Tizedik nap
oO-óÓ betű
gyakorlása,
"titkosírás" készítése
A mai nap is, "blattolással" kezdődik, táblára írva (vagy füzetbe, ha egyénileg foglalkozunk valakivel.)
a á o ó Ó O Á A a o o ó á ó a Á o a Ó o A á ó a O á stb....
Majd az aá betű kapcsolatokkal folytatjuk
aá áa aa, áá aá áa aa ÁÁ aá AA áa aá Áa aÁ Áá AÁ aa stb......
Remélhetően ez már könnyen, de legalábbis gördülékenyebben fog menni, mint egy nappal korábban. Itt azonban még ne vegyük bele az oó betűket, mert az ennek a napnak az anyaga lesz.
Valószínűleg van némi elmaradás, az előző napok feladataiból ( saját betű emlékeztető rajz, Nagy méretű körvonalas betűk oÓ betűk színezése a füzetben, a szavakhoz rajzok készítése se biztos, hogy mindenkinek belefért az idejébe eddig.
Ez azonban nem is baj, mert a mai olvasás anyag minden gyerekkel külön foglalkozást igényel.
Belép a harmadik betű, ráadásul rövid és hosszú változattal a betűkapcsolásos olvasás feladatokhoz. Nem könnyű ez még , így az elején., de most olvashatnak először egy értelmes-ismert "szót" a gyereksírás hangutánzó szavát. S ez mindig nagy derültséget, és jókedvet hozott magával, egyuttal lendületet adotta többi hangkapcsolat olvasásáshoz is.
Ne felejtsük el, hogy a színvonalból nem engedhetünk, viszont, ha segítjük a gyakorlásában, ha látja érzi rajtunk, hogy örülünk minden egyes sikerének, akkor leküzdi egészen biztosan az előtte álló nehézségeket. Ne fukarkodjunk a napocskákkal, pontokkal, vagy bármilyen más pozitív, megerősítő jellel,
elolvasott sorai mellett, ha teljesítette az elvárt nívót.Ne felejtsük el, hogy a színvonalból nem engedhetünk, viszont, ha segítjük a gyakorlásában, ha látja érzi rajtunk, hogy örülünk minden egyes sikerének, akkor leküzdi egészen biztosan az előtte álló nehézségeket. Ne fukarkodjunk a napocskákkal, pontokkal, vagy bármilyen más pozitív, megerősítő jellel,
A nagybetűk beiktatása a kisbetűk közé talán nem túl szerencsés, de persze semmi akadálya nincs. Én ezt egy "titkosírás" játékkal valósítottam meg. Már 23 évvel ezelőtt is lehetett kapni jobb papír-írószerekben öntapadós betűket. ( manapság ugyanúgy utána kell járni, mert megy ki a divatból) Ezekből az öntapadós betűkből lehet készíteni betű sorokat, amit elrejthetünk egy (pl. az oroszlánhoz használt) papír zacskóban, s tanítványuknak, gyermekünknek csak úgy lesz látható, hogy mit rejtettünk el, ha bevonalkázza az előtte lévő papírt. S már kész is egyben az új olvasási gyakorlat. csupa nagybetűvel ( ő maga is készíthet természetesen ilyent)
Ollója minden elsős tanulónak van, viszont többnyire azért mégsem egyformák. színük, de alakjuk miatt sem.
Itt az ideje körvonal rajz készítésére. Így mindenki megörökítheti az Ő saját ollóját, beszínezheti, sőt megállapításokat fogalmazhatunk meg (matematika nyelven) arról, hogy milyen megoszlásban vannak piros, sárga kék, zöld ollók az osztályban. Összehasonlíthatjuk nagyságuk szerint. Ezek a tapasztalatok igen jól jönnek majd nekik később a matematika tantárgy tanulása terén .
S végezetül íme az o-ó betűhöz készített tanmenet részletem
Vannak oroszlánról szóló, vagy épp az óráról szóló mesék. Közül válogatva, egy kis meseolvasás pihentető és szituációs játékra inspiráló is egyben. Festhetünk vonatot "o" alakú füstkarikákkal közösen vagy egyenként is. Remek íráselőkésztő gyakorlat, - főleg- ha a helyes kerekítési irányt is megmutatjuk/kérjük hozzá.