Mátyás király idejében


A  harmadikos  irodalomba ágyazott történelmi tananyag,  talán leghálásabb része Mátyás és kora. Nincs olyan osztály amelyiket ne  villanyozna fel ez a rész.
Zene,  festészet, szobrászat,   csodálatos egysége ez. Reneszánsz zenét hallgatni és közben korabeli képeket nézni esetleg másolatokat    kiszínezni  vagy készíteni, mindig   maga  a teljes  nyugalom egy   harmadikos osztályban.  Éltem is vele, akkor is , mikor még semmit sem tudtam a Freinet pedagógiáról.

Ezt csak kiegészítettem egy-pár  Freinet-s eszközzel: képes "történelem könyvünkkel", amelyben viszont  kicsit mélyebbre hatóan  foglalkoztunk a kor társadalmával , hétköznapi életével, mint azt korábban megtettem. Ennek okát abban látom, hogy harmadik osztályra  már annyira természetessé, automatikussá vált  számukra, a projektek szerteágazó gondolkodás módja, az egyéni feladatvállalások és eredmények megosztásának rendszere, hogy  jutott idő és energia erre is.
Az is jól látható hogy a tankönyvi anyag csak az első lépcsőfok volt Számtalan más  forrásból  dolgoztak a gyerekek. Így sokkal többet olvastak, gondolkodtak, képzeletükben sokkal többet foglalkoztak az anyaggal az iskolában,  mint korábbi tanítványaim. Az került be  közös könyvünkbe  ami őket  megragadta  valamiért
A közös könyvben láthatóan nem lett az összes alak kiszínezve. Viszont mindenki füzetében gondosan kiszínezett  kép került. Itt már "csak " jelzés értékű , hogy ilyen része is volt ennek az időnek