instant betűtanulás 6. uú betű

Bár az ií betűk egy kis "pihenőt" adtak a gyermeknek,  a még hátralévő  magánhangzók  elsajátítása csöppet sem lesz  könnyű időszak  számára. nagyrészt mert ekkorra áll be  (tapasztalatom szerint ) az első  nagy  kifáradási  időpont. Ami nem is csoda, mert ami nekünk oly  egyszerűnek tűnik,  az az Ő  számra egy igen intenzív, teljesen új terület.
  1. Egyrészt el kell sajátítani a betűk hangképzésével, egy  tudatos hangkiadást. (Aki ült már gyerekkel szemben  ebben a folyamatban láthatta, hogy milyen  nehéz is ez.)
  2. Másrészt apró különbségek (vessző(k), pont(ok) új hangot-betűt jelentenek, amihez meg kell találni a megfelő ajaknyílást.
  3. Harmadszor meg a  nagy és a kicsi fogalma teljesen átértékelődik a betűk estében, mert van ahol teljesen más  betűképet jelent, máskor meg csak méretbeli különbséget. Pedig a gyerek ugyanúgy biztonságra vágyik mint mindenki  , s akkor itt van ez a fogalom, ami  időnként azt jelenti amit   eddig is ismert róla, máskor meg egyáltalán nem .
  4. S ezt a folyamatot minden  betűnél újra és újra  végig kell vinnie  magában, ami igen komoly  kognitív tevékenység, még ha mi felnőttek erre már nem is emlékszünk. S ne  felejtsük el, Ő mindehhez 6-7 éves
Tehát az uú betűnél biztosan szükség van 3, akár  4 napra is, hogy ez a betű jól rögzüljön és a korábbiak is tovább erősödjenek.  
Két  nagy  probléma minden  gyereknél megjelenik, mégpedig az, hogy uű betű képzése nagyon közel van oó-hoz, másrészt, alakra is nagyon hasonlítanak. Mindössze  egy pici rés  a különbség a  betű tetején. S neki mindezt végig kell gondolni, újra, és újra mikor  ki akarja   ejteni.

A "menetrend" azonos a korábbiakkal, csak apróbb változtatásokat  tettem, épp azért, hogy érdekesebb, legyen számára. Illetve  egy kicsi újdonságot is belevitten , ami még emlékezetesebbé teszi számára ezt a betűt.
 Ne felejtsük el megmagyarázni azt sem, hogy  a nagy UÚ abban különbozik a kicsi uű-tól  hogy nincs  "talpa-támasztéka" amin megállhat.

A fényképeket  praktikus word-be  lementeni és úgy kinyomtatni.
Ez szabadon megtehető, ugyanakkor a módszer , az összes  tartozékával együtt
 szerzői jogvédelem alatt áll, így 
  kereskedelmi forgalomba nem hozható , 
csak magáncélra használható!

Az első lapon a középső egység kivágandó és a megfelő színes  uúUÚ betűk kerüljenek a szavak elejére beragasztásra. ( Mivel  nagyon kevés  tulajdonnevünk kezdődik  Ú-val ezért  a településnevekből válogattam ide egyet: Újszilvást



S ha már  egy új irányt  mutattam Újszilvás község nevével, azt gondoltam, jó alkalom arra ez, hogy megismertessem a gyerekkel azt, hogy egyetlen betű különbség milyen nagy változást eredményez. s erre épp Udvar és Udvari  község  nevei adnak  jó példát. De hogy ez számára is  érthető, legyen egy kis  "képeslapot" állítottam össze a településekről a címereikkel együtt, hiszen, az számára is jellegzetes különbségeket mutat. S máris lehet beszélgetni valami olyan új  dologról ami  számára  eddig  valószínűleg ismeretelen volt. S ebben  a koronavírusos időben legalább  ily módon elhagyhatjuk a lakásunkat, környékünket. 

Itt is kis változtatást vittem be  a magánhangzók gyűjtésébe mert a már eddig tanultakat kérem leltározni. épp azért, hogy saját maga lássa, hogy milyen sokat tanult, elsajátított már.

 Itt a fordítottja  történik az előzőnek. A képekhez tett  magánhangzók kiolvasása után meg kell keresni azokat a szavakat a jobb oldalon, ahol pontosan ugyanabban a sorrendben jelennek meg a  magánhangzók.







Ez egy felkészüléses, hangos olvasó gyakorlat (most először). Tanítványaimnak  mindig azt mondtam, annyiszor olvasd el  magadban, amíg úgy érzed, hogy  folyékonyan  fel tudod olvasni. Persze ez nem megy elsőre, de  el kell kezdeni ennek  a felépítést is . A jobb oldalon egy  rejtvény van. Ki lehet taláni a magánhangzók sorából a könyvecske címét is.


Itt egy saját  montázs-oldal  lértehozására sarkallom a gyerekeket . A saját elképzelés a képek betűk összerendezésében teret enged a fantáziának, kreativitásnak, egyszóval az alkotásnak, a teremtésnek,  ami az egyik  legjobb továbblendítő  forrás ebben a fáradtsággal teli  folyamatban. Nyugodtan vágjon le a képekről felesleges részleteket. Ne  akarjuk  keresztülvinni, hogy téglalapok maradjanak. Az alkotás öröme  mindenkiben   pozitív energiákat  gerjeszt, amire igencsak nagy szüksége lesz a továbbiakban is.  Mert bizony mostanra kifáradóban van az első napok lelkesedése. Mára már biztosan kiderült számára (ha nem is beszél róla) , hogy a betűtanulás nem  egyszerű ,és főleg nem gyors és könnyű folyamat.



S ne maradjon el a játék sem ,  a dobókockás betűolvasás. Akár minden  nap végén vagy elején. Természetsen az üű-s korongok majd csak a következő betűnél kerülnek játékba