Időbeosztás, időkeretek Freinet osztályaimban


Saját gyakorlatomat tekintve két, egymástól jól elkülöníthető időszakra osztom  Freinet - s munkámat.
Egyik résznek tekintem azt, amikor csupán valamilyen Freinet eszközt használtam egy adott oktatási, vagy nevelési helyzetben. (Beszélgető kört , életünk könyve készítés, munkakártyák), a hatékonyabb, motiválóbb, nyugodtabb légkör megteremtése érdekében. Ennek is  volt  hatása, a rendelkezésre álló az napi, vagy  heti időkert  használatára, de gyökeresen nem  változtatta  meg azt. Ez összességében 13 tanévet jelent munkámban. A másik résznek tekintett egységben, (ez 3 egymást követő, s kimondottan Freinet osztályként működő időszakot jelent, összesen 11 tanévet tartok.
A két egység között az egyik legfőbb különbség a rendelkezésre álló, napi, heti, tanévi időkeret strukturálása között van.
Ebben az időszakban szigorúan – s naponta – két fontos mozzanat között teltek az események. Mégpedig a
reggeli, közös,  feladatmegbeszélés és
tanítási nap végén  megtartott úgynevezett plénum között
Ez a keret  volt ami rendben tartotta napi  dolgainkat.
A feladtatok megbeszélése  kiterjed arra, hogy mi  az  amit közösen  végzünk (mondhatnám  frontálisan), mik azok amit egyénileg, vagy kis csoportban  végezhetők el. S ehhez milyen eszközök állnak a rendelkezésükre, (munkakártya, feladatkártya, impulzuskártya, feladatlap, nyomtatott vagy írott szöveg, képek, szókártyák kísérleti eszközök, ) S  hol, milyen formában  kell  az elvégzett  feladatokat jelölni, s hogyan, mikor  történik majd  meg a számonkérés  a munkavégzésről.  Így tehát mindenkinek saját felelőssége is  volt  munkáját illetően, de voltak saját  döntései is. Pl. ha úgy érezte, az egyéni munkaidőben hogy előbb  szeretne  a számára a könnyebb, vagy épp ellenkezőleg a számára nehezebb feladattal  kezdeni, ezt szabadon megtehette, s természetesen segítséget is kérhetett  hozzá tőlem , vagy akár a társától is. Voltak  persze  olyanok is akik  a felsorolásom sorrendjében akartak haladni. Lehetett így is.
Ugyanis nem a sorrenden, s nem a ráfordított idő mennyiségén volt a hangsúly, hanem magán a feladatvégzésen, s annak minőségén.
Az ezzel történő szembenézés ideje   pedig a plénum  volt. Ami egyrészt minden  nap záró pontja  volt, másrészt  projektek estében akár egy  tanítás napnyi  időt is  jelenthetett, azért, hogy legyen elegendő idő az adott egység lezárására, élmények, érzések elmondására,  s  munka  befejezésének  megünneplésére.
A plénumon mindenkinek számot kellett adnia aznapi munkájáról.  S ez nagyon komoly fegyelmező és motiváló tényező is egyben. Mindenkinek, saját magának kellemetlen, ha csak az el nem végzett feladatokkal tud „kitűnni”. Nem is igen volt erre példa.
Nekem viszont sokkal több időm maradt egy tanítási napon belül is, a konkrét elakadások, problémák segítésére, tanulóim minőségi munkájának fejlesztésére, hiszen mindenkinek ott tudtam segíteni ahol szükséges volt épp az számára.  Így a könnyebben haladók több egyéni idővel rendelkeztek, amit aztán különböző számukra kedves, de iskolai munkához kapcsolódó tevékenységgel töltöttek el. Ezért mutat egy Freinet osztály olyan képet, mintha ott nem folyna irányított tanulás. Folyik csak nem a klasszikus módon.
Egy Freinet osztályban a gyerekek sok mindenben önálló döntéseket hoznak, folyamatos tapasztalatokat szerezve arról, hogy minden döntésünknek következménye van. Jó vagy kevésbé jó, esetleg épp ellenkező, mint amit szeretett volna.. Ehhez a tapasztalathoz segít hozzá a plénum is.
Én a magam részéről tehát   csak azokat az éveimet  tartom kimondottan Freinet-s  éveknek ahol a plénumot  maradéktalanul  be  tudtam építeni a minden napjaikba,
Szemléletemben  megmaradtam a későbbi időkben is  Freinet pedagógusnak, mert ez a pedagógia  mélyen  beépült gonodlkodásomba , de azokat az osztályaimat, már nem nevezem  Freinet-s osztálynak ahol nem tudtam  a fenti rendszert  megtartani.
A fényképek  Freinet pedagógia adaptálásnak első évében készültek,  és  osztályom hétköznapi  pillanatait mutatják, ahogy az. a  KDF pályázatban is bemutatásra került 1990-ben