Hatodik nap
áÁ betű,
a betűkapcsolat olvasás kezdete
Ennek a napnak első nagy kérdése az , hogy mi legyen az előző nap olvasott betűsorokkal? Valahogy vissza kell kapcsolni az előző nap legfontosabb eseményéhez, a betű olvasáshoz, hiszen a későbbiekben elvárjuk a gyerekektől, hogy tudják tananyagjainak jelentős részét visszamondani, vagy feladatokban alkalmazni.
Ha igen akkor egyenként, vagy közösen?
Ne foglalkozzunk az előző nap(ok) eseményeivel, menjünk csak mindig előre?
Jelentős pedagógia kérdés! Meg kell rá találni az egyéniséghez illő választ, mert a hitelességünk múlik rajta. Válaszunk, pedagógus attitűdünk, eszme rendszerünk, határ vonalaink megnyilvánulása ez is.
Sokféle válasz létezik. S bármelyik jó lehet, de csak akkor ha az a pedagógus belső meggyőződésével egyezik, s nem valamilyen elvárt, tanult séma alkalmazását jelenti.
Én úgy gondolom, hogy mindenképpen jó úgy kezdeni a betű tanulás minden napját, hogy az előző nap egy-egy fontos részét felelevenítjük, Visszatekintünk rá, megnézzük mi maradt meg belőle?
Ugyanakkor viszont kimondottan nem kedveltem -és nem is használtam azt a technikát, hogy olvassák el újra (egyenként vagy akár együtt) az előző nap betű sorait. Akinek gyengén megy az nagyon nyilvánvalóan megszégyenül, akinek jól megy annál meg ez a módszer nem tudja megmutatni, hogy megtanulta-e kívülről, vagy valóban olvassa -e? Csupán a többieknek leesik az álla. Aminek meg semmi köze magához az olvasáshoz .
Ezért én úgy kapcsoltam vissza az előző nap betű sorához, hogy minden reggel új sort - ( jóval hosszabbat is, mint ami a lapjaikon előző nap volt) - írtam fel a táblára. Így mindenki akkor találkozott vele. Volt úgy, hogy egyszerre olvastak, de leginkább azt szerettem, hogy egymás után - véltelen szerű sorrendben- mindenki pár betűt hangosan olvashatott, a többit pedig magában a többiekkel együtt. Ott írtam fel előttük, a táblára betűket egymás után.
a, á, a, á, Á, á, A, a, á, A, a, á, A, Á á, a, Á, a, A, A, a, a, á, a, Á, á, a, á, Á , A, a , a, á, A ........................
Nem volt módjuk előtte gyakorolgatni. Ezzel persze a tévedések napvilágra kerültek azonnal, s ebben nagyon egyformák lettek rögtön. Természetessé vált, pár nap ilyen kezdés után, hogy a tévedés a tanulás része. Mindenkivel megeshet, megesik.
A tévedés, hibázás elfogadása,- magunknál és másoknál is - az egyik legfontosabb dolog, a tanulás tanítása során. Egyben az egyik legerősebb tőke is, az újbóli nekigyürkőzésekhez, gyereknek, pedagógusnak egyaránt.
(Mert mi is hibázunk, tévedünk nap mint nap, amit vagy elhessegetünk magunktól, vagy a haladni akaró gyerekhez hasonlóan megpróbálunk korrigálni, máskor bölcsebben felkészültebben reagálni).
E pár perces "blattolás" után jöhetett az aznapi feladatok sora. Ez a rész innentől kezdve az indítója volt a betű tanulós napoknak. Bemelegítés, ráhangolódás.
Ennek a napnak három új feladat sora volt. A sorrendek változtak gyerekekként. A gyerekek eldönthették, hogy melyik feladattal kezdenek, hiszen egyszerre nem lehet 24 gyerek olvasást egyenként meghallgatni, segíteni. Ami számomra a legfontosabb volt ebben az időszakban. Így önszerveződő csoportokban, voltak akik álarcot készítettek a minta alapján, voltak akik nyomdázták az á betűket, voltak akik az álmukat rajzolták, vagy egy állomást, esetleg önmagukat, testvérüket, ha Á-val kezdődött a neve , mint pl Áron nevű tanítványom. Voltak akik az almafás játékkal játszottak- akkor már önállóan-.
S volt mindig egy 4-5 fős csoport akik figyelték, hogy egyik társuknak, hogy hogyan birkózik meg (most épp két betű) összeolvasásával. Ezt mindenkinek egyénileg megmutattam, de sokat tanultak abból, is hogy figyelték a társaiknak adott útmutatásaimat. aa, áa ... Ez még nekünk is elgondolkodtató, szokatlan elsőre, hiszen nem igen találkozunk, így egymás mellett.
S volt mindig egy 4-5 fős csoport akik figyelték, hogy egyik társuknak, hogy hogyan birkózik meg (most épp két betű) összeolvasásával. Ezt mindenkinek egyénileg megmutattam, de sokat tanultak abból, is hogy figyelték a társaiknak adott útmutatásaimat. aa, áa ... Ez még nekünk is elgondolkodtató, szokatlan elsőre, hiszen nem igen találkozunk, így egymás mellett.
Itt annak megértése, próbálgatása, majd tudatos alkalmazása, hogy az egymás mellé írt betűket egy levegővel kell kimondani, s nem áll meg a két hang képzése között megint egy új terület számára. Nem elég csak kimondani egyet, hanem már fejben a másikat magában (előre) hozzá is kell tenni anélkül, hogy közben megállna. Ez nagyon nehéz az első esetben.
Ez után megkapták a gyakorló olvasó lapot (a sor letakaró lapokkal együtt), s jöhetett egyéni gyakorlásuk, majd annak meghallgatása részemről.
Fontos még ilyenkor a gyakori és pozitív visszajelzés. Annak semmi értelme nincs ha dörgedelmes fekete/kék pontokat osztogatunk.
Ha nagyon nem megy az összeolvasás akkor térjünk vissza egy korábbi szakaszra ( egyenkénti betű olvasásra). Adjuk kezébe a tapogatható betűket, hogy ne csak a vizuális rögzítésre kelljen hagyatkoznia. A legfontosabb, hogy valamelyik szinten tudjon előbbre lépni. El fog jutni ehhez is, ha az ezt megelőzőt már tudj
a teljesíteni. Nincsenek átugrások, Ezt fontos mindig szem előtt tartani.
Itt megint felvetődött egy fontos kérdés.
Legyen-e házi feladat?
Kell-e otthon is olvasni még a napi 4 tanórai elfoglaltság után?
Én azt gondolom, hogy egy 6-7 éves gyerekeknek bőven elég "munka" az amit az iskolában minden féle feladatok teljesítésével tölt, s nem gondolom, hogy attól jobb lesz a teljesítménye, ha otthon még elolvassa a betűsort x-szer. A házi feladat , ebben a szakaszban nálam nem létezett . Viszont azt kértem- a szülőktől, nevelő otthonos kollégáktól, hogy nézzék meg a gyermek napi teljesítményét, s beszélgessenek kicsit a sikereiről, kudarcaikról, mert azok fogják előbbre vinni teljesítményét. Nem az hogy hányszor olvasta el az aznapi betű sorokat otthon.
Hat nap telt még csak el, két betűvel, sok rajzolással, színezéssel, vágással, ragasztással, társasjátékozással, betűk tapogatásával, nyomdázásával, olvasással való ismerkedéssel. Látszólag sok oda nem illő mozzanattal, valójában azonban a betű tanulás alapjainak lerakásáról szólt ez a 6 nap. A későbbiekben ezek némileg bővítve lesznek, de az alapja mégis
csak ez lesz a további betű tanulás technikájának.