Gyakorlási módszerek a "szorzótábla" miniprojektek után

Három  kérdés  merülhet fel szorzótábla miniprojketek  után.

1.Rögzültek-e  véglegesen általa  a szorzótáblák? 

2. Ha nem rögzültek  véglegesen  a szorzótáblák  ez idő alatt, akkor miért  volt ez a  "felhajtás", szükség volt-e rá  egyáltalán?

3.MIt lehet tenni még, hogy  megtanulja minden gyerek?

Az első kérdésre a válasz az, hogy nem rögzültek teljesen. Nem is  rögzülettek pár hét alatt, mert ez pont olyan   folyamat, mint  betűtanutásból , az olvasó válás   időszaka. Jó esetben ez utóbbi megtörténik egy-másfél év alatt, ha rendszeresen  olvas  a gyernek. A szorzótábla  bevésődése  sem pár hét, hanem  a gyakorlások rendszerességétől és módszertanától függően szintén  egy-másfél év jó esetben. A gyakorlás hiánya  nélkül azonban ezt is  le  lehet  nulla  ismeretté  bomlasztani. 

A második kérdésre a válaszom  egyszerű. Kell kapaszkodókat / értelmet adni a gyerekeknek ahhoz, hogy ,ezt a nem könnyen  rögzíthető- ám de igen  fontos  tudást- képes legyen   elsajátítani. Mamár szerencsére   nem működik, az írd le  százszor, mondd el  ötvenszer pedagógia. A mai gyerekek értelmet, saját kapcsolódási pontokat  keresnek ahhoz, hogy a figyelmüket  lekösse  egy-egy új  ismeret. Nem is tehetnek másképp, mert a digitális  hátterű  felcseperdésükben  szelektálniuk kell. Pici kortól  döntéseket hoznak a saját  igényeik mentén. Ebben nőttek fel, ez  a számukra természetes viselkedési mód.

Ezt a változatosságot, sokrétű megközelítést  nyújtották számukra  s szorzótáblás miniprojektek. A ragasztó anyagát, adták ami az adott  szorzótáblához  kapcsolódhat bennük, Megérthették, alkalmazhatták a szorzást mint  matematikai  fogalmat. A pedagógus/ szülő/ érdeklődő számra  viszont  kis keresztmetszetté adta  a másodikos  tanagyoknak nagy részének, amihez csak  vissza kell  lapozni majd ha azok  bővebb, részletesebb   tanítása lesz soron. Hiszen a projektekknek általában is ez a feladatuk, céljuk.  Egy  "tartalomjegyzéket" adni  az adott témával kapcsolatban.  Biztos, hogy mindenki talált benne  legalább egy képet-feladatot ami számára  maradandó  jó érzést adott.S ennek  "fejében" képes  volt elfogadni - elhinni,  hogy a többi  is szükséges ahhoz, hogy Ő személyesen  jól tudja teljesíteni a feladatait. Mert minden gyerekben ez a vágy van, amit sajnos  módszeresen  írt ki belőle a hagyományos pedagógia. 

3. Milyen gyakorlás/megoldás segítheti , hogy tudássá váljon a szorzótábla ismerete?

Egy igen  egyszerű, könnyen kivitelezhető ,a  napi feladtoktól  csak 5-6 percet  igénybe vevő gyakorlási módszert alkalmaztam sikerrel.  A siker  a rendszerességtől függ,- mint ahogy olvasóvá válni sem lehet olvasás nélkül- , rendszeres  gyakorlás nélkül a szorzótáblát sem lehet   elsajátítani.

Házilag könnyen elkészíthető, anyagigénye minimális. Kinyomtatható akár innen is, de  elkészíthető  saját  ízlés szerint is. Egy  fontos szabálya  van csupán. A gyerekek véletlenszerűen - kihúzással, vagy leemeléssel-  jussanak hozzá a szorzatokhoz. Helyezzék el maguk előtt, úgy, ahol szerintük a helye  lenne  a képzeletbeli szorzósorban. Elején? Közepén? Vége  felé?  Utána mondák  ki magát  a szozást is. 5x5 az 25. Nem baj ha téved,  korrigáluk,  de Ő helyezze  el ahova  gondolja.  Saját magát fogja korrigálni a következő lapok lehehelyezésvel. vagyis nem egy mechanikusan megtanulandó számsor lesz, mint egy vers, hanem tevékenységgel összekötött. Egy  gyakorláskor elég háromszor ismételni ezt a véletelenszerű húzást és elhelyezést  maga  előtt.   Aztán az  óra, vagy foglalkozás végén ugyanazzal a szorzósorral újra  végeztessük el vele háromszor. Időigénye minimális, viszont  a hatékonysága  igen  jó! 

SNI-is tanítványaimmal ezt úgy kezdtem, hogy  minden  tanuló, húzott az adott szorzósorból egy  lapot, és kiállt az osztály elé, ahová gondolta, hogy a helye lenne az Ő szorzatának.A többiek  egyenként álltak be  a képzeletbeli sorba. Szerették ezt a mozgásos  gyakorlást, s  utána szívesen  gyakorolták kis lapokkal  a padukon  velem is, vagy egymással. Az eredmény egyértelműen jó volt. A mindenféle tanulási nehézséggel küzdők is  megtanulták a szorzótáblákat, és gond nélkül tudtak később írásban is szorozni . 

Átlagos, vagy  jó képességű gyerekek is  élvezik ezt a tanulási folyamatot, csak annyi a különbség, hogy hamarabb  rögzül bennük ez az egyáltalán nem könnyű tanannyag.










Remélem, hogy idővel felfedezi a lehetőséget benne  valamely hazai  vállakozó és  haszonnal  tudja a maga számára - és  a tanuló ifjúság örömére forgalmaznni a kártya és  matricasorozatokat!  nagy szükség lenne  rá!. Remélem a kollégák is meglátják benne, hogy megkönnyíti munkájukat,  és alkalmazzák majd! 

Mottót a szövegek elejére  szoktak írni,  én msot  ide  a végére teszem mégis, mintegy  összefoglalójaként az eddig   leírtaknak: 

A tapasztalat tudást eredményez.

A tudás magabiztosságot,

a magabiztosság sikert.

Örömteli munkát  , tapasztalatszerzést és sikert kívánok minden kollégának, gyereknek, szülőnek!