Tanulást segítő tér a Freinet pedagógia gyakorlatában

1989 őszén, mikor már eltökélt szándékom volt a Freinet pedagógia adaptálása a véletlenek is segítségemre voltak. Az iskola vezetése épp akkor tudta cserélni irodabútorzatát. Így aselejezésre kerültek régi fotelek, melyeket megkapott az osztályom, kérésemre. Egy 3 személyes fotel és 2 db egyszemélyes fotel került be az osztályterembe, valamint egy  nagyobb szőnyeg, amivel azonnal ki tudtam alakítani egy nagyon jó beszélgető, olvasó, játszó, pihenő sarkot meglévő könyvespolcainkkal. Szerencsére a terem is  megfelelő méretű volt  mindehhez.
7 évvel később egy jóval kisebb terembe kerültem, igaz kisebb osztálylétszámmal is, de ott már nem lehetett külön sarkokat kialakítani. Ami jelentősen megnehezítette a Freinet pedagógia alkalmazását. Akkor le kellett szűrnöm azt a tanulságot, hogy a  Freinet pedagógia alkalmazásának alapfeltételei, közé tartozik egy tágas terem is, nem csupán különböző eszközök, technikák.
A beszélgető, pihenő, játszó sarok mellett, a terem másik részében létrehoztam egy műhelysarkot az által, hogy ott kapott helyett egy nyitott polcon minden olyan eszköz ami, a festéshez, technikai jellegű alkotásokhoz szükséges. Papírok, festő eszközök, fonalak, textíliák, ollók, ragasztók, sablonok, s azok a munkakártyák, amik technikai jellegűek voltak. . valamint egy iskolai pad és egy –irodai selejtezésből maradt -alacsony asztalka, ami ugyanúgy volt étkezőasztal, mint munkaasztal. Mellettük helyet  kapott betűnyomdánk is amelyet  egy szülő áldozatos munkájának köszönhettünk, is. Egy év múlva –pályázati pénzből- aztán bővült ez a rész egy pentiumos számítógéppel, ami óriási dolog volt akkor. S abban az évben, tehát 1990-ben az akkori elsősökkel még egy bábozó sarkot is  létrehoztunk, ami hol  elvonulós beszélgetéseknek, hol  bábozásnak adott helyet.

A terem többi részében a padok helye a feladatok célszerűségének megfelelően változott. Hol 2-3 pad összetolva csoportmunkáknak adott helyet, máskor egymástól eltávolodva egyéni munkáknak, vagy a falakhoz tolva szabad teret biztosítottak a táncokhoz, különböző dramatizálásokhoz, előadásokhoz.
Ha szükséges  volt még a folyosót is munkatérré alakítottuk,  mint ahogy ez  a képen látható. Épp, a fényképezés legegyszerűbb formáját próbálják ki a gyerekek a képen .S mivel ehhez a folyosón volt  megfelelő  fényerő, így  ott. De ez nem okozott semmi problémát, nem zavarták közben a többi teremben folyó tanórát. Természetes volt számukra, már  ekkor, hogy figyeljenek másokra, környezetükre.

Ehhez persze meg kellett tanulni az együttélés fontos szabályait. Az eszközök használat utáni visszahelyezését, valamit az igények, elvárások nyílt és pontos megfogalmazást, s azok komolyan vételét. A nagyszerű az volt, hogy ez nagyon hamar élő, működő rendszerré vált, a negyedikeseknél is, de következő tanévben az esősöknél is. Remekül lehetett  egyidőben saját munkáját  végezni  annak aki azt akarta  éppen  , míg  mások csoportban, vagy párokat alkotva  valami teljesen más   feladattal voltak elfoglalva. Mindezt kis hangerővel.
Mindenképpen hozzátartozónak érzem ehhez az egységhez,  a terem a  falainak használatát is. A Freinet pedagógia  nagy hangsúlyt fektet a  a gyerekek munkáinak,  alkotásainak elismerésére. Ennek egyik nagyon jó és mindenkor használható módja, azok kitétele az osztály falaira. Így osztálytermünk falai a tanulók legkülönbözőbb munkáival voltak mindig tele. Mégpedig mindenkiével. Ezt nagyon fontosnak tartom. Nem érdemjegy, vagy bármilyen rangsor szerint! S főleg nemcsak a tananyaghoz kapcsolódóan.  A falakon kaptak helyett a szabadrajzok, festmények is. Így a gyerekek érezték, tudták, hogy ŐK a fontosak igazán. Büszkék voltak arra, hogy mindenki láthatja a munkájukat. Akár egyedül, akár párban vagy  nagyobb csoportban dolgoztak is  együtt az adott  alkotáson. S mivel a festés, rajzolás minden napos tevékenységük volt, a falakon csak gyűltek a jobbnál jobb munkák, körülvéve minket színeikkel, élményeikkel. Aki a termünkbe belépett legelőször azt vette észre, hogy a gyerekek munkái mindenhol körül veszik.
A bemutató életképeket tartalmaz az első adaptációs évről
2000-től mikor új munkahelyre mentem, s fel kellett adnom a Freinet pedagógia teljes körű alkalmazását, viszont azt a hozzáállást, végig képviseltem osztályaimban, hogy a gyerekek munkái legyenek a falakon a különböző demonstrációs táblák helyett. S ugyanazt tapasztaltam, mint korábban. A tanítványaimat büszkeséggel töltötte el, nagymértékben segítette önbizalmuk megerősödést