Rege a csodaszarvasról Honfoglalás

A harmadikos   irodalmi tananyag egy  jelentős  része   foglalkozott és foglalkozik a mai napig is, népünk őstörténetével. Csodaszarvas mondánktól , István király  Állam alapításán át  Mátyás király uralkodásáig.
Nagyon szerettem mindig ezt a részt, hiszen nekem magamnak is felejthetetlen emlékeim vannak nagyapám által.
Ő magyar - történelem szakos tanárként ahol csak lehetett összekapcsolta a két  tárgyat.  S én,  gyerekként - a 60-as évek elején- az igen nagy dolognak számító  diavetítőnk által - képi formában is, _mégpedig, a kor jelentős grafikusai által készített  dia filmeken keresztül _, ismertem meg történelmünk jelentős korszakait.
Evidens  volt számomra  tehát, hogy amennyire  csak  tudom, adjam át  tanítványaimnak azt az élményegyüttest amiben én részesültem.
Így bekerültek az osztály életébe a történelmi tárgyú diafilmjeim, Nagyapámtól féltve őrzött képes könyveim. Kiegészítve  már zenei anyagokkal is.
Azt gondolom, sikerült is igazi élménnyé tenni tanítványaim számára ezeket a tananyag részeket is.
Illusztrálásként ehhez , a gyerekek által közösen készített "történelem könyvünk"-ket  választottam. 
Minden  írást, rajzot ők maguk készítettek.
Különösen felhívom a figyelmet a borító oldalon lévő csodaszarvas rajzra amely nem  másolás, átmásolás, hanem harmadikos tanítványom szabadkézi  rajza egy szkíta  arany szarvasról készült képről.
 
Ekkora  már,( 1993)  az osztályban lévő számítógép használata is elég  magas szinten  volt többüknek, így azon írtak amikor csak  idejük volt  rá. Arra azonban nem mindig  volt  kedvük, hogy a megszületett " művet" újra írják, nyomtassák, ezért  itt  jól megfigyelhető az a javítási mód  amit Freinet pedagógusként alkalmaztam. ( A hibás rész figurává alakítása, és  fölé írása  jó  változatnak). Ezt csak ajánlani tudom mindenkinek, függetlenül módszertani elveitől, mert a hibát átalakítva  elviselhetővé teszi  a gyermek számára az azzal való szembesülést, s egyben a javítás lehetőségét is  megmutatja. Ugyanakkor  jelzi is, hogy  volt hiba, ami szintés fontos. Lélektanilag ennek  nagy a jelentősége, hiszen a tévesztés a tanulás  természetes része, és fontos, hogy a tanulónak  az is  maradjon. Ne megszégyenülés, kudarc, hanem csak egy állomás az úton. Amelynek korrigálásában aktív szereplő is egyben.
 

A könyv   it tmegtekinthető: