aA betű 3. nap



aA betű
gyakorlása
társasjátékkal,
egyéni feladatokkal

Ez  a nap  még kizárólag az  aA  betű gyakorlásáról szól. Akár egy  egész osztályt tanítunk, akár  egyénileg foglalkozunk  valakivel, biztosan  szükség van  még valamelyik  rögzítési terület  megerősítésére .
Legfontosabbnak persze a  hang-betű  azonosítás tűnik, s ha ez jól megy  akkor azt  hihetnénk, hogy   minden  rendben, nincs  más  dolgunk, mint elkönyvelni  a sikert és  tovább lépni. Ez azonban nem így van.

Tovább lépni akkor lehet - ha nem akarunk a későbbiekben   sok plusz munkát  magunknak  és a gyerek(ek)nek - amikor a többi , látszólag akár  feleslegesnek is tűnő  feladat teljesítése is  jó színvonalú, mert ezek teszik lehetővé a későbbiekben az oly fontos analizáló-szintetizáló, azaz  részleteiben  megismerni, rögzíteni tudó , s azt  a nagy egészbe  beilleszteni tudó képességet a tanulóknál.

Ha  ezt nem  építjük fel, vagy nem építjük ki akkor sajnos az egész olvasási   folyamat  megbicsaklik és  kudarcok  sorozatát  hozzá később. Egyenes  arányban   növekszik majd  problémánk és  a gyerekek kudarca is,  a betűk  számának emelkedésével.

Viszont mindez megelőzhető, ha az adott betű tanulását  több szinten  végeztetjük el   a gyerekekkel. Persze nem lehet  csak a kép nézegetéssel eredményeket elérni, be kell vetni más technikákat is.

Annak megtanulására, rögzítésre, hogy ugyanazon hanghoz mindjárt  két  - adott esetben egymástól  nagyon is eltérő jel  tartozhat a kis és nagybetűk   révén, itt egy társasjátékot  készítettem  a gyerekek számára. Lehet egyedül vagy társakkal együtt játszani. Elkészítése  igazán egyszerű, akár  több   példányban is.

Hozzávalók:
  • egy játéklap  A4-es méret- amin egy almafa van (rajzolva, festve, vagy színes papírból)
  • almácska formák 10-12 db  személyenként
  • aA betűk felragasztva  az almácskák  másik oldalára
  • dobókocka
Én azt a játékszabályt találtam ki  erre, hogy amennyit dobott a gyerek, annyi almát kell felraknia a lapra .(úgy hogy ne  lássa  milyen  aA  van   a másik oldalán)
Ha ketten vagy többen  játszanak   egyszerre, akkor  mindenkinek a dobásnak megfelelő  mennyiségű almát  kell  feltenni. s Lehet, hogy minden körben más más gyerek dob, viszont mindenki ugyanazt a mennyiséget   rakja a saját lapjára. Az átfordításnál igen érdekes lesz, hogy   más- más összetétel jelenik majd meg játéklapjukon.
Nagyon fontos, hogy ne  az legyen a célja   játéknak, hogy kinek  van több almája. 

Lehet minden dobás után . vagy több dobás után  egyszerre,  megfordítani az almákat. Ekkor  válik  láthatóvá, hogy mennyi  kis illetve  nagy aA került a játéktáblára.
Fontos, hogy ezekből csoportokat alkossunk, és megnevezzük a csoportokat.  Relációkat is lehet   megfogalmazni - melyik több, kevesebb. akár  egy relációs jel   használatával is színesíthetjük . Így  matematikai  fogalmakat is gyakoroltatunk, átlépünk egy másik  tanulási területre. Ez nagyon  hasznos, mert természetessé válik majd, hogy  matematikai rendszerek máshol is használhatók, alkalmazhatók nemcsak a matematika óra  során. Aki gyakorló pedagógus  ismeri azt a jelenséget, hogy vannak  olyan gyerekek is  akik  annyira szétválasztják -a tanulás korai szakaszában- a különböző tantárgyakat, hogy   csak abban az adott tantárgyban használják , ahol  tanulták.  Pl. a csoportalkotást matek órán igen,  máskor nem. Vagy  az olvasást nem tartja a matematika  órán elvégezendőnek. (pl szöveges feladatok esetében).

A játékban használt  dobókocka a véletlen szerepét tölti be. A lefelé fordított lapokból nem lehet tudni, hogy milyen "a" betűt  takar, viszont  megfordítás után,   a rajta  lévő betűk elolvasásával újra  a hang-jel   bevésését 
segítjük elő, anélkül, hogy unalmas, elhárítandó lenne  a gyermek részéről-  Ha többen játszanak egyszerre  a saját játéklapjukkal,  ráadásul még a kombinatorikai jellegű  játékok lényegét is  megtapasztalják.- ami később majd  nagy segítségünkre  lesz.
Viszont vannak  gyerekek akik  szeretnek létrehozni  textúrákat. Nekik  igen jó lehetőség az aA betűk  gyakorlására  a következő egyszerű  nyomdatechnikai eljárás.

Egy fakockára ráragasztjuk az adott betű dekorgumiból kivágott negatív képét kétoldalú ragasztóval, s már csak festéket kell rávinniük  a gyerekeknek, s kész a  betűnyomda. Amely az újabb betűk tanulásával  végül teljes  készletté  alakul.

Készíthetünk nyomatokat is. például almás tálat, papírdúccal, vagy  dekorgumival  festéssel, vagy satírozásos  technikával. Ugyanazt az alma  alaklemezt  körbefestve  egy negatív képet kapunk. amelybe ráadásul akár bele nyomdázhatjuk  a betűket is.


Ebből a napból se  maradjon ki a tapogatható betűk kézbevétele senkinek.

S  bár a harmadik nap a játék jegyében  zajlik, nem kidobott idő. Három nap ugyanis  minden képen szükséges  egy-egy betű bevésésre. Bármennyire úgy tűnik, hogy nincs már erre   a gyakorlásra  szükség, nem szabad kihagyni a  folyamatból.


Ebben az első  3 napban  van bőven idő arra, hogy   a  fontos dolgokat megtanulja  tudatosan rögzíteni.
Amellett lépésenként , fokozatosan felépíteni a betűtanulás  rendszerért  sokkal egyszerűbb, ésszerűbb és eredményesebb, mint akkor   kezdeni új és új technikákat bevonni  a folyamatba, amikor  - a megfelelő tanulási technikák hiányban- a problémák felhalmozódnak, és a kudarcok kezdődnek.  

23 évvel ezelőtti projekttervezetem az " a " betű kapcsán. Igen szűkszavú, de ezek voltak a  kinduló pontok  magam számára.