elemző-analizáló kapcsolat.
Mindegy. A lényeg, hogy személyes legyen ez a kapcsolat. Róla szóljon, az Ő saját   világához kapcsolódjon.

S mivel a kész produktumok bemutatásra, ismertetésre kerültek, az is   rögtön látható, tapasztalható volt, hogy  hány féle képen  viszonyulunk ugyanahhoz a témához. Így a tolerancia gyakorlottá, az élet természetes részé vált.  S minden  ilyen   egység azt   mutatta meg számunkra, hogy mennyivel gazdagabbak vagyunk a   sokféleségünkkel, mintha  csak egy megoldási mód lenne az igazán jó  válasz.

Az persze nem volt  kérdés, hogy a verset meg kellett tanulni, sőt akár  többet is az adott témához kötődően.  A vers tanulás technikája  azonban már egy  másik kérdés. Ha megvan  a szándék, a vágy,  vagy  akárcsak elvárás , akkor  azt  is meg kell tanítani, a gyerekeknek, hogy  hogyan lehet egy  verset hatékonyan, könnyen  megtanulni. S ez a  technika  nem  feltétlen a végnélküli újra olvasások módszere. De erről majd  egy másfajta munkakártya  kapcsán  esik szó a későbbiekben