A napi feladatokat -mint ahogy ez látható külön lapokon kapták a gyerekek, amelyet elkészültük után beragasztották a füzetükbe (itt épp cellux-szal)
Egy napra kb ennyi volt az írás feladat, ennek ellenére -vagy épp ezért - megtanultak szépen, pontosan írni. Igaz minden nap volt ennyi feladat írásból. A rendszeresség, és a méltányos terhelés meghozta eredményét, az eszköz szintű írás készséget év végére.
Hibák persze akadtak itt is , s mivel az írásuk eleve nem grafit ceruzával, hanem a jóval puhább színes ceruzával, vagy mint itt filc tollal készült, a hibák kiradírozhatatlanul ott maradtak.
Ezzel máris egy fontos szemléletbeli dologhoz értem megint. A Freinet pedagógiában a hibázás, tévedés a tanulási folyamat természetes velejárója. Nem kiradírozandó esemény. Épp ellenkezőleg. Mint ebben az esetben jól látható, az é után egy l-s kezdésben indult el tanítványom, de észrevette, és korrigált. A rossz vonalat átalakította egy kis rajzzal lepkévé. Így a jó betű lett hangsúlyos, de megmaradt annak ténye is, hogy volt egy kis figyelmetlenség.
Aznap - láthatóan - tanulóm több hibát is vétett, holott Ő volt az egyik legpontosabban dolgozó gyerek. De mindenkinek vannak rossz napjai, a gyerekeknek is, pedagógusoknak is.
Pont ez látható erről lapról. Én sem vettem észre minden hibát. ( a dalolok szó írásában elsiklottam az utolsó betűnél az l-k esetében) Persze nem jó, ha ez így van, de megesik minden tanítóval.
Viszont így legalább pontosan látszik ez a folyamat.
Ha a gyerek észrevette hibáját és - pl. lepkévé- változtatta, akkor az onnantól kezdve nem minősült hibának, hanem a tévedés szabadságának. Az általam jelölt hibás szavakat viszont le kellett írni újra helyesen.
Van még egy fontos dolog -épp a hibák kapcsán-, amit el kell mondanom. A Freinet pedagógiában, nincs a tanárnak egy kitüntetett színe. A gyerekek is nyugodtan írhatnak akár pirossal is ha ahhoz van kedvük. Az ellenőrzés, javítás kijelölése, előírása egyszerűen egy más színnel történik.
A tollbamondások is külön lapokra íródtak, s kijavításom után kerültek be a füzetükbe.