- Egyrészt el kell sajátítani a betűk hangképzésével, egy tudatos hangkiadást. (Aki ült már gyerekkel szemben ebben a folyamatban láthatta, hogy milyen nehéz is ez.)
- Másrészt apró különbségek (vessző(k), pont(ok) új hangot-betűt jelentenek, amihez meg kell találni a megfelő ajaknyílást.
- Harmadszor meg a nagy és a kicsi fogalma teljesen átértékelődik a betűk estében, mert van ahol teljesen más betűképet jelent, máskor meg csak méretbeli különbséget. Pedig a gyerek ugyanúgy biztonságra vágyik mint mindenki , s akkor itt van ez a fogalom, ami időnként azt jelenti amit eddig is ismert róla, máskor meg egyáltalán nem .
- S ezt a folyamatot minden betűnél újra és újra végig kell vinnie magában, ami igen komoly kognitív tevékenység, még ha mi felnőttek erre már nem is emlékszünk. S ne felejtsük el, Ő mindehhez 6-7 éves
Tehát az uú betűnél biztosan szükség van 3, akár 4 napra is, hogy ez a betű jól rögzüljön és a korábbiak is tovább erősödjenek.
Két nagy probléma minden gyereknél megjelenik, mégpedig az, hogy uű betű képzése nagyon közel van oó-hoz, másrészt, alakra is nagyon hasonlítanak. Mindössze egy pici rés a különbség a betű tetején. S neki mindezt végig kell gondolni, újra, és újra mikor ki akarja ejteni.
A "menetrend" azonos a korábbiakkal, csak apróbb változtatásokat tettem, épp azért, hogy érdekesebb, legyen számára. Illetve egy kicsi újdonságot is belevitten , ami még emlékezetesebbé teszi számára ezt a betűt.
Ne felejtsük el megmagyarázni azt sem, hogy a nagy UÚ abban különbozik a kicsi uű-tól hogy nincs "talpa-támasztéka" amin megállhat.
A fényképeket praktikus word-be lementeni és úgy kinyomtatni.
Ez szabadon megtehető, ugyanakkor a módszer , az összes tartozékával együtt
szerzői jogvédelem alatt áll, így
kereskedelmi forgalomba nem hozható ,
csak magáncélra használható!
Az első lapon a középső egység kivágandó és a megfelő színes uúUÚ betűk kerüljenek a szavak elejére beragasztásra. ( Mivel nagyon kevés tulajdonnevünk kezdődik Ú-val ezért a településnevekből válogattam ide egyet: Újszilvást
S ha már egy új irányt mutattam Újszilvás község nevével, azt gondoltam, jó alkalom arra ez, hogy megismertessem a gyerekkel azt, hogy egyetlen betű különbség milyen nagy változást eredményez. s erre épp Udvar és Udvari község nevei adnak jó példát. De hogy ez számára is érthető, legyen egy kis "képeslapot" állítottam össze a településekről a címereikkel együtt, hiszen, az számára is jellegzetes különbségeket mutat. S máris lehet beszélgetni valami olyan új dologról ami számára eddig valószínűleg ismeretelen volt. S ebben a koronavírusos időben legalább ily módon elhagyhatjuk a lakásunkat, környékünket.
Itt is kis változtatást vittem be a magánhangzók gyűjtésébe mert a már eddig tanultakat kérem leltározni. épp azért, hogy saját maga lássa, hogy milyen sokat tanult, elsajátított már.
Ez egy felkészüléses, hangos olvasó gyakorlat (most először). Tanítványaimnak mindig azt mondtam, annyiszor olvasd el magadban, amíg úgy érzed, hogy folyékonyan fel tudod olvasni. Persze ez nem megy elsőre, de el kell kezdeni ennek a felépítést is . A jobb oldalon egy rejtvény van. Ki lehet taláni a magánhangzók sorából a könyvecske címét is.
Itt egy saját montázs-oldal lértehozására sarkallom a gyerekeket . A saját elképzelés a képek betűk összerendezésében teret enged a fantáziának, kreativitásnak, egyszóval az alkotásnak, a teremtésnek, ami az egyik legjobb továbblendítő forrás ebben a fáradtsággal teli folyamatban. Nyugodtan vágjon le a képekről felesleges részleteket. Ne akarjuk keresztülvinni, hogy téglalapok maradjanak. Az alkotás öröme mindenkiben pozitív energiákat gerjeszt, amire igencsak nagy szüksége lesz a továbbiakban is. Mert bizony mostanra kifáradóban van az első napok lelkesedése. Mára már biztosan kiderült számára (ha nem is beszél róla) , hogy a betűtanulás nem egyszerű ,és főleg nem gyors és könnyű folyamat.
S ne maradjon el a játék sem , a dobókockás betűolvasás. Akár minden nap végén vagy elején. Természetsen az üű-s korongok majd csak a következő betűnél kerülnek játékba