Projektek közötti hétköznapok 2.rész

Ami a látszat mögött van
Freinet így  foglalta össze  röviden a Freinet - pedagógia kereteit:
ték. Nem kötelező mindent kiírni, kifüggeszteni, de ez technika pozitív ösztönzést ad.

Celestin Freinet (Ősz Gabi fordítása 39-40.old)
S  valóban  pedagógusi munka   3 lényegi eleme az, ami  teljesen más értelmezésű ebben a pedagógiai  irányzatban,
A gyermek tanulásáról, haladásáról vallott nézetei

 A tanítási időkeret használatáról
A tanulást biztosító eszközökről, technikákról
Freinet nem talált fel semmi  újat, "csupán " KÉPVISELTE  és SZOLGÁLTA azt a  tényt, hogy a  tanulás mindenki számára  egyéni   út, egyéni  folyamat.
 S ennek szolgálatába állította eszközeit.
Ehhez azonban hozzákapcsolt még egy tényt, hogy a gyerek, - s minden ember- fejlődni akar, utol akarja érni az előtte járókat, s ezért erőfeszítéseket is tesz, ha van valós esélye arra.
Ahhoz, hogy egy pedagógus ezt valóban segíteni tudja, alapvetően másképp kell gondolkodnia

·       tanítás időkeretéről,  

·       a tanulást segítő eszközeiről,

·       magáról a tanulás helyszínéről 

·       s legfőképpen a pedagógus szerepről

Sajnos mindezekről esik a legkevesebb szó e pedagógia kapcsán., holott ezek adják az egész módszer  lényegét. A következőkben ezekről fogok írni, bővebb terjedelemben.
 
Mostani bejegyzésem végére egy „kottát” választottam. Az én élmény könyvben van.

1990-ben sokan áttelepültek Romániából, Erdélyből a Románia Forradalom után/ közben. Az én osztályomba is jött akkor egy kisfiú, és egy kislány is, akik szüleikkel épp nálunk telepedtek le. (két külön családról van szó). Más mentalitásukkal, más szokásaikkal, ismereteikkel sokszor okoztak meglepetést. Az egyik ilyen meglepődésünk nyomata ez a „kotta”. Amely azért került be a könyvünkbe, mert Attila egyszer írás közben csak úgy „dalra fakadt”, s ahogy elkezdett énekelni egy pillanat alatt önkéntelen csönd lett a teremben, s mindenki  felé fordult, rá figyelt. Csengő, de nagyon magabiztos, erőteljes hangján, egy számunkra addig ismeretlen dalt énekelt, ami mindenkit magával ragadott.  Itt vált Attila az ének legfőbb tekintélyévé az osztályban. Egy szabad önkifejezés által!