Legfontosabb segítő eszközök közé sorolom a különböző
gyakorlásra, új ismeretekre motiváló SAJÁT KÉSZÍTÉSŰ társasjátékokat.
Ebből nagyon sokat készítettem, Volt ami sikeresebb, hosszabb ideig használatban
volt. Volt amelyik nem, de mindegyik valamilyen adott probléma feloldására, megoldására
született.
A gyakorlás alapvető bármilyen ismeretanyag
elmélyítésében, viszont sokszor improduktív a mechanikus ismételgetés, viszont
ha ugyanaz a feladat egy társas környezetben, „játékként” jelenik meg akkor
mindjárt kedveltebb lesz. Ráadásul addig használható, amíg szükség van rá.
Bármikor elővehető, gyakorlásra, vagy csak egy jó kis játékra. Osztályfoktól,
háttértudástól függően ezek a legkülönbözőbb szintűek lettek, kezdve a
betű, vagy mennyiség
felismeréstől, a sok feladatos, összetett csapatversenyekig, ahol már az
együttműködés, egymás segítése,
vagy akár feladat csak együttes
megoldása, hozhatta meg a vágyott eredményt . A munkakártyákhoz hasonlóan ez a terület
is szerteágazó, és sok szemléltetést
kívánó, ami egy bejegyzésnyi
terjedelemben nem mondható el. Így most inkább
azokról az okokról, helyzetekről írok, amikor elősegítette az eredményes
tanulást .
Itt meg kell jegyeznem azt a tényt, hogy Freinet-s osztályaimban minden disz-es tanuló a többiekkel egyidőben
megtanult szabályosan olvasni, számolni, írni. Hiszen a társasjátékaimmal
célzottan, egy-egy problémára koncentráltam, így az eredményességhez
szükséges gyakorlások áthelyeződtek egy
másik síkra, amelyben szívesen vettek részt. Egyszerű szabályú , dobásos
játéktereket hoztunk létre, -az előző
írásban említett kollégámmal-.
Földön, vagy asztalon játszható verziókban. Dobás, feladat, lépés egyszerűségével.
Az olvasás megalapozása és a 10-es számfogalom
kialakítása sok apró mozzanatból összeálló folyamat. Jellegzetes akadályokkal,
amelyekkel minden tanulónak meg kell birkóznia. Viszont az, hogy kinek mennyi időre
van szüksége ahhoz, hogy stabil tudást
érjen el teljesen változó. Egy jó
társasjáték mindenkinek képes
elegendő időt adni a gyakorlásra.
Ilyen pl. az autópályás társasjátékunk központi
feladata, a rendszámtábla olvasás. A
dobások számának megfelelő mennyiségű rendszámtábla elolvasása, az „értelmetlen”
hangkapcsolatok gyakorlását teszi „értelmes” feladattá. Elengedhetetlen szakmai
szempontból ahhoz, hogy a tanuló képessé váljon a pontos betűsor elolvasására,
a kitalálás, következtetés helyett. Ezek a táblák korlátlan mennyiségben
variálhatók, aktualizálhatók.
A játék, társasjáték új síkra, más helyzetbe helyezi ugyanazokat a betűkapcsolatokat. Mintha nem is tanulás
lenne, holott a legkomolyabb gyakorlás folyik közben..
Fontos szerepe
volt a saját készítésnek is.
Mindegyik játék magán hordozta a NEKTEK
készítettem jelleget, ami már fél év
alatt átváltott a CSINÁLJUK EGYÜTT tevékenységgé, majd a gyerekek
saját maguk is elkezdtek
különböző tantárgyi alapú társasjátékokat készíteni az osztálynak. Szabályokat hoztak
létre, s kipróbálva a játékokat az is kiderült, hogy mennyire tetszik vagy épp nem tetszik a többieknek.
Minden mozzanata így a tanulási folyamat részévé vált, Önmagukról, társaikról.
1990-es évek
elején még nem is lehetett kapni a mai játékokat, s bár nagyon tetszenek és hasznosnak is tartom pl. a Djeco márkájú játékokat, vagy a különböző ÉV játékai társasjátékok
(Carcasson, Catan, 7 csoda, stb. Külön kiemelem a Montessori eszközöket,
amelyek nagyon hatékonyak. Jó ha be tud szerezni a pedagógus, vagy szülő párat belőlük, hiszen
kivitelükkel, szabályaikkal minőségi játékot
nyújtanak. De nem pótolják egy –
egy konkrét oktatási feladatra helyben
készülő játékot, akkor sem ha azok kivitelükben szerényebbek is.
Azt is mondhatnám, hogy Freinet pedagógia alapeszközei a szakmai
tudás mellett az olló, és ragasztó. Papír, festék és ecset.
A mellékelt
társasjáték a magán és mássalhangzó összeolvasásának gyakorlására szolgál. Most
csak egy mássalhangzó és a magánhangzók egy részével. Szabálya egyszerű. Annyit
léphet a játékos amennyit dobott, - a
dobással azonos mennyiségű betűkapcsolat- elolvasása estén. Ha nem tud annyi „rendszámtáblát” elolvasni
amennyit dobott, akkor annyit lép előre amennyit el tudott olvasni. Szándékosan nincs jelölve a rajt és cél, hiszen lehet -ha matematikai fogalmat is akarunk hozzákapcsolni finoman- 18-tól az 1-ig is haladni. Megállapodás kérdése tehát, hogy hol kezdődik a játék menete,Ez utóbbi esteben megfigyelhetik a gyerekek az elvétel mechanizmusát ami matemetikai szempontból szintén fontos terület, s egyáltalán nem egyszerű egy elsős tanuló számára .
Új betűk tanulásakor természetesen nő a rendszámok
mennyisége. Előzni lehet. Hiszen 2 sávos
a pálya. Ez egy gyors játék
ami első évfolyamon szintén fontos
szempont még.
A másik játék
az első évfolyam végén készült segítségemmel. Alapját az a tanuló
készítette, akiről korábban már írtam a Krakatau vulkánnal kapcsolatos probléma
felvetése okán. Ez már bonyolultabb szabályú, célja a számok helyének is megkeresése, nem csak mechanikus előre lépés.