Negyedik osztályban olyan technikai szinten olvastak tanulóim ( mindannyian), hogy a tankönyv anyagát már gyakran ki lehetett pótolni más irodalmi anyaggal. Akkoriban volt egy nagyon színvonalas irodalmi folyóirat (Kincskereső), épp ennek a korosztálynak . Így onnan választottam a kiegészítő írásokat az osztály számára.
A szöveg alatt megjelenő pár feladat az én céljaimat szolgálták, hogy lássam mennyire értették meg szöveget tartalmilag. Ezek nagyon egyszerű, mindenki számára teljesíthető feladatok voltak már ekkorra. Az hogy a válaszokat írásban kértem, az írás gyakorlásának voltak eszközei. A megoldásokat természetesen füzeteikben ellenőríztem, mialatt Ők a - jelenleg 2 - munkakártya feladait átolvasva, s meghozva saját döntésükket, hogy melyiket választják. annak megoldásával voltak elfoglalva.
Az irodalmi/ történelmi anyagok számtalán megnyilvánulásra adtak módot, s ez számukra teljesen természetes is volt már. Nekem, meg az volt fontos ebben a folyamatban, hogy a feladat maga legyen érdekes, és lehetőséget adjon számukra valamilyen csoportos, vagy épp önálló, elmélyülős tevékenységre. Foglakozzanak érzéseikkel, amik az adott írás nyomán feljöttek bennük. Amikor ők elkészültek a feladattal ( ez időkorlátok közé volt szorítva,), következett az eredmények bemutatása. Felovasták írásaikat, -mindenki- , s ha voltak csoportok amik a feladat megoldása köré szerveződtek akkor ők bemutatták produktumukat. A sok, spontán módon létrejött csoportmunka nyomán megtanultak feladatra szerveződve egymással jól együttműködni.
Mivel a közös érdeklődés volt az, ami, a csoportokat alkalmilag ily módon létrehozta, állandóan változott a csoportok összetétele, s ezzel együtt, együttműködési technikáik nagyon sokat fejlődött. Vitatkoztak, megbeszéltek minden lényeges elemet a munka során. Majd mikor összeállt, amit elképzeltek, jöhetett az "előadás" Az irodalmi vagy történelmi anyag így élővé vált számukra. Személyesen kötődtek hozzá. Mindenki talált / kapott szerepet ha részt akart venni a közös munkában.
De aki egyedül akart a saját gondolataival dolgozni annak is módja volt erre ,mert feladatok összeállításánal erre mindig külön ügyeltem.
De aki egyedül akart a saját gondolataival dolgozni annak is módja volt erre ,mert feladatok összeállításánal erre mindig külön ügyeltem.