Projektek közötti hétköznapok 1.rész


Egy komolyabb, 2-3 hétre, vagy akár hónapra elnyúló téma-projekt (pl. Én –élmény, TV mesék) sok energiát emészt fel, s utána már várják a gyerekek a nyugodtabb, gyakorlósabb, egyszerűbb feladatokkal rendelkező időszakot. Ilyenkor lehetett a gyakorlásokkal jól elmélyíteni a tananyag aktuális részét, hiszen belülről fakadóan szívesen ültek a monotonabb, egyszerűbb, vagy csak egy irányú figyelmet  kiváltó  feladatok fölött.  A tanulás folyamatában fontos rész a gyakorlás, s annak eredményét közvetlenül is , azonnal tapasztalták magukon, a gyorsabb feladatvégzésekkel, biztosabb tudással..
Ugyanakkor nem kellett tartaniuk attól, hogy lemaradnak, hiszen mindenki annyi időt fordíthatott a gyakorlásra amennyire szüksége, volt ahhoz, hogy biztos lehessen a tudásában. 
Pedagógus szerepem ebben a fázisban a tanulók gyakorlásainak irányítása, visszajelzések megtétele volt- esetleg plusz gyakorló feladat elkészítése, a feladat elvégzésének segítése volt.
Ebből a kívülálló számára az volt látható, Freinet osztályaimban, az, hogy épp egy gyerekkel, vagy kisebb csoporttal foglalkoztam, míg a többiek egyedül, vagy kis csoportban önállóan dolgoztak.  Páran festettek, miközben egy másik csoport számolta az aktuális feladatot, vagy esetleg olvasott, kézműveskedett, esetleg játszott, vagy csendben beszélgetett.
Ez nem működött magától, természetesen.
A tanítási nap elején elmondtam, mindig, hogy mit, és hogyan  terveztem az  napra. Melyek azok, ami mindenkinek feladat, s melyek azok, amelyek nem. Közösen vagy csoportosan, egyedül végezendőek.
Általában közös – frontális tevékenységgel kezdtem a tanítási napokat, amely akár egy közös testgyakorlat, vagy épp egy irodalmi anyag matematikai témájú rész, nyelvtan, vagy környezetismeret tananyag volt.
A projektek közötti hétköznapok is igen komoly munkával teltek tehát, csak más jellegűekkel. Sok olvasással, írással, számolással, kísérletezgetéssel, rajzolással, kézműves tevékenységgel. Általában ilyenkor volt idő az osztályújságok anyagának összeállítására, szerkesztésére. Ebben az időszakban született a legtöbb önálló könyvecske.  Mint pl. az alábbi is, az aznapi irodalmi anyag „mellék termékeként”, mert egyik tanuló, úgy gondolta, hogy a sok rajzból összeállíthatnánk egy önálló könyvet. Még nem tudtak leírni hosszabb mondatokat, így én írtam le  amit elmondtak rajzaikhoz. A rajzok, és a mondataik is jól mutatják, hogy milyen sok élmény, mondanivaló volt bennük, s azt milyen, könnyedén tudták megfogalmazni, akár szóban, akár grafikusan. Ehhez nyílván hozzájárult az egymást elfogadó légkör, s a számtalan megnyilvánulási lehetőség / gyakorlat, amelyben, az első félévben részük volt.
 





A teljes könyvecske itt látható:
http://prezi.com/bod65naf6p33/allatok-konyve-1-osztaly-februar/
A másik ide kívánkozó könyvecske egy későbbi osztályom által készült. 1997. január első napjaiban. 3. évfolyamosak voltak akik  készítették, Jól látható, hogy mind esztétikailag, mind  tartalmilag teljes  mértékben teljesítették 3-os tanulóktól elvárandó színvonalt. S nem egy -  kettő, hanem mindannyian. 
A Freinet-s hétköznapok egyike ez is, amikor is a téli szünet élményei a beszélgető kör után, az aznapi írás óra anyagává vált.
A táblára felírtam az összes olyan szót, ami röviden az élményeikről, a téli szünetben velük töténtekről szólt. ( karácsony, ajándék,  legó,  stb.)  Egy óriási szóhalmaz jött így létre, melyből mindenki aztán kiválogatta azokat, amit sajátjának gondolt, s ezeket leírta vonalas füzetlapra.
 (Ez már önmagában is komoly feladat volt, hiszen ahhoz, hogy kiválassza a saját magára vonatkozókat, el kellett olvasnia az összeset ami a táblán volt. Ezzel egyrészt gyakorlta az olvasást, másrészt döntéseket is kellett hoznia minden egyes szónál magában, hogy fontos-e számára a feladatában vagy sem. )
Döntési ereménye  egy saját  gyűjtemény  lett a szünetről, melyből átszínezte azt, amelyikről egy kis rajzot is tudott / akart készíteni. Végül röviden leírta a konkrét élményt, eseményt, ami a szóhoz kötődött benne.
 Így készültek el az egyéni élménylapok, amiket aztán a füzetbe is  le kellett írniuk. A hibás szavak kijavításával természetesen. Viszont nem lett belőle végül is összefűzött könyvecske, mert hiányoztak páran, s a pótlásra aztán valahogy nem került sor .  
 A téli szüneti élményei harmadikos  gyerekek  szemével 1997-ben
 S itt megint egy fontos alappilléréhez értem a Freinet pedagógiának.  Az egyéni munkákból összeálló közös  produktumhoz. Amelybe mindenki beltartozik, függetlenül az  aktuális teljesítmény színvonalától.
Ez legalább olyan  fontos része a Freinet pedagógiának, mint a szabad önkifejezés különböző útjai, lehetőségei.