oO-óÓ 3.nap gyakorlás

Tizedik nap
oO-óÓ betű
gyakorlása, 
"titkosírás" készítése

A  mai nap is,  "blattolással" kezdődik, táblára írva (vagy  füzetbe, ha  egyénileg foglalkozunk  valakivel.)

a  á  o  ó   Ó  O  Á  A  a  o  o  ó  á  ó  a  Á o  a  Ó  o  A  á  ó  a  O  á stb....

Majd az aá  betű kapcsolatokkal folytatjuk

aá  áa   aa,  áá  aá  áa   aa  ÁÁ  aá  AA  áa   aá   Áa  aÁ  Áá  AÁ  aa  stb...... 

Remélhetően ez már  könnyen, de  legalábbis  gördülékenyebben fog menni, mint egy nappal korábban. Itt azonban még ne  vegyük bele  az oó betűket, mert az  ennek a napnak az anyaga lesz.


Valószínűleg van némi elmaradás, az előző napok feladataiból ( saját  betű emlékeztető  rajz, Nagy méretű  körvonalas betűk oÓ betűk színezése a füzetben, a szavakhoz rajzok készítése se  biztos, hogy mindenkinek belefért az idejébe  eddig.
Ez azonban nem is baj,  mert  a mai olvasás  anyag  minden  gyerekkel külön foglalkozást igényel.
 
Belép a harmadik betű, ráadásul rövid és hosszú változattal a betűkapcsolásos olvasás feladatokhoz. Nem könnyű ez még , így az elején., de most olvashatnak először egy értelmes-ismert "szót" a  gyereksírás hangutánzó szavát. S ez mindig nagy  derültséget, és jókedvet  hozott magával, egyuttal lendületet adotta  többi  hangkapcsolat  olvasásáshoz is.


 Ne  felejtsük el, hogy  a színvonalból nem engedhetünk, viszont, ha segítjük a gyakorlásában, ha  látja érzi rajtunk, hogy örülünk minden  egyes  sikerének, akkor  leküzdi  egészen biztosan az előtte  álló  nehézségeket. Ne fukarkodjunk a napocskákkal, pontokkal, vagy  bármilyen más pozitív,  megerősítő jellel,
elolvasott sorai mellett, ha  teljesítette az elvárt nívót.
 
 
A nagybetűk beiktatása a kisbetűk közé talán nem  túl szerencsés, de persze semmi akadálya  nincs. Én ezt egy  "titkosírás" játékkal valósítottam meg. Már 23 évvel ezelőtt is lehetett kapni jobb papír-írószerekben öntapadós  betűket. ( manapság ugyanúgy utána kell  járni, mert megy ki a divatból) Ezekből  az öntapadós betűkből  lehet készíteni betű sorokat, amit elrejthetünk  egy  (pl. az oroszlánhoz használt) papír zacskóban, s tanítványuknak, gyermekünknek csak úgy   lesz látható, hogy mit rejtettünk el, ha  bevonalkázza  az előtte lévő papírt. S már kész is egyben  az  új olvasási gyakorlat. csupa nagybetűvel ( ő maga is készíthet  természetesen ilyent)
 
 
Sok óvodás ismeri az alábbi dalocskát, amit  feleleveníthetünk, vagy  épp megtaníthatunk.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ollója minden elsős  tanulónak van, viszont többnyire  azért mégsem egyformák.  színük, de  alakjuk miatt  sem.
 
 
 
Itt az ideje  körvonal rajz készítésére. Így  mindenki megörökítheti az Ő saját ollóját, beszínezheti, sőt megállapításokat fogalmazhatunk meg (matematika nyelven) arról, hogy milyen megoszlásban vannak  piros, sárga  kék, zöld  ollók az osztályban. Összehasonlíthatjuk nagyságuk szerint. Ezek a tapasztalatok  igen jól  jönnek majd nekik később  a matematika  tantárgy  tanulása terén .
 


Ne maradjon ki ebből  napból sem a  tapogatható betűkkel  történő gyakorlás.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
S végezetül  íme az o-ó betűhöz készített  tanmenet részletem

Vannak oroszlánról szóló, vagy épp  az óráról szóló mesék. Közül válogatva,  egy kis meseolvasás  pihentető és  szituációs játékra inspiráló is  egyben.  Festhetünk  vonatot  "o" alakú füstkarikákkal  közösen vagy egyenként is.  Remek íráselőkésztő gyakorlat, - főleg- ha  a helyes  kerekítési irányt is  megmutatjuk/kérjük hozzá.