tizenkettedik nap
öÖ-őŐ betű
rögzítése
Ez nap is az eddigiek átismétlésével, gyakorlásával kezdődik - a blattolással -. egy kis humorral, meglepetéssel fűszerezve
a á o ó ö ő Ő Ö Ó O Á A a ó á o Ő á a ö ő o ó Á a o ő á ó a ö ó a o ő o á a Ö Ó a ő á O a ö A ó ö á a á ő o stb ...
oá aö oá áó áó áó őó oa oő őö áa aó öő áo óö Öa Áő oö aö áo Öo Áő Aá oó Őá oó őá ao Öo Aó Őo Oa Öő stb.....
Majd az öő betű montázsképnek újbóli megnézése kapcsán az őzekre tereltem a szót.
Ki látott már közelről az erdőben, vadasparkban őzet?
Szeretné-e megsimogatni?
Ki ismer mesét vagy verset őzikéről?
Mekkora egy őz?
Mivel táplálkozik?
Számtalan kérdéssel lehet ezt közel hozni a gyerekekhez. Érzelmileg bizonyára sokuknak kedves, barátságos állat, így könnyű lesz rávenni Őket egy kis verstanulásra. Igaz még elolvasni nem tudják (de az óvodában sem tudták elolvasni az ott megtanult verseket), de egy előre kinyomtatott lappal és a rajta lévő színezhető őzikével és réttel oda "varázsolhatók" Weöres Sándor erdejébe.
A képre nem véletlenül nincs ráírva az "őz" szó. Feladatuk lesz ennek a szónak a kiszínezett őzike fölé történő saját kezű felírása. Melyhez a segítséget a következő lapon kapják meg.
Mivel egyre több időt vesz igénybe magának az olvasási feladatoknak, betűkereséseknek, ragasztásoknak az elvégzése , itt már fele részben nyomtatott oldallal könnyítettem rajzos feladataikon.
S hamár Ödön -nem véletlenül persze ez sem-
ne hagyjuk ki a Kaláka együttes, Tamkó Sirató Károly BÖRÖND ÖDÖN-jét sem, a You Tube jóvoltából ez mamár bármikor elérhető.
<iframe width="640" height="360" src=" https://www.youtube.com/embed/tCm40Q28Dx4?feature=player_detailpage" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
(Sőt, akár az egész Pelikán c. lemezt is vehetjük - aláfestő zenének)
ne hagyjuk ki a Kaláka együttes, Tamkó Sirató Károly BÖRÖND ÖDÖN-jét sem, a You Tube jóvoltából ez mamár bármikor elérhető.
<iframe width="640" height="360" src=" https://www.youtube.com/embed/tCm40Q28Dx4?feature=player_detailpage" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
(Sőt, akár az egész Pelikán c. lemezt is vehetjük - aláfestő zenének)
Színezhetik, s persze saját rajzaikkal is bővítendő. Valamint kerüljenek az ismert betűk alá /fölé azok, kivágott beragasztott másai. Ha esetleg erre nincs már idő , esetleg már kedv sem, az is jó, ha átszínezik az adott ismert betűt. ( Úgyis ez irányban kell majd haladni a sűrűsödő feladatok miatt.)
A következő feladatok sem ismeretlenek , magyarázni már nem nagyon kell nekik , de legyen mindig kéznél egy fehér lap amivel letakarhatják a még nem olvasott sorokat. S ne felejtsük el napocskáinkkal, pontjainkkal véleményünket is odarajzolni(nyomdázni) meghallgatásuk után. Még mindig soronként.
Viszont mostmár egyre kevesebb segítségre van szükéségük a felolvasást megelőző gyakorlás során, hiszen tudják melyik oldalon találják meg füzetükben azt a hívóképet ami segít az adott hang megtalálásában.
Amíg sorukra várnak, remek lehetőség az arra, hogy a már ismert feladatot önállóan elvégezzék ezen új feladat lapon.
Ezeknek a karikázós feladatlapoknak azonban van még egy funkciójuk. Mamár egyre több gyerek jön iskolába úgy, hogy tud olvasni (valamilyen szinten). Ezeken a lapokon gyakorolhatja az olvasást, mi viszont megismerhetjük azt, hogy melyik szinten áll az olvasás tudományának elsajátításában . tehát a differenciált feladat adásának is jó eszköze . (olvasástechnika, értelmezés, ebből elágazó, egyéni haladást segítő feladatok adására is .)
Ezeknek a karikázós feladatlapoknak azonban van még egy funkciójuk. Mamár egyre több gyerek jön iskolába úgy, hogy tud olvasni (valamilyen szinten). Ezeken a lapokon gyakorolhatja az olvasást, mi viszont megismerhetjük azt, hogy melyik szinten áll az olvasás tudományának elsajátításában . tehát a differenciált feladat adásának is jó eszköze . (olvasástechnika, értelmezés, ebből elágazó, egyéni haladást segítő feladatok adására is .)
Az ALMAFÁS JÁTÉKUKAT is ki lehet bővíteni az új betűkkel, mondjuk barackokon, s máris a betűfelismerés gyakorlását végzik társasjátékként.
(aA betű 3. nap)
(aA betű 3. nap)
De lehet rajzolni egyedül, vagy kettesben őszi táját, őzeket, őszi leveleket.
Unatkozni, mással, mint a betűkkel foglalkozni nyílvánvalóan nem volt idejük, s tapasztalatom szerint kedvüket is lelték benne.
S bár a 24-25 fő osztályaimban egy halk alapzaj mindig volt ebben az időben, az sosem volt zavaró, s a fegyelmezés, mint pedagógia kategória egyszerűen eltűnt. Persze voltak konfliktusok időnként, de azokat az ember akkor, és ott helyben, az érintett személyekre vonatkozóan "kezelte" .Sokszor az érintetteken kívül, más észre sem vette, hogy valami fennakadás volt, mert elmélyülten a saját munkájával volt elfoglalva.