Számok varázsa II.rész 6-os -7-es - 8-as számkör

Erre  a nagy lépésre csak után  vállalkozhatunk, ha az 5-ös számkörön belül már  jól működnek a dolgok. Teljesen felesleges  addig  tovább lépni, míg   ötön belül nem mennek   flottul a következők:

Az adott mennyiség  biztos  megjelenítése az ujjakon. (Azaz, ha még egyesével nyitogatja ki  mondjuk a 4-t akkor az még nem rögzült eléggé. s nem szabad  tovább lépni. Gyakorolni kell továbbra is !)
Ujjak biztos  be és kinyitásával történő összeadás, kivonás ötön belül.(Azaz képes az  ötön belüli  összeadást vagy kivonást az ujjain önállóan  elvégezni, Zökkenő mentesen annyit  nyit vagy zár amennyiről a feladat  szól.)
Képekről, korongokról  formákról  tud igaz   megállapításokat megfogalmazni (azaz, egy adott képet vagy bármilyen tárgy együttest, ötön belül, képes jellemezni. Pl. az 5 autóból kettő sárga. )
Ismeri az adott mennyiséghez tartozó számjegy alakját. (Azaz képes  nagy alakban a számjegyet leírni  segítség nélkül, ha  hallja, és akkor is ha neki magának kell számjegyet megjeleníteni pl. a képen lévő mennyiséget. ) Az esztétikuma az külön kérdés, azt is  kell fejleszteni, javítani, de nem elsődleges szempont a továbblépést illetően.
Pontosan ismeri az összeadás és a kivonás és az egyenlőség jelét, s jól használja. (Azaz tudja,hogy az összeadást (+),  a kivonást (-) val jelöljük a műveletekben, s hogy az eredmény leírása előtt használjuk az egyenlőség (=) jelet. amelyet egyébként helyettesíthetünk az  AZ szóval is.
Biztosan, határozottan  és  jól használja ezeket a jeleket. Van egy eset azonban amikor  a legtöbb gyerek- sőt  tanár is  téved, s ez  nem  a továbblépés  gátja. Jellegzetes eset, ha  gyakorlások folyamán  sok  azonos  művelet követi egymást, hirtelen  az ellenkező művelet jelenik meg a feladatok között. Ilyenkor még  a pedagógusnál  is előfordul, a gyerekeknél pedig  rendszeresen, hogy nem váltanak a műveletben, hanem haladnak  tovább az előző művelet szerint.
 
Ha  a fenti  kritériumok  teljesülnek  nyugodtam tovább lehet lépni a következő mennyiségre. Viszont minden  új  számnál újból össze kell  állnia ennek a négy pontos  együttesnek ahhoz, hogy  újabb továbblépés megtehető legyen.
 
Ritkán, de  előfordult, hogy tanítványom az 5 ujja után  -hiába nyitotta ki a  másik kezén  a  hatodik ujját. egyszerűen nem látta a kettőt egyben. Ilyenkor  fontos, hogy egymás mellé  tegyük két kezét , s persze rengeteget gyakoroljuk a kézen lévő mennyiség mutatást és  számolást. (Megfigyeltem azt is, hogy ezek a gyerekek színezés , szám írás, betű írás   alatt kínosan ügyelnek arra, hogy ne lépjék át, sőt ha lehet ne  is érintsék a vonal határokat. Tehát  örüljünk nagyon ha  gyermekünk kimegy a  vonalakból még ebben a szakaszban, mert sokkal nehezebb egy gyereket rábírni arra, hogy menjen el bátran a vonal határokig, mint arra, hogy ne menjen túl rajta.) 
 
Minden feladat marad a régi, csak  a számok  növekedésével sokkal több variációs lehetőség adódik, s több a gyakorlásra feladható  műveletek mennyisége is.
De ez nem baj. Ezzel is  gyakorlódnak a számjegy írások  és természetesen a  két alap művelet  tudása is  mélyül.
 
Egy dolgot még nem emeltem ki a szám írós munklapon, a színessel írt számokat. Azok tulajdonképpen sormintát képeznek. (amelynek fontosságáról  a diszes  blogomban már hosszabban írtam korábban, itt  becsatolom a  linkjét)

SORMINTA  SORMINTA
SORMINTA   SORMINTA   SORMINTA     

http://diszcalkulia-lexia.blogspot.hu/2012/04/sorminta.html