öÖ-őŐ betű 1.nap

Tizenegyedik nap
öÖ-őŐ betű 
ismerkedés

Bár a  mai nap egy új betűvel való  ismerkedés napja, mégis   "blattolással" kezdjük.
 a szokott módon

o ó  a  Ó  Á  a  o  á  ó  o  a   a  á  o  ó   a  á   á  ó  a  a  á  Ó  á  a  o  ó Á  A  a   o  A  Ó  a  á   ó  A  O  a  á  o  Á  a o  o   á  O   A  a   á  o ... stb

valamint

oá   áó   áa  AA   OO   ÁO   aó   OÁ  ÁA  óo   ao   ÓA  oó  áa   Ao  oa  ÁÓ  aa   ao    ÁÓ   oó    Óa    oÓ   aa   oa   Óo   oa  aá  Áa  oá ... stb

 
Egy új betűvel történő ismerkedés mindig új  lendületet, izgalmat, várakozást hoz  a gyermek(ek) életében. 
S nekem is  megdobogtatja mai  napig a szívemet. Ugyanolyan izgalom, lelkesedés   jár  át ma is, mint régen. Egy új betű , az új lehetőség. Fontos  mérföldkő minden egyes új betű. Általa megváltozik az addig ismert  világ. Lehetőségek tárháza tárul fel. Így tehát  az ember   betűkként megél egy - egy csodát. Talán ezért ilyen felemelő és serkentő is egyben. 
 
A most következő ö-ő betűk nem tartoznak a könnyen  megtanulhatók közé - bár  egyszerűnek  tűnik - két pont vagy vagy két vessző  nem nagy különbség az
"o"-hoz képest , így első ránézésre.
 
 
S valóban grafikai szinten  tényleg csak ennyit kell megjegyezni, ráadásul a  nagy  és kisbetű között csak méretbeli különbség van, tehát egy gonddal kevesebb. S  a vessző-ről , már az "ó" nál  megtanulták a gyerekek, hogy  a hosszabb hangzást jelöli.
 
Ez mind így is van, de egyrészt beléphet a homogén gátlás, bár ezt könnyű legyűrni, viszont ott van az igazi  nagy próbatétel, az " ö " tudatos képzése. (Persze a többség  tudja már használni, de tudatosan megformálni ezt a hangot, azért az más dolog.)  
 
Az "o" betűhöz képest, egy leheletnyit engedni kell az ajkak szorításából, -azaz kicsit elhúzni- és a nyelvet az alsó fogsorhoz  kell támasztani.
 
Ezt a kettős  változást aztán két ponttal a betű fölött , meg is jelenítjük, s lesz belőle "ö" hangunk betűképe.
 
Mint eddig mindig, most is  a képoldal megnézésével kezdünk.
Ez a képoldal sem tartalmaz sokféle képet, mert nehéz ehhez a hanghoz olyan  szavakat találni ami bármelyik 6-7 éves  korú számára  ismert lehet.

Ezért  itt az öröm kifejézése és  öntés  cselekvése, valamint egy  őzről készült újságbeli kép  került a legszembetűnőbb helyre, és  legkülönbözőbb színű, meretű "ö-ő" betűk

Szervesen kötődik ehhez a mellette lévő betűrendszerező oldal is. Itt az egy hangulatos  őszi képpel és  egy örömteli öleléssel.
Ezek a képek ugyanúgy hozzátartoznak a szógyűjtéshez, mint a képoldal

A képek megtekintése után most is  a felidézés és  szógyűjtés következik

őz, őzike,
ősz, (kettős jelentéssel)
őszi (időjárás, gyümölcsök
öv, övek,
öltözködik
ölel, ölelés
öröm
önt
öt
ötös
öntöz
Ödön
Most van talán a legkevesebb  szavunk , de  ö-ő vel kezdődően   elég kevés  olyan szavunk van, ami egy 6-7 éves  gyereknek ismert lenne. (Ezek a szógyűjtések  egyébként is csoportokra jellemzően  fejlődnek, alakulnak)

Jöhet is a következő feladat a betűgyűjtés, és  szétválogatása rövid és hosszú csoportba
-a fenti betűgyűjtő oldalra. Egyúttal a pontozott  őzfej átrajzolása és kiszínezése.



Jó ha vannak  előre  összeválogatott szócsíkjaink (különböző újságokból, magazinokból).
Fontos az a  tevékenységgel összekapcsolódó folyamat is, ahogy kiválogatják  - számukra még ismeretlen  betűk környezetéből - azokat a betűket amelyekre szükségük van.


Használhatunk természetesen előkészített betűlapot is a betűgyűjtések helyének, rajzolásos  és ragasztásoso  feladatokhoz




















S persze nem maradhat el a tapogatható betűkkel  való gyakorlás-betűrögzítés is













 
Az időráfordítás jelentős része  itt most egyébként is  az o-ö közti különbség tudatosítására fordítandó. Az első napi gyakorlat ezért főként az o-ö , ó-ő   betűk megkülönböztetését tűzte  ki fő célként.  Nagyon nehéz ez a feladat s fontos, hogy  mindenkit egyénileg  meghallgassunk,  és bíztassunk. elismerjünk.