öÖ-őŐ 2.nap


 
tizenkettedik nap
öÖ-őŐ betű
rögzítése

Ez  nap is  az eddigiek  átismétlésével, gyakorlásával kezdődik - a blattolással -. egy kis  humorral, meglepetéssel  fűszerezve

a á o ó ö ő  Ő Ö  Ó  O  Á  A  a  ó  á  o  Ő  á  a  ö  ő  o  ó  Á  a  o ő á  ó  a  ö  ó  a  o  ő  o  á  a  Ö  Ó   a  ő  á  O  a   ö  A  ó  ö  á  a  á  ő  o stb ... 

oá  aö  oá  áó  áó  áó  őó  oa  oő  őö  áa   aó  öő  áo  óö  Öa  Áő  oö aö  áo  Öo  Áő   Aá   oó  Őá   oó  őá  ao  Öo  Aó  Őo  Oa  Öő  stb.....

Majd  az öő betű montázsképnek  újbóli megnézése kapcsán az őzekre  tereltem a  szót.
Ki látott már közelről az erdőben, vadasparkban őzet?
Szeretné-e megsimogatni?
Ki ismer mesét vagy verset őzikéről?
Mekkora  egy őz?
Mivel táplálkozik?









Számtalan kérdéssel lehet  ezt közel hozni  a gyerekekhez. Érzelmileg bizonyára  sokuknak kedves, barátságos állat, így könnyű lesz  rávenni Őket  egy kis  verstanulásra. Igaz még elolvasni nem tudják (de az óvodában sem tudták elolvasni az ott megtanult verseket), de egy előre kinyomtatott  lappal  és a rajta lévő színezhető őzikével és réttel oda "varázsolhatók" Weöres Sándor erdejébe.
A képre  nem  véletlenül nincs  ráírva az "őz" szó. Feladatuk lesz ennek a szónak a kiszínezett  őzike  fölé történő saját kezű felírása. Melyhez a segítséget a következő  lapon kapják meg.

Mivel egyre több időt vesz igénybe   magának  az olvasási   feladatoknak, betűkereséseknek, ragasztásoknak az elvégzése , itt már fele  részben  nyomtatott  oldallal könnyítettem  rajzos feladataikon.
 
 S hamár Ödön -nem véletlenül persze  ez sem-
ne hagyjuk ki a  Kaláka  együttes, Tamkó Sirató Károly BÖRÖND ÖDÖN-jét sem,  a You Tube jóvoltából ez mamár bármikor elérhető.

<iframe width="640" height="360" src=" https://www.youtube.com/embed/tCm40Q28Dx4?feature=player_detailpage" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
 (Sőt, akár az egész Pelikán c. lemezt is   vehetjük - aláfestő zenének)
 
Színezhetik, s persze  saját  rajzaikkal is   bővítendő. Valamint kerüljenek az ismert betűk alá /fölé azok,  kivágott beragasztott másai. Ha esetleg erre nincs már idő , esetleg már kedv sem,  az is jó, ha  átszínezik az  adott   ismert  betűt.  ( Úgyis  ez irányban kell majd  haladni a sűrűsödő feladatok miatt.)
 
 
 
A következő feladatok sem ismeretlenek , magyarázni már  nem nagyon kell  nekik , de legyen mindig kéznél egy  fehér  lap amivel letakarhatják a még nem olvasott sorokat. S ne  felejtsük el napocskáinkkal, pontjainkkal véleményünket is  odarajzolni(nyomdázni) meghallgatásuk után. Még mindig soronként.
 
Viszont mostmár  egyre kevesebb segítségre  van szükéségük a felolvasást megelőző gyakorlás  során, hiszen  tudják melyik oldalon találják meg  füzetükben azt a hívóképet ami segít az adott hang  megtalálásában.
 
Amíg sorukra  várnak, remek  lehetőség  az arra, hogy a már ismert  feladatot  önállóan elvégezzék  ezen új feladat lapon.

Ezeknek a karikázós feladatlapoknak azonban van még egy funkciójuk. Mamár  egyre több  gyerek  jön iskolába úgy, hogy tud olvasni (valamilyen  szinten). Ezeken a lapokon gyakorolhatja az olvasást, mi viszont  megismerhetjük azt, hogy melyik szinten áll az olvasás tudományának elsajátításában . tehát  a differenciált feladat adásának is jó eszköze . (olvasástechnika, értelmezés, ebből  elágazó, egyéni haladást segítő feladatok adására is .)
 
Vagy  gyakorolják társaikkal a a tapogatós betűkkel,   azok hangoztatását,
 
Az ALMAFÁS JÁTÉKUKAT  is ki lehet  bővíteni az új betűkkel, mondjuk barackokon, s  máris  a betűfelismerés  gyakorlását végzik társasjátékként.
 (aA betű 3. nap)
 
De lehet  rajzolni egyedül, vagy kettesben őszi táját,  őzeket, őszi leveleket.
 
Unatkozni, mással, mint a betűkkel foglalkozni  nyílvánvalóan nem volt   idejük, s tapasztalatom szerint kedvüket is lelték benne.
 
S bár a  24-25 fő osztályaimban egy halk  alapzaj mindig volt ebben az időben, az  sosem volt zavaró, s  a fegyelmezés, mint pedagógia  kategória egyszerűen eltűnt. Persze voltak  konfliktusok  időnként, de azokat az ember akkor, és ott helyben, az érintett személyekre vonatkozóan  "kezelte" .Sokszor  az érintetteken  kívül, más  észre sem vette, hogy  valami fennakadás volt, mert  elmélyülten a  saját   munkájával  volt  elfoglalva.