79-80.nap
csCs betű
ismerkedés-rögzítés-gyakorlás
A gyerekek egyik kedvenc kis állata egyértelműen a csiga. Így ennek a betűnek alapból van, egy motivációs bázisa. Az elmúlt hónapok munkája eredményeként az sem okoz már igazán gondot, hogy vannak olyan hangok- amelyek betű alakja két jegyű, Ezek közül most épp a "cs Cs" betű a soron lévő. A képmontázs természetesen segít ennek azonosításában megjegyzésében
csiga
csoki csokoládé
csigaház
csúszda
cseresznye cseresznye mag
csizma
csacsi
csillagszóró
Amelyek kiegészíthetők még jó pár szóval
Csilla, Csaba , Csabi, csodálatos, csengő , stb
A nagy és kisbetű írásában is csak a "c" méretében van különbség, nem nehéz megjegyezni.
Jöjjenek a gyakorló feladatok. először is, a már jól ismert és bevált nyitó és záró gyakorlat erre a betűre értelmezve,
a tapogatásos betűrögzítés
s a különböző olvasó, és értelmező gyakorlatok.
Ennél a betűnél már negyed oldalnyi összefüggő szöveg olvasására is sor kell hogy kerüljön .
Ez nagy kihívás a gyerekek számára, s fontos megjegyeznem, hogy elsősorban technikai gyakorlat. Azaz annak elősegítése, hogy gyakorlatot szerezzenek hosszabb szövegegység elolvasásban. Leküzdjék megijedésüket a szöveg mennyiségétől. Magabiztosságot kapjanak attól, hogy végig tudták olvasni, s ne rettenjenek meg később, hasonló mennyiségtől. Ezért nem kell belemerülni a szöveg értelmezésbe. Nem is arra készült. A teljesítmény maga a szöveg elolvasása elejétől a végéig, felállás , megszakítás nélkül. Szövegértelmezésre még rövidebb feladatokat adok fel.
Ez nagy kihívás a gyerekek számára, s fontos megjegyeznem, hogy elsősorban technikai gyakorlat. Azaz annak elősegítése, hogy gyakorlatot szerezzenek hosszabb szövegegység elolvasásban. Leküzdjék megijedésüket a szöveg mennyiségétől. Magabiztosságot kapjanak attól, hogy végig tudták olvasni, s ne rettenjenek meg később, hasonló mennyiségtől. Ezért nem kell belemerülni a szöveg értelmezésbe. Nem is arra készült. A teljesítmény maga a szöveg elolvasása elejétől a végéig, felállás , megszakítás nélkül. Szövegértelmezésre még rövidebb feladatokat adok fel.
Viszont a kis történet alatt látható csipeszfigurák jó kiegészítői a tecnikai feladatok terén ennek a betűnek. Sokféle figurává alkítható. A fanztázia szabadjára engedése feloldja, elvezeti a feszültségeket, s jó élményt hagy maga után.
Csakúgy mint Weöres Sándor: Olvadás című verse, főleg dallá alakított változatban vagy a Csiribijének verses / zenés változata Halász Judit előadásában.
Jöjjenek tehát a gyakorló munkalapok (munkakártyák) a Freinet pedagógia terminológiája szerint.
Nagyon fontosnak tartom, hogy a gyerekek maguk olvassák el a feladat megfogalmazását is. Így egyrészt többet olvasnak, ami önmagában is fontos. Ennél is lényegesebb, hogy hozzászokjanak a feladatok elolvasáshoz, s ne a felnőtt szóbeli instrukcióira építsenek. Már most rá kell őket vezetni arra az útra, hogy a feladat elolvasása is a munkájuk része.