áÁ betű
rögzítése, betűsor olvasás első napja
Ezzel a nappal elkezdődik a gyerek(ek) számára az olvasási feladatokkal való naponkénti találkozás. Igaz még csak két betűt ismernek, de ez pont jó állapot ahhoz, hogy az olvasás technikájával megismerkedjenek, s naponta egyre magasabb szintre jussanak benne.
Először azonban a tegnapi naphoz visszacsatolva, újra a színes képpel kezdtem, hogy lássam mennyit tudtak megjegyezni az ott látottakból. A vizuális memória karban tartása, fejlesztése igen fontos. S ehhez kapcsolóan a tegnapi szó gyűjtést is felidézve, már újra visszarázódtak a tegnap elkezdett mu
nkába.
nkába.
A füzetükbe (nyomtatott, vagy felnőtt által írt) szavakból megint megtelt egy oldal, amihez most meg kell keresniük ( betűlapból, újságból) az áÁ betűket,s felé vagy alá ragasztani ahol a szóban megjelenik. S persze rajzokat készíteni, vagy képeket keresni újságokból a szó "szemléltetésére is.
Elkészíteni saját rajzukat amiről biztosan eszükbe az áÁ betű illetve hang. S van feladat még a betűk színezgetésével is. Mindez azért, hogy a különböző részképességek fejlesztése is kapjon teret, úgy, hogy mindvégig az épp tanult betűkhöz kösse figyelmüket.
S ma elkezdődik az olvasás tanulása. Sorban haladva, egymás után olvasva fel hangosan a betűket nekünk. Az olvasás tanulás ezen szakaszában még nagyon fontos a kis egységenkénti , személyes meghallgatás. Ezt nem lehet semmivel sem kiváltani.
Szándékosan nincs semmiféle szabályszerűség a két különböző hang egymásutániságában. Ezért minden betűt valóban fel kell ismernie, el kell olvasnia. Tévedéskor, viszont ha csak lehet ne olvassa el helyette a felnőtt, csak figyelmeztessen a tévedés tényére, Felhívhatja a megkülönböztető jel (a/á) , hiányára vagy épp meglétére a figyelmet, de a gyerek olvassa ki.
Nem fog ez mindjárt jól menni, de ez teljesen természetes. Ezért nyugodtan olvastassuk újra a sor. Az se gond, ha - egy nap alatt nem jut végig minden soron. Sok és nehéz feladat ez azoknak akik valóban most találkoznak először a betűk birodalmával.
Legyünk megértőek, hagyjunk időt a gyakorlások között pihenésre ha úgy ítéljük meg, hogy erre van szükség.( pl a rajzolásos, színezős, betű kivágós feladatok felé irányítva), de ne engedjünk abból, hogy pontosan kell végigolvasni, soronként, a kijelölt szöveget. S amint egy - egy sort jól teljesített , azonnal ismerjük el - látható formában - napocskával , matricával, nyomdával- ami személyiségünkhöz illik, de legfőképpen amit bármikor meg tudunk újra és újra tenni.
Apró trükk - de sokat segít a gyereknek, ha az olvasáskor egy fehér lappal letakarjuk azokat a sorokat amelyeket még nem olvasott, így nem téved el a sorok között.
Az első pár hétben nagyon fontosak ezek a gyakori, megőrizhető, pozitív visszajelzések Ahogy fejlődik, erősödik tanítványunk, gyermekünk az olvasásban, lehet az elismeréseket nagyobb egységekként adni.
Nem lehet azonban minden tökéletes , 1-1 hibázással még elfogadható a teljesítmény, de fontos az is, hogy annak azért nyoma maradjon. (ezt jelentette nálam a pici felhőcske)
Ebből a napból sem hiányozhat a taktilusos gyakorlás. Főleg, hogy most már két féle betűt lehet erre használni.
A saját betűlap persze lehet előkészített is:
A saját betűlap persze lehet előkészített is:
(Kezembe kerültek a 23 évvel ezelőtt készett tapogatható betűk, nagy örömömre. Sok sok gyereknek segítettek az olvasástanulás ezen szakaszában.
Van ennek azonban mamár egy modernebb változata - mágneses rajztábla - amit én a XXI sz . palatáblájának neveztem el. Sokféle méretben kapható. s nagyon praktikus eszköz a gyakorlásra.
Bármikor letörölhető, újrakezdhető rajta a munka. Legjobb lenne az iskolai alapfelszerelés részévé tenni, mert matematika órán, írás tanuláskor, de betűk tanulásakor is igen hasznos.
.
A már ismert játék bővíthető, vagy akár kicserélhető az új betűkre, Akár , így akár úgy vetjük be a tanulás folyamatába , sikeres lesz a gyerekek körében és persze szinte észrevétlen a betűfelismerést is gyakorolják vele. Sok más egyébbel együtt. mint a csoportosítás, halmazképzés, számlálás, relációk megfogalmazása. Ezt annyira kedvelték tanítványaim az egész betűtanulási folyamaton át, hogy előbb utóbb mindenkinek lett saját almafája, s azzal játszott.