Tanulást segítő eszközök a Freinet pedagógiában. 2. rész

Legfontosabb segítő eszközök közé sorolom a különböző gyakorlásra,  új ismeretekre  motiváló SAJÁT KÉSZÍTÉSŰ társasjátékokat. Ebből nagyon sokat készítettem, Volt ami sikeresebb, hosszabb ideig használatban volt. Volt amelyik nem, de mindegyik valamilyen adott probléma feloldására, megoldására született.
A gyakorlás alapvető bármilyen ismeretanyag elmélyítésében, viszont sokszor improduktív a mechanikus ismételgetés, viszont ha ugyanaz a feladat egy társas környezetben, „játékként” jelenik meg akkor mindjárt kedveltebb lesz. Ráadásul addig használható, amíg szükség van rá. Bármikor elővehető, gyakorlásra, vagy csak egy jó kis játékra. Osztályfoktól, háttértudástól függően ezek a legkülönbözőbb szintűek lettek, kezdve a  betű, vagy  mennyiség felismeréstől, a sok feladatos, összetett csapatversenyekig, ahol már az együttműködés, egymás  segítése, vagy  akár feladat csak  együttes  megoldása,  hozhatta meg  a vágyott eredményt .  A munkakártyákhoz hasonlóan ez a terület is   szerteágazó, és sok szemléltetést kívánó, ami egy   bejegyzésnyi terjedelemben  nem mondható el. Így most inkább azokról az okokról, helyzetekről írok, amikor elősegítette az eredményes tanulást .
Itt meg kell jegyeznem azt a tényt, hogy  Freinet-s osztályaimban minden  disz-es tanuló a többiekkel egyidőben megtanult szabályosan olvasni, számolni, írni. Hiszen a társasjátékaimmal célzottan, egy-egy problémára koncentráltam, így az eredményességhez szükséges   gyakorlások áthelyeződtek  egy   másik síkra, amelyben szívesen vettek részt. Egyszerű szabályú  , dobásos  játéktereket hoztunk létre, -az előző  írásban   említett kollégámmal-. Földön, vagy asztalon játszható verziókban.  Dobás, feladat, lépés egyszerűségével.
Az olvasás megalapozása és a 10-es számfogalom kialakítása sok apró mozzanatból összeálló folyamat. Jellegzetes akadályokkal, amelyekkel minden tanulónak meg kell birkóznia. Viszont az, hogy kinek  mennyi időre  van szüksége ahhoz, hogy stabil tudást  érjen el teljesen  változó. Egy jó társasjáték  mindenkinek képes elegendő időt  adni a gyakorlásra.
Ilyen pl. az autópályás társasjátékunk központi feladata, a rendszámtábla olvasás.  A dobások számának megfelelő mennyiségű rendszámtábla elolvasása, az „értelmetlen” hangkapcsolatok gyakorlását teszi „értelmes” feladattá. Elengedhetetlen szakmai szempontból ahhoz, hogy a tanuló képessé váljon a pontos betűsor elolvasására, a kitalálás, következtetés helyett. Ezek a táblák korlátlan mennyiségben variálhatók, aktualizálhatók.
A játék, társasjáték új síkra, más helyzetbe   helyezi ugyanazokat a  betűkapcsolatokat. Mintha nem is tanulás lenne, holott a legkomolyabb gyakorlás folyik közben..
Fontos szerepe  volt a  saját készítésnek is. Mindegyik  játék magán hordozta a NEKTEK készítettem jelleget, ami  már fél év alatt  átváltott a  CSINÁLJUK EGYÜTT tevékenységgé, majd  a gyerekek   saját maguk is elkezdtek  különböző  tantárgyi alapú  társasjátékokat  készíteni az osztálynak. Szabályokat hoztak létre, s kipróbálva  a játékokat  az is kiderült, hogy mennyire  tetszik vagy épp nem tetszik a többieknek. Minden mozzanata így a tanulási folyamat részévé vált, Önmagukról, társaikról.
1990-es  évek elején még nem is lehetett kapni a mai játékokat, s bár  nagyon tetszenek és hasznosnak  is tartom pl. a  Djeco márkájú játékokat, vagy  a különböző ÉV játékai társasjátékok (Carcasson, Catan, 7 csoda, stb. Külön kiemelem a Montessori eszközöket, amelyek nagyon hatékonyak. Jó ha be tud szerezni  a pedagógus, vagy szülő párat belőlük, hiszen kivitelükkel, szabályaikkal minőségi játékot  nyújtanak. De nem  pótolják egy – egy konkrét oktatási  feladatra helyben készülő játékot, akkor sem  ha  azok kivitelükben szerényebbek is.
Azt is mondhatnám, hogy   Freinet pedagógia alapeszközei a szakmai tudás mellett az olló, és ragasztó. Papír, festék és ecset.
 A mellékelt társasjáték a magán és mássalhangzó összeolvasásának gyakorlására szolgál. Most csak egy mássalhangzó és a magánhangzók egy részével. Szabálya egyszerű. Annyit léphet a  játékos amennyit dobott, - a dobással azonos  mennyiségű betűkapcsolat-  elolvasása estén. Ha  nem tud annyi „rendszámtáblát” elolvasni amennyit  dobott, akkor  annyit lép előre amennyit el tudott olvasni. Szándékosan nincs   jelölve a  rajt és  cél, hiszen lehet -ha matematikai fogalmat is akarunk hozzákapcsolni finoman- 18-tól az 1-ig is  haladni. Megállapodás kérdése  tehát, hogy hol kezdődik a játék menete,Ez utóbbi esteben megfigyelhetik a  gyerekek az elvétel mechanizmusát ami matemetikai szempontból szintén fontos  terület, s egyáltalán nem egyszerű egy elsős  tanuló számára .
 
 
Új betűk tanulásakor természetesen nő a rendszámok mennyisége. Előzni lehet. Hiszen 2 sávos  a pálya. Ez egy gyors  játék ami  első évfolyamon szintén fontos szempont még.
A másik  játék az első évfolyam végén készült  segítségemmel. Alapját az a tanuló készítette, akiről korábban már írtam a Krakatau vulkánnal kapcsolatos probléma felvetése okán.  Ez már bonyolultabb szabályú, célja a számok helyének is megkeresése, nem csak mechanikus előre lépés.