áÁ betű 1. nap

Negyedik nap
áÁ betű
megismerése

Második betűnek az áÁ betűt választottam, mert  nagyon kis  különbség van az "a" hoz képest,
Viszont épp itt, a betű tanulás elején ez remek alkalom arra, hogy ez a kis  különbség kellő hangsúlyt kapjon. 
A különbség, hangalakban és betűalakban kicsi, de igen fontos. ( A  szájat az   "a" hoz képest  el kell egy kicsit el kell húzni, az á kiejtésekor,  s pont ez a kis különbség  jelenik meg a betűképet illetően az "a " fölötti  vesszővel. )
Az már  az előző betűnél  megtanulttá vált, hogy ugyanannak a hangnak 2  megjelenési formája van ,-nagy és kisbetűként- így ezt az ismeretet csak  fel kell már eleveníteni.
A betűtanulás  valójában egy tudatos hangképzés és  jeltanulás  együttese.
Egyáltalán nem  evidens  egy  kisiskolás  gyerek számára, az, hogy  egy jelhez kell igazítania hangjának megformálását. Az sem könnyű, hogy tudatosan  ejtse ki az adott hangot. Új dolog ez minden  olvasni tanuló gyerek számára.
Ezt a kapcsolatot könnyíti meg  -minden  új betű esetében- az a képmontázs amelyet az adott  hanghoz-betűhöz  készítettem.
Olyan montázsok  ezek, ahol  az adott hanggal kezdődő  szavaink képi  megjelenítődései vannak.
Az áÁ betűhöz kapcsolódó montázs  kicsit egysikúbb mint az  előző, mert  kevés olyan á-val kezdődő szavunk van, ami egy  6-7 éves  gyerek  számára  egyértelmű. Így  jószerint  csak az ágy, ág, ásítás, álarc, az ami  egyértelmű számára kép formájában is. Ezért  ezt a lapot inkább érzelmileg  töltöttem fel, kiemelve  az ágy témáját.
Viszont itt majd   egy  másik technikával - a szógyűjtéssel -   szép   szó halmazt lehet  kialakítani.

Tehát először itt is  a képoldal bemutatásával kezdtem,  összekapcsolva az emlékezetfejlesztéssel. Itt bár a tárgyak, cselekvések száma kevés,  a hangulatokkal "zsúfolt" kép, kicsit megnehezíti az emlékezést. Viszont jól szembe ötlenek a betűk,  - szinte vezetik a tekintetet -. ami  segítség a betű formájának megjegyzésében.  Itt is  a gyakorlat része  természetesen  az, hogy visszaidézzék mire  emlékeznek a képről.  (Utána  fekete -fehér   fénymásolatát  meg is kapták a  gyerekek és  beragasztották  a füzetükbe. Kiszínezték a betűket, és az ágyakat. )
Bár  a kép nem túl sok közvetlen információt tartalmaz, de van miről beszélni megnézése után
Elsősorban, hogy  hogyan ejtjük az  áÁ hangot?
Mi  a különbség az "a" és "á" ejtése között. Ezt persze gyakorolgatni is kell.
Másrészt, hogy ez  különbség a  betű formájában is megjelenik , egy  vesszővel lesz több. mint az "a" betű. (Nagyon egyszerűnek látszik -  de    a gyakorlások során  majd  tapasztalják  a gyerek , saját magukon, hogy  bizony nem  egyszerű ez a kis különbség megszólaltatása a betű látásakor. Az csak az első lépés, hogy megérti  a különbséget , a  készségszintű alkalmazásához gyakorlásra (sok gyakorlásra) van szüksége
Ha ezeket  átbeszéltük  akkor jöhet a  szó gyűjtés .
Milyen szavak kezdődnek áÁ-val?
ágy
az ágy  kapcsán   az ágynemű fogalmát is beszéljük meg.  mik tartoznak a z ágyneműk közé,  Ez a halmaz-rész halmaz  fogalmának  gyakorlati  szemléltetése is egyben,  másrészt szókincs bővítés. Beszélhetünk az  ágyneműikről is, sok  gyereknek  van kedvenc  ágyneműje.
ásít
álmos
álom
álmodik
áll (két lábon áll)
ál (testrész, az arc része)
--------------
Áron
Ági
Ábel
ritkábban használt fogalmak lehetnek még az
állóhely  ( buszon villamosan. Ki is van írva, )
állomás
ág
árnyék
áradás
árvíz
Ha kifogytunk a szavakból jöhet a következő  rész, az kis á  és nagy Á betűk  kivágása újságból, szó csíkokból, vagy előre elkészített színes betűlapból (amelyeken  nemcsak  áÁ betűk, hanem más magánhangzók is vannak.
Valamint  a  betűk csoportosított  beragasztása a kijelölt  helyre munkalapukon.
Harmadik nagy egysége  ennek a  feladat csokornak is,
 a tapogatható  áÁ betűkkel történő  megerősítése a betű formájának.

Természetesen csukott szemmel való tapogatással is.

Ezeket a betűket az embernek pályafutása alatt elég egyszer élkészíteni. (nekem sajnos kissé hiányos lett már  20 éves használat következtében) A nagybetűket mamár  kapni is lehet, viszont a kisbetűket sajnos még  el kell készíteni. Akinek  módja van 3d-és nyomtatóval dolgozni annak persze   mindez gyerekjáték
Ha eddig nem jutott idő rá, pótolják a gyerekek a beragasztott lapok színezését, mert ez ez  mozgáskoordináció  fejlesztés  része is, nemcsak esztétikai szempontok miatti feladat.