áÁ betű 2 nap


Ötödik nap
áÁ betű
rögzítése,  betűsor olvasás első napja

Ezzel  a nappal elkezdődik a gyerek(ek)  számára az olvasási  feladatokkal való naponkénti találkozás. Igaz még csak  két  betűt ismernek, de  ez  pont jó állapot ahhoz, hogy az olvasás technikájával  megismerkedjenek, s  naponta  egyre  magasabb  szintre  jussanak  benne.
 Először  azonban a tegnapi naphoz visszacsatolva, újra a színes   képpel kezdtem, hogy  lássam   mennyit  tudtak megjegyezni az ott látottakból. A vizuális memória karban tartása, fejlesztése igen  fontos. S ehhez kapcsolóan  a tegnapi szó gyűjtést is felidézve, már  újra  visszarázódtak a tegnap elkezdett  mu
nkába.
A  füzetükbe   (nyomtatott, vagy felnőtt által írt) szavakból  megint  megtelt egy oldal,  amihez most meg kell keresniük (  betűlapból, újságból) az áÁ betűket,s   felé vagy alá ragasztani ahol   a szóban  megjelenik. S persze  rajzokat készíteni, vagy képeket keresni újságokból a szó  "szemléltetésére is.
Elkészíteni  saját  rajzukat amiről   biztosan eszükbe  az áÁ betű illetve  hang. S van  feladat még a  betűk színezgetésével is.  Mindez  azért, hogy a különböző részképességek fejlesztése is kapjon  teret, úgy, hogy mindvégig az épp tanult   betűkhöz kösse  figyelmüket.
 S ma elkezdődik az olvasás  tanulása.  Sorban haladva, egymás után  olvasva  fel hangosan a  betűket nekünk. Az olvasás tanulás ezen szakaszában még  nagyon fontos  a kis egységenkénti ,  személyes meghallgatás. Ezt nem lehet semmivel sem kiváltani.
Szándékosan nincs semmiféle  szabályszerűség a két különböző hang egymásutániságában. Ezért  minden  betűt  valóban fel kell ismernie, el kell olvasnia. Tévedéskor, viszont ha csak lehet  ne olvassa el helyette  a felnőtt, csak figyelmeztessen a tévedés  tényére, Felhívhatja  a megkülönböztető jel (a/á) , hiányára  vagy épp meglétére  a figyelmet, de  a gyerek olvassa ki.
 Nem fog ez   mindjárt  jól menni, de ez teljesen természetes. Ezért  nyugodtan olvastassuk újra  a sor. Az se  gond, ha  - egy nap alatt nem jut végig  minden  soron. Sok  és nehéz feladat ez azoknak akik valóban most találkoznak először  a betűk birodalmával.
Legyünk megértőek, hagyjunk  időt a gyakorlások között pihenésre ha  úgy ítéljük meg, hogy  erre van szükség.( pl a rajzolásos, színezős, betű kivágós  feladatok felé  irányítva), de ne  engedjünk abból, hogy pontosan  kell végigolvasni, soronként, a kijelölt szöveget. S amint  egy - egy sort  jól teljesített , azonnal ismerjük el  - látható formában  - napocskával , matricával, nyomdával- ami  személyiségünkhöz  illik,  de  legfőképpen amit  bármikor  meg tudunk újra és újra tenni.
Apró trükk - de  sokat segít a gyereknek, ha  az olvasáskor  egy  fehér lappal letakarjuk azokat a sorokat  amelyeket még nem olvasott, így  nem téved el a sorok között.


Az első pár hétben nagyon fontosak ezek a gyakori,  megőrizhető, pozitív  visszajelzések  Ahogy  fejlődik, erősödik tanítványunk, gyermekünk az olvasásban, lehet  az elismeréseket nagyobb egységekként  adni.
Nem lehet azonban  minden   tökéletes , 1-1 hibázással még elfogadható a teljesítmény, de   fontos az is, hogy annak azért  nyoma maradjon. (ezt jelentette nálam a pici felhőcske)
Ebből a  napból sem hiányozhat a taktilusos  gyakorlás. Főleg, hogy  most már két  féle  betűt lehet erre  használni.

A saját betűlap persze lehet  előkészített is:
(Kezembe kerültek a 23 évvel ezelőtt készett tapogatható betűk, nagy örömömre. Sok sok gyereknek segítettek az olvasástanulás ezen  szakaszában.
Gyakorolni a betűket ,  táblára írással is kedvelték tanítványaim,  mint ahogy ez a kép is mutatja.
Van ennek azonban mamár egy modernebb változata -  mágneses rajztábla - amit én a XXI sz . palatáblájának neveztem el.  Sokféle méretben kapható. s nagyon praktikus eszköz a gyakorlásra.
Bármikor letörölhető, újrakezdhető rajta a  munka. Legjobb lenne az iskolai alapfelszerelés  részévé tenni, mert  matematika órán, írás tanuláskor, de betűk tanulásakor is  igen hasznos.
.
 
 A már  ismert  játék  bővíthető, vagy  akár kicserélhető az új betűkre, Akár , így akár úgy  vetjük be  a  tanulás folyamatába , sikeres lesz a gyerekek körében és persze szinte észrevétlen a betűfelismerést is gyakorolják  vele. Sok más egyébbel együtt. mint a csoportosítás, halmazképzés, számlálás, relációk megfogalmazása. Ezt annyira  kedvelték tanítványaim az  egész betűtanulási folyamaton át, hogy előbb utóbb mindenkinek lett saját almafája, s azzal  játszott.