Negyedik nap
áÁ betű
megismerése
Második betűnek az áÁ betűt választottam, mert nagyon kis különbség van az "a" hoz képest,
Viszont épp itt, a betű tanulás elején ez remek alkalom arra, hogy ez a kis különbség kellő hangsúlyt kapjon.
Viszont épp itt, a betű tanulás elején ez remek alkalom arra, hogy ez a kis különbség kellő hangsúlyt kapjon.
A különbség, hangalakban és betűalakban kicsi, de igen fontos. ( A szájat az "a" hoz képest el kell egy kicsit el kell húzni, az á kiejtésekor, s pont ez a kis különbség jelenik meg a betűképet illetően az "a " fölötti vesszővel. )
Az már az előző betűnél megtanulttá vált, hogy ugyanannak a hangnak 2 megjelenési formája van ,-nagy és kisbetűként- így ezt az ismeretet csak fel kell már eleveníteni.
A betűtanulás valójában egy tudatos hangképzés és jeltanulás együttese.
Egyáltalán nem evidens egy kisiskolás gyerek számára, az, hogy egy jelhez kell igazítania hangjának megformálását. Az sem könnyű, hogy tudatosan ejtse ki az adott hangot. Új dolog ez minden olvasni tanuló gyerek számára.
Egyáltalán nem evidens egy kisiskolás gyerek számára, az, hogy egy jelhez kell igazítania hangjának megformálását. Az sem könnyű, hogy tudatosan ejtse ki az adott hangot. Új dolog ez minden olvasni tanuló gyerek számára.
Ezt a kapcsolatot könnyíti meg -minden új betű esetében- az a képmontázs amelyet az adott hanghoz-betűhöz készítettem.
Olyan montázsok ezek, ahol az adott hanggal kezdődő szavaink képi megjelenítődései vannak.
Az áÁ betűhöz kapcsolódó montázs kicsit egysikúbb mint az előző, mert kevés olyan á-val kezdődő szavunk van, ami egy 6-7 éves gyerek számára egyértelmű. Így jószerint csak az ágy, ág, ásítás, álarc, az ami egyértelmű számára kép formájában is. Ezért ezt a lapot inkább érzelmileg töltöttem fel, kiemelve az ágy témáját.
Viszont itt majd egy másik technikával - a szógyűjtéssel - szép szó halmazt lehet kialakítani.
Tehát először itt is a képoldal bemutatásával kezdtem, összekapcsolva az emlékezetfejlesztéssel. Itt bár a tárgyak, cselekvések száma kevés, a hangulatokkal "zsúfolt" kép, kicsit megnehezíti az emlékezést. Viszont jól szembe ötlenek a betűk, - szinte vezetik a tekintetet -. ami segítség a betű formájának megjegyzésében. Itt is a gyakorlat része természetesen az, hogy visszaidézzék mire emlékeznek a képről. (Utána fekete -fehér fénymásolatát meg is kapták a gyerekek és beragasztották a füzetükbe. Kiszínezték a betűket, és az ágyakat. )
Bár a kép nem túl sok közvetlen információt tartalmaz, de van miről beszélni megnézése után
Elsősorban, hogy hogyan ejtjük az áÁ hangot?
Mi a különbség az "a" és "á" ejtése között. Ezt persze gyakorolgatni is kell.
Másrészt, hogy ez különbség a betű formájában is megjelenik , egy vesszővel lesz több. mint az "a" betű. (Nagyon egyszerűnek látszik - de a gyakorlások során majd tapasztalják a gyerek , saját magukon, hogy bizony nem egyszerű ez a kis különbség megszólaltatása a betű látásakor. Az csak az első lépés, hogy megérti a különbséget , a készségszintű alkalmazásához gyakorlásra (sok gyakorlásra) van szüksége
Ha ezeket átbeszéltük akkor jöhet a szó gyűjtés .
Milyen szavak kezdődnek áÁ-val?
ágy
az ágy kapcsán az ágynemű fogalmát is beszéljük meg. mik tartoznak a z ágyneműk közé, Ez a halmaz-rész halmaz fogalmának gyakorlati szemléltetése is egyben, másrészt szókincs bővítés. Beszélhetünk az ágyneműikről is, sok gyereknek van kedvenc ágyneműje.
ásít
álmos
álom
álmodik
áll (két lábon áll)
ál (testrész, az arc része)
áll (két lábon áll)
ál (testrész, az arc része)
--------------
Áron
Ági
Ábel
ritkábban használt fogalmak lehetnek még az
állóhely ( buszon villamosan. Ki is van írva, )
állomás
ág
állomás
ág
árnyék
áradás
árvíz
Ha kifogytunk a szavakból jöhet a következő rész, az kis á és nagy Á betűk kivágása újságból, szó csíkokból, vagy előre elkészített színes betűlapból (amelyeken nemcsak áÁ betűk, hanem más magánhangzók is vannak.
Valamint a betűk csoportosított beragasztása a kijelölt helyre munkalapukon.
Harmadik nagy egysége ennek a feladat csokornak is,
a tapogatható áÁ betűkkel történő megerősítése a betű formájának.
Természetesen csukott szemmel való tapogatással is.
Ezeket a betűket az embernek pályafutása alatt elég egyszer élkészíteni. (nekem sajnos kissé hiányos lett már 20 éves használat következtében) A nagybetűket mamár kapni is lehet, viszont a kisbetűket sajnos még el kell készíteni. Akinek módja van 3d-és nyomtatóval dolgozni annak persze mindez gyerekjáték
a tapogatható áÁ betűkkel történő megerősítése a betű formájának.
Természetesen csukott szemmel való tapogatással is.
Ezeket a betűket az embernek pályafutása alatt elég egyszer élkészíteni. (nekem sajnos kissé hiányos lett már 20 éves használat következtében) A nagybetűket mamár kapni is lehet, viszont a kisbetűket sajnos még el kell készíteni. Akinek módja van 3d-és nyomtatóval dolgozni annak persze mindez gyerekjáték