Találkozásom a Freinet pedagógiával

Tavasz Nagykovácsiban 1989-ban 3.a.oszt. közös munkája
Fiatal tanító koromban ismerkedtem meg a Freinet-pedagógiával, 1989-tavaszi szünetében a BÚBÁNATVÖLGYI FREINET TÁBOR-ban.
Több embernek is hálával tartozom ezért, mert életemet, szakmai munkámat, onnantól meghatározta a táborban átélt élmények hatása.
Hálával és köszönettel tartozom:
  1. dr. Horváth Attilának , aki 1988-ben az Országos Pedagógiai Intézet kutatójaként ajánlotta nekem ezt a továbbképzést.
  2. dr. Horváth H. Attilának , aki 1988-ban Országos Pedagógia Intézet kutatójaként a Búbánatvölgyi Freinet-tábor egyik szakmai vezetője volt s később mentorom az adaptációs folyamat során
  3. Galambos Ritának , középiskolai tanárnak, a Búbánatvölgyi Freneiet tábor másik vezetőjeként aki a Freinet pedagógiát már éveken át alkalmazta középiskolai oktató munkájában
  4. Ősz Gabinak,   tanárnőnek, a Búbánatvölgyi Freinet tábor újságkészítő műhely vezetőjének, aki sajnos már nincs közöttünk. Mindazért a példamutató, segítőkész, munkájáért, amivel hozzá tette a maga részét a Freinet pedagógia hazai megismertetéséhez. Az ő fordításában készült Celestin Freinet kiadvány a mai napig a legfontosabb könyveime egyike.
  5. Családomnak, akik segítették munkámat otthon, sokszor átvállalva a házi munka egy részét, mialatt én munkakártyakat, oktatási segédleteket készítettem. S meghallgatták élményeimet, visszajelzéseikkel segítették az utamat.
  6. Kollégáimnak, szülőknek , főiskolai hallgatóknak, pszichológusoknak, logopédusoknak , akik érdeklődtek, kérdéseikkel, véleményeikkel formálták az egész adaptációs folyamatot.
  7. S nem utolsó sorban diákjaimnak, akik nap mint nap aktívan alakították hozzállásomat, viszonyomat a FREINET pedagógiához.
  8. Barátaimnak, akikkel épp e munka révén ismerkedtem meg.
Ösz Gabriella  fordításában  készült első ismertetőm a Freinet pedagógiáról
A táborból történő hazaérkezésem után azonnal nekifogtam, a beszélgetőkör bevezetésenek, mely nagyon jó megoldásnak mutatkozott arra, hogy a 30 fős osztály ne csak az osztályfőnöki órákon kapjon lehetőséget mindenkit érintő eszmecserére. A napi 10 percek, melyeket erre szántam nagyon rövid idő alatt megváltoztatta az osztály egész légkörét. Egyre érdeklődőbbek lettek egymás kérdései, problémai, és persze örömei iránt.
Gyorsan elrepült a tanévből hátra lévő 2 hónap, s következő tanévre már úgy készültem, hogy a FREINET pedagógia más elemeit kiróbálom, beépítem munkámba.
Fokozatosan, mindig csak azt amiről úgy gondoltam segítséget, megoldást ad egy-egy aktuális pedagógiai helyzetben.
A következő 8 évben a FREINET pedagógia adaptalásával, valamint tapasztalataim átadásával is intenzíven foglalkoztam a napi munka mellett kollégáknak, szülőknek , a pedagógia iránt érdeklődőknek.
Munkám során tapasztaltam, hogy a FREINET pedagógia alkalmazása megoldást jelentett azokra a szakmai kérdésekre amelyre a hagyományos pedagógiai gyakorlat nem tudott jó válaszokat adni.