csCs betű

79-80.nap
csCs betű
ismerkedés-rögzítés-gyakorlás

A gyerekek  egyik kedvenc  kis  állata  egyértelműen a  csiga. Így ennek a betűnek   alapból van,  egy motivációs bázisa.  Az elmúlt hónapok munkája eredményeként az sem okoz már   igazán  gondot, hogy vannak olyan hangok- amelyek betű alakja  két jegyű,  Ezek közül most épp a "cs Cs" betű  a soron lévő. A képmontázs  természetesen  segít ennek azonosításában  megjegyzésében
csiga
csoki csokoládé
csigaház
csúszda
cseresznye  cseresznye mag
csizma
csap csaptelep
csacsi
csillagszóró
Amelyek kiegészíthetők még  jó pár  szóval
Csilla,  Csaba  , Csabi, csodálatos, csengő , stb
 
A  nagy és kisbetű írásában is csak a "c" méretében  van különbség,  nem nehéz megjegyezni.
 
Jöjjenek a gyakorló feladatok. először is, a már jól ismert és bevált nyitó és záró gyakorlat erre  a betűre értelmezve,
a  tapogatásos betűrögzítés 
s a különböző olvasó, és  értelmező gyakorlatok.
 
Ennél a betűnél már negyed oldalnyi  összefüggő  szöveg olvasására is sor kell hogy kerüljön .
Ez nagy kihívás   a gyerekek számára, s  fontos megjegyeznem, hogy elsősorban technikai  gyakorlat. Azaz annak elősegítése, hogy  gyakorlatot szerezzenek  hosszabb szövegegység elolvasásban. Leküzdjék  megijedésüket a  szöveg mennyiségétől. Magabiztosságot  kapjanak attól, hogy végig tudták olvasni, s ne  rettenjenek meg később, hasonló mennyiségtől. Ezért nem kell   belemerülni a szöveg értelmezésbe.  Nem is arra  készült.  A teljesítmény   maga  a szöveg elolvasása elejétől a végéig, felállás , megszakítás nélkül.  Szövegértelmezésre  még rövidebb  feladatokat adok fel.
Viszont a   kis  történet alatt látható csipeszfigurák jó kiegészítői  a tecnikai  feladatok terén ennek a  betűnek. Sokféle   figurává alkítható. A fanztázia szabadjára engedése feloldja, elvezeti a feszültségeket, s  jó élményt hagy maga után.
Csakúgy mint   Weöres  Sándor:  Olvadás  című verse, főleg dallá  alakított változatban  vagy  a Csiribijének verses / zenés  változata Halász Judit előadásában.
 
 

 
Jöjjenek tehát  a gyakorló munkalapok (munkakártyák) a  Freinet pedagógia terminológiája szerint.
 
Nagyon fontosnak tartom, hogy  a gyerekek  maguk olvassák el a feladat megfogalmazását is. Így egyrészt többet olvasnak, ami önmagában is fontos.  Ennél is lényegesebb, hogy hozzászokjanak a feladatok elolvasáshoz, s ne a  felnőtt szóbeli instrukcióira építsenek. Már most rá kell őket vezetni arra  az útra, hogy a feladat elolvasása  is   a munkájuk része.