Erre a nagy lépésre csak után vállalkozhatunk, ha az 5-ös számkörön belül már jól működnek a dolgok. Teljesen felesleges addig tovább lépni, míg ötön belül nem mennek flottul a következők:
Az adott mennyiség biztos megjelenítése az ujjakon. (Azaz, ha még egyesével nyitogatja ki mondjuk a 4-t akkor az még nem rögzült eléggé. s nem szabad tovább lépni. Gyakorolni kell továbbra is !)
Ujjak biztos be és kinyitásával történő összeadás, kivonás ötön belül.(Azaz képes az ötön belüli összeadást vagy kivonást az ujjain önállóan elvégezni, Zökkenő mentesen annyit nyit vagy zár amennyiről a feladat szól.)
Képekről, korongokról formákról tud igaz megállapításokat megfogalmazni (azaz, egy adott képet vagy bármilyen tárgy együttest, ötön belül, képes jellemezni. Pl. az 5 autóból kettő sárga. )
Ismeri az adott mennyiséghez tartozó számjegy alakját. (Azaz képes nagy alakban a számjegyet leírni segítség nélkül, ha hallja, és akkor is ha neki magának kell számjegyet megjeleníteni pl. a képen lévő mennyiséget. ) Az esztétikuma az külön kérdés, azt is kell fejleszteni, javítani, de nem elsődleges szempont a továbblépést illetően.
Pontosan ismeri az összeadás és a kivonás és az egyenlőség jelét, s jól használja. (Azaz tudja,hogy az összeadást (+), a kivonást (-) val jelöljük a műveletekben, s hogy az eredmény leírása előtt használjuk az egyenlőség (=) jelet. amelyet egyébként helyettesíthetünk az AZ szóval is.
Biztosan, határozottan és jól használja ezeket a jeleket. Van egy eset azonban amikor a legtöbb gyerek- sőt tanár is téved, s ez nem a továbblépés gátja. Jellegzetes eset, ha gyakorlások folyamán sok azonos művelet követi egymást, hirtelen az ellenkező művelet jelenik meg a feladatok között. Ilyenkor még a pedagógusnál is előfordul, a gyerekeknél pedig rendszeresen, hogy nem váltanak a műveletben, hanem haladnak tovább az előző művelet szerint.
Biztosan, határozottan és jól használja ezeket a jeleket. Van egy eset azonban amikor a legtöbb gyerek- sőt tanár is téved, s ez nem a továbblépés gátja. Jellegzetes eset, ha gyakorlások folyamán sok azonos művelet követi egymást, hirtelen az ellenkező művelet jelenik meg a feladatok között. Ilyenkor még a pedagógusnál is előfordul, a gyerekeknél pedig rendszeresen, hogy nem váltanak a műveletben, hanem haladnak tovább az előző művelet szerint.
Ha a fenti kritériumok teljesülnek nyugodtam tovább lehet lépni a következő mennyiségre. Viszont minden új számnál újból össze kell állnia ennek a négy pontos együttesnek ahhoz, hogy újabb továbblépés megtehető legyen.
Ritkán, de előfordult, hogy tanítványom az 5 ujja után -hiába nyitotta ki a másik kezén a hatodik ujját. egyszerűen nem látta a kettőt egyben. Ilyenkor fontos, hogy egymás mellé tegyük két kezét , s persze rengeteget gyakoroljuk a kézen lévő mennyiség mutatást és számolást. (Megfigyeltem azt is, hogy ezek a gyerekek színezés , szám írás, betű írás alatt kínosan ügyelnek arra, hogy ne lépjék át, sőt ha lehet ne is érintsék a vonal határokat. Tehát örüljünk nagyon ha gyermekünk kimegy a vonalakból még ebben a szakaszban, mert sokkal nehezebb egy gyereket rábírni arra, hogy menjen el bátran a vonal határokig, mint arra, hogy ne menjen túl rajta.)
Minden feladat marad a régi, csak a számok növekedésével sokkal több variációs lehetőség adódik, s több a gyakorlásra feladható műveletek mennyisége is.
De ez nem baj. Ezzel is gyakorlódnak a számjegy írások és természetesen a két alap művelet tudása is mélyül.
De ez nem baj. Ezzel is gyakorlódnak a számjegy írások és természetesen a két alap művelet tudása is mélyül.
Egy dolgot még nem emeltem ki a szám írós munklapon, a színessel írt számokat. Azok tulajdonképpen sormintát képeznek. (amelynek fontosságáról a diszes blogomban már hosszabban írtam korábban, itt becsatolom a linkjét)
SORMINTA SORMINTA
SORMINTA SORMINTA SORMINTA
http://diszcalkulia-lexia.blogspot.hu/2012/04/sorminta.html