Tizenegyedik nap
öÖ-őŐ betű
ismerkedés
Bár a mai nap egy új betűvel való ismerkedés napja, mégis "blattolással" kezdjük.
a szokott módon
o ó a Ó Á a o á ó o a a á o ó a á á ó a a á Ó á a o ó Á A a o A Ó a á ó A O a á o Á a o o á O A a á o ... stb
valamint
oá áó áa AA OO ÁO aó OÁ ÁA óo ao ÓA oó áa Ao oa ÁÓ aa ao ÁÓ oó Óa oÓ aa oa Óo oa aá Áa oá ... stb
Egy új betűvel történő ismerkedés mindig új lendületet, izgalmat, várakozást hoz a gyermek(ek) életében.
S nekem is megdobogtatja mai napig a szívemet. Ugyanolyan izgalom, lelkesedés jár át ma is, mint régen. Egy új betű , az új lehetőség. Fontos mérföldkő minden egyes új betű. Általa megváltozik az addig ismert világ. Lehetőségek tárháza tárul fel. Így tehát az ember betűkként megél egy - egy csodát. Talán ezért ilyen felemelő és serkentő is egyben.
A most következő ö-ő betűk nem tartoznak a könnyen megtanulhatók közé - bár egyszerűnek tűnik - két pont vagy vagy két vessző nem nagy különbség az
"o"-hoz képest , így első ránézésre.
"o"-hoz képest , így első ránézésre.
S valóban grafikai szinten tényleg csak ennyit kell megjegyezni, ráadásul a nagy és kisbetű között csak méretbeli különbség van, tehát egy gonddal kevesebb. S a vessző-ről , már az "ó" nál megtanulták a gyerekek, hogy a hosszabb hangzást jelöli.
Ez mind így is van, de egyrészt beléphet a homogén gátlás, bár ezt könnyű legyűrni, viszont ott van az igazi nagy próbatétel, az " ö " tudatos képzése. (Persze a többség tudja már használni, de tudatosan megformálni ezt a hangot, azért az más dolog.)
Az "o" betűhöz képest, egy leheletnyit engedni kell az ajkak szorításából, -azaz kicsit elhúzni- és a nyelvet az alsó fogsorhoz kell támasztani.
Ezt a kettős változást aztán két ponttal a betű fölött , meg is jelenítjük, s lesz belőle "ö" hangunk betűképe.
Mint eddig mindig, most is a képoldal megnézésével kezdünk.
Ez a képoldal sem tartalmaz sokféle képet, mert nehéz ehhez a hanghoz olyan szavakat találni ami bármelyik 6-7 éves korú számára ismert lehet.
Ezért itt az öröm kifejézése és öntés cselekvése, valamint egy őzről készült újságbeli kép került a legszembetűnőbb helyre, és legkülönbözőbb színű, meretű "ö-ő" betűk
Szervesen kötődik ehhez a mellette lévő betűrendszerező oldal is. Itt az egy hangulatos őszi képpel és egy örömteli öleléssel.
Ezek a képek ugyanúgy hozzátartoznak a szógyűjtéshez, mint a képoldal
A képek megtekintése után most is a felidézés és szógyűjtés következik
őz, őzike,
ősz, (kettős jelentéssel)
őszi (időjárás, gyümölcsök
öv, övek,
öltözködik
ölel, ölelés
öröm
önt
öt
ötös
öntöz
Ödön
Most van talán a legkevesebb szavunk , de ö-ő vel kezdődően elég kevés olyan szavunk van, ami egy 6-7 éves gyereknek ismert lenne. (Ezek a szógyűjtések egyébként is csoportokra jellemzően fejlődnek, alakulnak)
Jöhet is a következő feladat a betűgyűjtés, és szétválogatása rövid és hosszú csoportba
-a fenti betűgyűjtő oldalra. Egyúttal a pontozott őzfej átrajzolása és kiszínezése.
Jó ha vannak előre összeválogatott szócsíkjaink (különböző újságokból, magazinokból).
Fontos az a tevékenységgel összekapcsolódó folyamat is, ahogy kiválogatják - számukra még ismeretlen betűk környezetéből - azokat a betűket amelyekre szükségük van.
Használhatunk természetesen előkészített betűlapot is a betűgyűjtések helyének, rajzolásos és ragasztásoso feladatokhoz
S persze nem maradhat el a tapogatható betűkkel való gyakorlás-betűrögzítés is
Az időráfordítás jelentős része itt most egyébként is az o-ö közti különbség tudatosítására fordítandó. Az első napi gyakorlat ezért főként az o-ö , ó-ő betűk megkülönböztetését tűzte ki fő célként. Nagyon nehéz ez a feladat s fontos, hogy mindenkit egyénileg meghallgassunk, és bíztassunk. elismerjünk.
Ez a képoldal sem tartalmaz sokféle képet, mert nehéz ehhez a hanghoz olyan szavakat találni ami bármelyik 6-7 éves korú számára ismert lehet.
Ezért itt az öröm kifejézése és öntés cselekvése, valamint egy őzről készült újságbeli kép került a legszembetűnőbb helyre, és legkülönbözőbb színű, meretű "ö-ő" betűk
Szervesen kötődik ehhez a mellette lévő betűrendszerező oldal is. Itt az egy hangulatos őszi képpel és egy örömteli öleléssel.
Ezek a képek ugyanúgy hozzátartoznak a szógyűjtéshez, mint a képoldal
A képek megtekintése után most is a felidézés és szógyűjtés következik
őz, őzike,
ősz, (kettős jelentéssel)
őszi (időjárás, gyümölcsök
öv, övek,
öltözködik
ölel, ölelés
öröm
önt
öt
ötös
öntöz
Ödön
Most van talán a legkevesebb szavunk , de ö-ő vel kezdődően elég kevés olyan szavunk van, ami egy 6-7 éves gyereknek ismert lenne. (Ezek a szógyűjtések egyébként is csoportokra jellemzően fejlődnek, alakulnak)
Jöhet is a következő feladat a betűgyűjtés, és szétválogatása rövid és hosszú csoportba
-a fenti betűgyűjtő oldalra. Egyúttal a pontozott őzfej átrajzolása és kiszínezése.
Jó ha vannak előre összeválogatott szócsíkjaink (különböző újságokból, magazinokból).
Fontos az a tevékenységgel összekapcsolódó folyamat is, ahogy kiválogatják - számukra még ismeretlen betűk környezetéből - azokat a betűket amelyekre szükségük van.
Használhatunk természetesen előkészített betűlapot is a betűgyűjtések helyének, rajzolásos és ragasztásoso feladatokhoz
S persze nem maradhat el a tapogatható betűkkel való gyakorlás-betűrögzítés is
Az időráfordítás jelentős része itt most egyébként is az o-ö közti különbség tudatosítására fordítandó. Az első napi gyakorlat ezért főként az o-ö , ó-ő betűk megkülönböztetését tűzte ki fő célként. Nagyon nehéz ez a feladat s fontos, hogy mindenkit egyénileg meghallgassunk, és bíztassunk. elismerjünk.